شمار افرادی که در پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا (راشا گیت) متهم شدند، به 22 نفر رسیده است.

 

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، وب سایت نیوز ویک در گزارشی نوشت: «ریک گیتس» مدیر و مشاور سابق ستاد تبلیغاتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا آخرین شکار تحقیقات دفتر «رابرت مولر» مشاوره ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا در روز جمعه بود و بدین ترتیب تعداد همه افراد و نهادهای متهم به مداخله از زمان شروع تحقیقات در حدود نه ماه پیش به 22 نفر رسید.

گیتس به شخصیت های متفاوتی پیوست که به رابرت مولر، بازرس ویژه این پرونده در پیشبرد تحقیقات برای پی بردن به چگونگی نقش روسیه در انتخابات نوامبر سال 2016 و رابطه احتمالی میان مسکو و اعضای ستاد ترامپ کمک خواهد کرد.

در ابتدا در ماه اکتبر مشخص شد که گیتس درخواست محکومیت درباره توطئه علیه آمریکا و نیز اظهارات دروغ به پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) در دادگاه منطقه ای آمریکا در دیوان منطقه ای کلمبیا را پذیرفته است. فشارها بر گیتس و «پال مانافورد» همکار سابق وی زمانی افزایش یافت که در روز پنج شنبه تیم تحقیقاتی مولر از طریق دادگاه فدرال ایالت «ویرجینیا» اعلام جرم جداگانه ای را تنظیم کرد.

گیتس همچنین قرار است با تیم تحقیقاتی مولر همانند دیگر متهمان پرونده همکاری کند.

علاوه بر گیتس 5 نفر دیگر متهم به نقش داشتن در مداخله روسیه در انتخابات آمریکا هستند از جمله سه نفر از افراد وابسته به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و نیز 16 نفر و نهاد روس از سوی بازرس ویژه این پرونده مورد اتهام قرار گرفتند. این پنج نفر عبارتند از:

جورج پاپادوپولوس

«جورج پاپادوپولوس» مشاور سابق سیاست خارجی ستاد ترامپ در ماه اکتبر متهم به دروغ گویی به اف بی آی درباره زمان آغاز مکاتبه های خارجی شد. وی در ابتدا به اف بی آی گفته بود که قبل از پیوستن به ستاد تبلیغاتی ترامپ شروع به برقراری ارتباط با روس ها کرده بود اما در واقع وی ارتباط با روس ها را پس از امضای قرارداد همکاری با ستاد ترامپ شروع کرده بود. پاپادوپولوس اولین کسی است که به طور علنی با تیم رابرت مولر همکاری کرده است.

مایکل فلین

«مایکل فلین» مشاور امنیت داخلی و دستیار ترامپ در ماه دسامبر به دلیل اظهارات دروغ به مقامات اف بی آی درباره ارتباط وی با «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در آمریکا متهم شد. فلین که در جریان انتخابات شعارهای بر ضد «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات ترامپ را رهبری می کرد در حال حاضر بالاترین مقام در دولت ترامپ است که از سوی تیم تحقیقاتی مولر متهم شده است.

ریچارد پینتو

در 16 فوریه «ریچارد پینتو» متهم به نقش داشتن در پرونده مداخله روسیه در انتخابات شد و موافقت کرد تا با تیم تحقیقاتی مولر همکاری کند. پینتو متهم به باز کردن حساب های بانکی به نام خود و فروش آنها است. برخی از خریداران این حساب ها روس هایی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مداخله داشته اند.

الکس ون در زوآن

یک وکیل هلندی اعلام جرم علیه ون در زوآن را روز سه شنبه اعلام کرد و پرونده مربوط به وی در 16 فوریه صادر شد. وی همانند فلین و پاپادوپولوس متهم به دروغگویی به نهادهای فدرال است. وی متهم به دروغگویی درباره مکالمه در سپتامبر 2016 با گیتس درباره کار برای یک حزب سیاسی اوکراینی است.

پال مانافورد

مانافورد رئیس سابق ستاد تبلیغاتی ترامپ و لابی گر کهنه کار در واشنگتن است. وی نیز همانند گیتس در ماه اکتبر متهم به پولشویی به مبلغ 75 میلیون دلار، اظهارات دروغ به مقامات فدرال و عدم وجود پرونده به عنوان نماینده یک نهاد خارجی است. با این حال مانافورد ادعای بی گناهی در این باره کرده و روز جمعه اعلام کرد که چرا گیتس تسلیم رای رابرت مولر شده است.

13 تبعه روس و 3 نهاد روسی

بزرگترین اخطاریه مربوط به پرونده مداخله روسیه در انتخابات هفته پیش منتشر شد و آمریکا را در معرض شرح کاملی از نحوه شروع تلاش روس ها برای مداخله در نظام انتخاباتی آمریکا را ارائه داد که از سال 2014 آغاز شده بود و با به کارگیری حساب های رسانه های اجتماعی برای حمایت از ستاد ترامپ و سناتور «برنی سندرز» و دیگر کاندیداها و علیه هیلاری کلینتون بوده است.

به اذعان همگان، 13 روس و سه نهاد روسی، از جمله آژانس تحقیقاتی اینترنتی تحت حمایت دولت روسیه، متهم به جا زدن خود به عنوان تبعه های آمریکایی در رسانه های اجتماعی برای خرید آنلاین تبلیغات و راه اندازی کارزارهای سیاسی در سراسر کشورهستند. مقامات کاخ کرملین روسیه در واکنش به این اتهام اعلام کردند که اعلام جرم صورت گرفته هیچ مدرکی قابل توجهی را مبنی بر دخالت فردی در امور داخلی این کشور ارائه نمی دهد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.