با رسیدن این دو جنگنده جدید به سوریه شمار این جنگنده های مدرن و پیشرفته روسی که تا کنون به سوریه رسیدند به 4 هواپیما رسید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، برخی رسانه ها فاش کردند که 2 جنگنده دیگر از نسل پنجم «سوخو-57»به پایگاه هوایی روسیه در «حمیمیم»در سوریه رسیدند.

این رسانه ها تأکید کردند که جنگنده هایی از نوع «سوخو30» این دو جنگنده سوخو 57 را طی پروازشان از روسیه به سوریه همراهی کردند.

با رسیدن این دو جنگنده جدید به سوریه شمار این جنگنده های مدرن و پیشرفته روسی که تا کنون به سوریه رسیدند به 4 هواپیما رسید.

این در حالی است که پیش از این برخی رسانه ها گزارش دادند که دو جنگنده از نسل پنجم سوخو 57 به پایگاه نظامی روسیه در حمیمیم رسیدند.

این جنگنده ها اکنون در مرحله آزمایش هستند و نیروهای مسلح روسیه هنوز آنها را به کار نگرفته اند.

 

روسیه سوخو 57

در واکنش به این اقدام روسیه«آدریان رانکلین گاوای» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به سی ان ان گفت که « فرستادن جنگنده های نسل پنجم به سوریه بی تردید با سخنان مسئولان روسی درباره کاهش حضور نظامی در سوریه همخوانی ندارد».

آمریکا ارسال این نوع هواپیماهای بسیار جدید و پیچیده را خطری برای نظامیان خود در سوریه می داند.

 

نشست شورای امنیت درباره سوریه

نشست شورای امنیت برای رأی گیری در مورد قطعنامه برقراری آتش بس در سوریه، به امروز شنبه موکول شده است.

برخی منابع در سازمان ملل اعلام کردند که 15 عضو دائم شورای امنیت برای تعیین تکلیف نشست خود درباره برقراری آتش بس در سوریه، پشت درهای بسته تشکیل جلسه دادند.

این منابع گفتند که نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بررسی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی برای «آتش‌بس انسانی» یک ماهه در سوریه به دلیل عدم توافق طرفین بار دیگر به تعویق افتاد. 
این پیش نویس توسط کویت و سوئد برای برقراری آتش بس یک ماهه در غوطه شرقی تهیه و ارائه شده است. 
نماینده کویت در سازمان ملل به عنوان رئیس دوره ای شورای امنیت به خبرنگاران گفت:«تاکنون توافقی حاصل نشده است. این پیش‌نویس احتمالا ساعت 12 به وقت محلی رای گذاشته شود». 

نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز طی مطلبی توئیتر خود روسیه را متهم به تعویق رای گیری کرد.
 درخواست آتش بس یک ماهه برای رساندن کمک های انسانی در سوریه و به ویژه برای خارج کردن 700 بیمار و زخمی در غوطه شرقی ارائه شده است. 
همه سوریه از جمله چهار منطقه تحت محاصره شامل آتش بس احتمالی خواهند بود. روسیه خواهان تغییر در برخی مفاد این پیش‌نویس است. تصویب هر پیش‌نویس قطعنامه در شورای امنیت مستلزم 9 رای مثبت از 15 عضو شورا و همچنین عدم وتو آن توسط 5 عضو دائم است. 

از سوی دیگر، یک منبع دیپلماتیک به المیادین گفت که روسیه برای پذیرش پیش نویس شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس در الغوطه شرقی دمشق شرط هایی تعیین کرده است.

این منبع افزود که روسیه از همه کشورهایی که در سوریه نیرو دارند خواست با دمشق درباره آینده حضور نیروهای شان مذاکره کنند و خواستار افزودن بندی در پیش نویس است که بر بسط حاکمیت دولت سوریه بر اراضی اش به طور کامل تأکید می کند.

این منبع تصریح کرد که مسکو می داند که عملی شدن این شرط ها امکان پذیر نیست و کشورهای غربی آنها را نمی پذیرند.

با وجود این شرط ها دشوار است که شورای امنیت پیش نویس را تصویب کند مگر آن که روسیه از شروط اش عقب نشینی کند و این نیز بعید است.

بر اساس پیشنهادهای روسیه گروه های مسلح سوری اگر نمی توانند سلاح های خود را به دولت سوریه تحویل دهند باید با گروه های داعش و جبهه النصره بجنگند.

 

ادامه اعزام نیروهای تقویتی به الغوطه شرقی

ارتش سوریه اعزام نیروهای ضربتی موسوم به «نیروهای النمر» را به جبهه الغوطه شرقی دمشق برای آغاز عملیات گسترده و آزادی آن از گروه های تروریستی را ادامه می دهد.

کاروان جدیدی از نیروهای النمر به نزدیکی شهر«حرستا» در استان ریف دمشق رسیده است.

همچنین یگان های ارتش عربی سوریه و نیروی هوایی ارتش سوریه نیز مواضع گروه های تروریستی را به شدت زیر آتش گرفته اند تا مقدمه برای آغاز عملیات زمینی مهیا شود.

نیروهای النمر نیروهای هجومی خبره به شمار می روند و این نیروها مامور انجام حمله ها و عملیات های هجومی ارتش سوریه هستند.

 

حمله گروه های مسلح به منطقه بغداد در دمشق

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) گزارش داد که گروهی از عناصر مسلح مستقر در منطقه الغوطه شرقی  خیابان بغداد  در دمشق را هدف حملات خمپاره ای خود قرار دادند.

سانا گزارش داد که گروه های مسلح در 24 ساعت گذشته با حملات خمپاره ای، مناطق مسکونی شهر دمشق و حومه آن را 70 مرتبه هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن یک شهروند و زخمی شدن 70 تن دیگر شد.

 

دفع حمله جبهه النصره در القنیطره

ستاد مرکزی تبلیغات جنگ اعلام کرد که ارتش سوریه حمله عناصر گروه جبهه النصره به نقاط نظامی در اطراف شهر«البعث» در استان «القنیطره» را دفع کرد.

در درگیری ارتش با مهاجمان جبهه النصره شماری از مهاجمان کشته شدند.

خبرگزاری سانا نیز در این زمینه گزارش داد که واحد هایی از ارتش عربی سوریه فعال در القنیطره با همکاری نیروهای دفاع مردمی حمله گروه تروریستی جبهه النصره  به تعدادی از مواضع نظامی در اطراف شهر البعث را ناکام گذاشتند.

خبرنگار سانا در قنیطره در همین باره توضیح داد: واحد هایی از ارتش و نیروهای دفاع مردمی با با تروریست های جبهه النصره  که قصد حمله به تعدادی از مواضع نظامی در محور «منشره الحجر و مشتل الزهور» در اطراف شهر البعث را داشتند ، به شدت درگیر شدند و حمله تروریست ها را دفع کردند.

خبرنگار سانا تاکید کرد: تعدادی از تروریست ها در درگیری با واحد های ارتش سوریه به هلاکت رسیدند.

 

ادامه حملات ترکیه به عفرین

ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری وابسته به آنکارا به حملات خود علیه مناطقی در «عفرین» در شمال سوریه ادامه دادند و چندین منطقه مسکونی  را گلوله باران کردند که در نتیجه آن خسارت هایی به منازل و زیرساخت ها وارد آمد شماری از شهروندان سوینیز کشته یا زخمی شدند.

خبرنگار سانا در حلب در همین زمینه گزارش داد: نیروهای ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری وابسته به این کشور روستاهای «شیران ،جندیرس ، معبطلی» را با توپخانه گلوله باران کردند که در نتیجه یک غیر نظامی کشته شد و خسارات مادی به منازل، دارایی های شهروندان و زیر ساخت ها وارد آمد.

دیروز نیز توپخانه ارتش ترکیه یک کاروان متشکل از اتوبوس ها، خودروهای غیر نظامی و کامیون ها حامل کمک ها و تانکر های حامل سوخت را در نزدیکی روستای «الزیاره» را با 50 خمپاره هدف قرار داد که درپی آن یک غیر نظامی کشته شد و 12 نفر دیگر زخمی شدند.

 

اتهام ترکیه به قتل غیرنظامیان در عفرین

سازمان دیده بان حقوق بشر سازمان ملل نیز نیروهای ارتش ترکیه را به قتل غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی در عفرین متهم کرد.

این سازمان تأکید کرد که هیچ گونه پاسخی در این زمینه درباره اسنادی که به آنکارا درباره حمله نیروهای ترک به غیرنظامیان ارائه کرد، از ترکیه دریافت نکرده است.

 

گروه های مسلح به جان هم افتادند

خبرنگار وبسایت لبنانی النشره گزارش داد که گروه های جبهه النصره و گروه «جبهه تحریر سوریا» در شهرک های منطقه «جبل الاربعین» و اطراف شهر«اریحا» در ریف ادلب به جان همه افتادند.

در درگیری میان این گروه ها که در پی وقوع اختلاف ها و تلاش برای توسعه طلبی دو طرف به وقوع پیوسته است، شمار زیادی از دو طرف کشته یا زخمی شدند.

برخی منابع از کشته و زخمی شدن 250 فر د مسلح در این درگیری که پنجمین روز خود را پشت سر گذاشت خبر  می دهند. همچنین ضد حمله گروه جبهه النصره برای کنترل دوباره مناطقی که از دست داده بود شکست خورد و این گروه نتوانست در درگیری با جبهه تحریر سوریا کاری از پیش ببرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی سوریه سوخو57
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.