مجلس هلند طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن کشتار حدود یک و نیم میلیون تن از ارامنه ساکن ترکیه در سال ۱۹۱۵ را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، اختلاف و تنش میان هلند و ترکیه هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد. در حالی که دو کشور چندی پیش به دلیل بر سر جلوگیری دولت هلند از سخنرانی برخی وزرا و مسئولان ترک در جمع ترک های ساکن هلند به منظور جذب آرای آنها برای رای دادن به همه پرسی تغییر قانون اساسی این کشور دچار اختلاف شده و سفرای یکدیگر را اخراج کردند حالا نوبت به مطرح شدن مساله اختلاف زای دیگری رسیده است.این بار مساله تصویب طرح  به رسمیت شناختن کشتار ارامنه ساکن ترکیه در سال 1915 میلادی در مجلس هلند باعث اختلاف و تنش میان دو کشور شده است.

مجلس هلند روز  گذشته-پنجشنبه- طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن کشتار حدود یک و نیم میلیون تن از ارامنه ساکن ترکیه در سال ۱۹۱۵ را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخت.

به گزارش شبکه یورونیوز این طرح که با موافقت اکثریت اعضای مجلس هلند تصویب شد احتمالا بر تنش رابطه آنکارا و آمستردام خواهد افزود. روابط این دو کشور عضو ناتو سال گذشته زمانی به تیرگی گرایید که پیش از برگزاری همه پرسی قانون اساسی ترکیه دولت هلند «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه این کشور را که برای جلب حمایت اقلیت ترک مقیم هلند راهی این کشور شده بود بازگرداند.

از سوی دیگر دولت هلند اعلام کرده است که این امر به سیاست رسمی این کشور تبدیل نخواهد شد. 

«سیگرید کاگ» وزیر امور خارجه هلند پیش از رای‌گیری درباره این طرح به تلویزیون ملی هلند گفت: «دولت از حکم مجلس این کشور پیروی نخواهد کرد. کابینه کنونی می‌خواهد درباره رابطه با ترکیه بسیار مراقب باشد،‌ رابطه‌ای که بهتر شده است.»

بیش از ده کشور اروپایی تاکنون طرح مشابهی را به تصویب رسانده اند. طرح دیگری که روز پنجشنبه به تصویب رسید از مقامات بلندپایه هلند می‌خواهد تا در مراسم بزرگداشت یاد قربانیان این کشتار شرکت کنند. مراسمی که سفیر هلند در ارمنستان سال گذشته در آن شرکت کرده بود.

در مقابل،ترکیه مصوبه مجلس هلند در خصوص به رسمیت شناختن حوادث سال 1915 به عنوان «نسل کشی» را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی،وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای مصوبه روز گذشته مجلس هلند در به رسمیت شناختن حوادث سال 1915 به عنوان «نسل کشی» را به شدت محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه با اشاره به اینکه این طرح در مجلس کشوری تصویب می‌شود که نسبت به نسل‌کشی سربنیتسا در قلب اروپا بی‌تفاوت مانده، اقدام مجلس هلند را فاقد هرگونه وجاهت حقوقی اعلام کرد.

این بیانیه می‌افزاید:‌ اجتهاد قضایی مورد اجماع در اروپا و همچنین احکام دادگاه حقوق بشر اروپا حقانیت ما را در مورد مذکور به اثبات می‌رساند.

 کاردار سفارت هلند نیز به دلیل تصمیم پارلمان کشورش مبنی بر به رسمیت شناختن حوادث سال 1915 به عنوان «نسل‌کشی» به وزارت خارجه ترکیه احضار شد.

پارلمان ترکیه نیز مصوبه پارلمان هلند در رابطه با حوادث سال 1915 در دوره دولت عثمانی را محکوم و آن را رد کرد.

هیئت رئیسه پارلمان ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به مصوبه جدید پارلمان هلند مبنی بر نسل‌کشی  خواندن حوادث سال 1915 اعلام کرد: «مصوبه مجلس نمایندگان هلند در رابطه با حوادث سال 1915 در دولت عثمانی و ادعاهای بی‌اساس مرتبط با آن را به عنوان مجلس کبیر ملت ترکیه محکوم و آن را رد می‌کنیم».

در این بیانیه تاکید شده که این مصوبه فاقد مدارک و استنادات تاریخی و قانونی و حاوی ادعا‌های بی‌پایه و یک طرفه است که از لحاظ روابط و حقوق بین الملل یک لکه سیاه است.

در این بیانیه همچنین آمده است: «مصوبه کشوری که در برابر نسل‌کشی سربرنیتسا در مرکز اروپا چشم‌پوشی کرده و همچنین با روابط دوستانه و اظهارات دولت خود (هلند) متضاد است، هیچ نفعی برای صلح منطقه و جهان نخواهد داشت. اجدادمان در طول تاریخ خود هیچ وقت طرف ظالم قرار نگرفته اند».

در بیانیه پارلمان ترکیه در این باره تصریح شده است: «ترکیه بارها اعلام کرده است که آرشیو‌های کشور برای بررسی پژوهشگران باز است. این تصمیم، قانون یا اظهارات که قصد مشروع کردن ادعاهای مربوط به کشتار را دارند، نقض آشکار واقعیت‌ها و حقوق بین الملل است و از طرف ما هرگز پذیرفته نخواهد شد».

 مجلس هلند در جلسه روز پنجشنبه خود با 142 رای موافق در برابر 3 رای مخالف حوادث سال 1915 را به عنوان «نسل‌کشی» معرفی کرد.

مجلس نمایندگان هلند در حالی طرح مذکور را به تصویب رسانده است که بر اساس دستورالعمل دولت هلند، در روند به رسمیت شناخته شدن نسل‌کشی بایستی احکام دادگاه‌های بین‌المللی و همچنین نتایج صریح تحقیقات علمی سازمان ملل متحد راهنما باشد. دولت هلند در چارچوب تفاهم‌نامه پیشگیری و مجازات نسل‌کشی در شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل می‌کند. بر این اساس مصوبه مجلس هلند ضمانت اجرایی از سوی دولت این کشور نخواهد داشت.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه ترکیه پیش از این رای‌گیری گفت: «بیرون کشیدن رویدادهای سال ۱۹۱۵ از بستر تاریخی و سیاسی کردن آنها پذیرفتنی نیست. این مساله نشانگر آن خواهد بود که آیا هلند خواهان عادی‌سازی روابط خود با کشور ما هست یا خیر. دیدگاه و انتظار ما درباره این موضوع به مقامات هلند اعلام شده است.»

ترکیه کشته شدن ارامنه در جریان جنگ جهانی اول در امپراتوری عثمانی را می‌پذیرد اما شمار کشته شدگان را بسیار کمتر دانسته و این رویداد را نه یک نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده بلکه جزو پیامدهای طبیعی جنگ بر‌می‌شمارد. اما بسیاری از روشنفکران ترک مقیم خارج از ترکیه معتقدند که کشتار ارامه تلاش برای از میان بردن بخش یا تمامی یک قومیت بوده است، امری که یک نسل‌کشی تلقی می‌شود.

این در حالی است که 20 روز پیش نیز وزارت خارجه هلند رسما اعلام کرد که سفیرش از ترکیه که یک سال پیش به دلیل اختلاف میان دو کشور از ورود به اراضی ترکیه منع شده بود، را از ترکیه خارج کرده است.

 وزارت خارجه هلند در وبسایت خود نوشت: سفیر هلند از ترکیه خارج شده است و هلند سفیر جدید ترکیه در هلند را نمی پذیرد.

وزارت خارجه هلند همچنین تأکید کرد که مذاکرات با ترکیه برای حل این مساله به حالت تعلیق در آمده است.

اختلاف میان دو کشور از ماه مارس 2017 شروع شد؛ آن زمان هلند از ورود برخی مسئولان ترکیه به اراضی اش برای تبلیغات انتخاباتی در میان اقلیت ترک برای حمایت از تأیید همه پرسی درباره تغییر قانون اساسی ترکیه جلوگیری کرد. هلند در آن زمان تصمیم گرفت که از این تبلیغات انتخاباتی برای همه پرسی ترکیه که با تبلیغات انتخاباتی در هلند همزمان شده بود جلوگیری کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.