سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تأکید کرد که دستگاه های مربوطه از جمله سازمان اطلاعات این کشور می توانند برقرای تماس مستقیم و غیرمستقیم با دمشق را در موارد استثنایی ارزیابی کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک عربی،«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که مسکو در حال تهیه پیش نویسی درباره منطقه«الغوطه شرقی» در نزدیکی دمشق است.

ریابکوف گفت که کشورش درحال تهیه کردن پیش نویسی در شورای امنیت سازمان ملل درباره الغوطه شرقی در سوریه است.

وی به خبرنگاران گفت: درباره مساله آتش بس انسانی باید گفت که این مساله بستگی به چگونگی مسیر تهیه این پیش نویس دارد و این مساله نیز حل می شود.این یک قطعنامه درباره مسائل انسانی به شکل عمومی است.

مرکز روسی آشتی میان طرف های سوری نیز اعلام کرد که گروه های مسلح در الغوطه  شب گذشته  به این مرکز به شدت حمله کردند اما هیچ کدام از نظامیان روس آسیبی ندیدند.

این مرکز در بیانیه ای تأکید کرد که اوضاع در الغوطه شرقی رو به وخامت رفته است و گروه های مسلح در این منطقه طی 24 ساعت گذشته 6 بار به مناطق مسکونی دمشق حمله کردند و 14 راکت به دمشق شلیک کردند که در نتیجه آن 9 غیرنظامی زخمی شدند.

یک منبع در فرماندهی پلیس دمشق نیز از زخمی شدن دو نفر در پی اصابت دو خمپاره در منطقه «باب السلام» در دمشق قدیمی خبر داد.

این منبع به سانا توضیح داد: این دو خمپاره توسط گروه های مسلح شلیک شده است.

از سوی دیگر،«روبرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه گفت که درگیری ها در الغوطه شرقی فقط به دو شکل به پایان می رسد اولی تسلیم شدن گروه های مسلح و درخواست آنها برای شرایطی شبیه آن چه در سال 2016 در حلب رخ داد یعنی خروج آنها و خانواده های شان از این منطقه و دومی ورود نیروهای نظامی خارجی است که باعث شود حمله ارتش سوریه به گروه های مسلح در این منطقه متوقف شود.

در همین حال، وزارت  خارجه  سوریه نیز تاکید کرد که« برخی از مقامات غربی در جنایات تروریست ها علیه در حق شهروندان بی گناه در دمشق و حومه آن سهیم هستند و آنها حق دولت سوریه در دفاع از شهروندان خود و مبارزه با تروریسم را انکار می کنند.»

وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه جداگانه به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت در مورد حملات انجام شده توسط گروه های تروریستی مسلح به دمشق و حومه آن تأکید کرد: 20 فوریه 2018، گروه های تروریستی مسلح که در غوطه شرقی مستقر هستند محلات مسکونی، خیابان ها، مدرسه ها، بیمارستان ها، موسسات عمومی و مقرهای بعضی نمایندگی ها دیپلماتیک در شهر دمشق و حومه آن را موشکب اران کردند و در نتیجه، ده ها غیرنظامی بی گناه شهید و مجروح شده اند.

وزارت خارجه سوریه در ادامه گفت: این حملات تروریستی نشان می دهد که بعضی از مسئولان غربی و دیگران از این تروریست ها به طور مستقیم حمایت  می کنند و  همدست در  این جنایات هستند.

وزارت خارجه سوریه در ادامه تصریح کرد: این تشدید خطیر توسط تروریست ها که بیش از 45 خمپاره را بر دمشق در چند ساعت شلیک کردند، شش شهید غیرنظامی و 29 زخمی را از زمان نوشتن این نامه به جای گذاشت.

وزارت خارجه افزود: این تشدید تروریستی ادامه جنایات روزانه این تروریست ها علیه شهروندان سوری در دمشق است که آنها طی هفت هفته گذشته بیش از 1500 خمپاره را به سمت پایتخت سوریه شلیک کردند چیزی که منجر به کشته و زخمی شدن صدها تن از جمله زنان و کودکان، شد.

وزارت خارجه سوریه خاطر نشان کرد که : این حملات همزمان با حمایت مستقیم برخی از مقامات غربی و دیگران از تروریست ها برای انجام حملات تروریستی صورت گرفته است.

وزارت خارجه کشور سوریه همچنین تاکید کرد: این مقامات در جنایات تروریستی علیه غیرنظامیان بی گناه در دمشق و حومه آن سهیم هستند، زیرا آنها از حق دولت سوریه در دفاع از شهروندان خود، مبارزه با تروریسم و مقابله با تروریسم را انکار می کنند.

 

تحولات جدید عفرین و چراغ سبز ترکیه برای تماس با دمشق

در همین حال، برخی منابع اعلام کردند که گروه های مسلح هوادار ترکیه در منطقه «عفرین» با نیروهای مردمی وابسته به ارتش سوریه که روز گذشته وارد عفرین شدند درگیر شدند.

این منابع گفتند که این گروه ها نیروهای مردمی را با توپخانه گلوله باران کردند اما از تلفات احتمالی این حمله گزارشی منتشر نشده است.

نیروهای مردمی سوریه روز گذشته با وجود تهدیدهای ترکیه و نیز حملات ارتش ترکیه به راه ها و ورودی های عفرین برای جلوگیری از وارد شدن این نیروها به عفرین اما این نیروها موفق شدند وارد این شهر شوند تا با ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری هوادار آنکارا مقابله کنند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تأکید کرد که دستگاه های مربوطه از جمله سازمان اطلاعات این کشور می توانند برقرای تماس مستقیم و غیرمستقیم با دمشق را در موارد استثنایی ارزیابی کنند.

وی با اشاره به اینکه برقراری تماس رسمی به طور مستقیم با دمشق مطرح نیست، تأکید کرد: اما مقامات سازمان اطلاعات کشور می توانند در صورت نیاز در وضعیت فوق‌العاده برای حل برخی مشکلات به طور مستقیم یا غیر مستقیم با طرف سوری تماس برقرار کنند که این موضوع در حال حاضر یکی از وظایف اصلی سازمان اطلاعات ما است.

«ابراهیم کالین» تصریح کرد که اقدامات دولت سوریه یا عناصر دیگر در عفرین دارای پیامدهای وخیمی خواهد بود.

کالین در ادامه گفت که بر اساس اطلاعاتی که ترکیه در اختیار دارد هیچ گونه توافقی میان دولت سوریه و یگان های حمایت مردمی در عفرین وجود ندارد.

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهور ترکیه همچنین گفت:  برقراری توافق بین دولت سوریه و ی.پ.گ موضوعی قابل بحث نیست و حتی در صورت وجود توافقی میان آنها ما به اجرای عملیات شاخه زیتون در عفرین ادامه خواهیم داد. ما پیش از آغاز عملیات شاخه زیتون اطلاعاتی مبنی بر تلاش‌ها برای تبدیل عفرین به قندیل دوم دریافته کرده بودیم.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز اعلام کرد که 40 تا 50 خودروی نیروهای وابسته به ارتش سوریه که قصد داشتند وارد شهر عفرین شوند هدف قرار گرفته شدند.

این سخنگو مدعی شد که ارتش ترکیه با هدف قرار دادن 40 تا 50 خودروی نیروهای مردمی وابسته به ارتش سوریه از ورود آنها به عفرین جلوگیری کرد.

خبرگزاری سانا نیز در گزارشی نوشت:نیروهای رژیم ترکیه در ادامه تجاوز خود به منطقه عفرین، محله های مسکونی این شهر را هدف قرار دادند.

خبرنگار سانا تصریح کرد: نیروهای رژیم ترکیه و مزدوراننش(گروه های مسلح سوری وابسته به ترکیه) محله های مسکونی شهر عفرین را مورد حملات توپخانه ای خود قرار دادند که درپی آن یک خانواده متشکل از یک مرد غیرنظامی و چهار کودک زخمی شدند.

خبرنگار سانا ادامه داد: رژیم ترکیه با سلاح های مختلف منازل، مزارع و زیر ساخت های روستاهای منطقه عفرین را هدف قرار داد که در نتیجه خسارات زیادی به زیرساخت ها وارد شد.

خبرنگار المیادین نیز گزارش داد که یگان های حمایت مردمی کرد با نیروهای ارتش ترکیه در روستای«تل سلور» از توابع شهر«جندیرس» در شال سوریه به شدت درگیر شدند.

خبرنگار المیادین در عفرین همچنین تأکید کرد که گذرگاه الزیاره تنها گذرگاه عفرین است و نیروهای ترکیه تلاش می کنند که این گذرگاه را قطع کنند.

این خبرنگار تأکید کرد که قطع گذرگاه الزیاره که عفرین را با مناطق تحت کنترل ارتش سوریه مرتبط می کند می تواند فاجعه ای برای ساکنان شهر عفرین به بار بیاورد.

خبرنگار اعزامی روسیا الیوم به عفرین نیز گفت که مجموعه های جدیدی از نیروهای مردمی وابسته به دولت سوریه به رغم هدف قرار دادن آنها توسط توپخانه ترکیه خود را آماده ورود به عفرین می کنند تا به نیروهای مردمی که روز گذشته وارد شهر شدند ملحق شوند.

این خبرنگار افزود که این مجموعه ها که از استان حلب آمده اند خود را آماده ورود به عفرین می کنند.

لیمونه صالح خبرنگار اعزامی روسیا الیوم به عفرین گفت که با دستور دولت سوریه نیروهای مردمی از گذرگاه «جبل الاحلام» و به رغم حملات هوایی و توپخانه ای ارتش ترکیه و به رغم شلیک راکت توسط گروه های مسلح سوری هوادار ترکیه از سمت شهر«اعزاز» وارد شهر عفرین شدند و این حملات باعث نشد که آنها به عمق عفرین نروند.

این خبرنگار افزود که دو مجموعه از نیروهای مردمی روز گذشته وارد عفرین شدند و در سه نقطه در اطراف عفرین مستقر شدند، این سه نقطه عبارتند از «جندیرس»،«بلبل» و «راجو». این مجموعه ها همچنین پرچم سوریه را در شهر به اهتزاز در آوردند.

یکی از فرماندهان یگان های حمایت مردمی نیز استقرار مجموعه هایی از نیروهای مردمی سوریه در جبهه های اطراف عفرین را تأیید کرد.

ضد هوایی های نیروهای مردمی سوریه در عفرین هواپیماهای شناسایی ترکیه را بر فراز گذرگاه الزیاره هدف قرار می دهند.

خبرنگار المیادین همچنین اخبار هماهنگی های گروه های مسلح درباره بمباران جاده نبل و الزهراء به سمت عفرین را تکذیب کرد.

این خبرنگار تأکید کرد که ترکیه تلاش می کند یک گذرگاه از اعزاز به سمت منطقه بلبل و از آن جا تا جندیرس و اطمه ایجاد کند.

برخی منابع به خبرنگار المیادین گفتند که بیش از 400 تن از نیروهای مردمی سوریه در جبهه های جنگ در عفرین مستقر شدند.

خبرگزاری یونیوز نیز گزارش داد که یگان هایی از نیروهای مردمی استقرار در نوار مرزی در نزدیکی شهر«راجو» و مرکز شهر را در شمال غرب عفرین آغاز کردند.

 

حمله گروه های مسلح به مناطق مسکونی در درعا

گروه های مسلح سوری برخی مناطق مسکونی در شهر«درعا» را هدف حمله قرار دادند.

خبرنگار المیادین گفت که در حمله گروه های مسلح سوری به مناطق مسکونی در شهرهای درعا و «ازرع» 9 تن از جمله یک زن و دو کودک زخمی شدند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.