وزارت دادگستری آمریکا با محکومیت 13 تبعه روس و 3 نهاد این کشور به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، به ادعای ترامپ درباره دروغ بودن مداخله روسیه در انتخابات آمریکا پایان داد.

 

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور امریکا بیش از یک سال است تاکید دارد که روس ‌ها برای پیروزی وی در انتخابات سال 2016 آمریکا تلاشی نکرده اند. اما «رابرت مولر» بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا روز جمعه به این شایعات پایان داد و اعلام کرد که روس ها در این انتخابات در جهت پیروزی ترامپ و تضعیف «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات وی اقداماتی انجام داده اند.

هیئت منصفه بزرگ فدرال وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه نام 13 نفر تبعه روس و چند نهاد در شهر «سنت پترزبورگ» را به دلیل اقدامات گسترده در جهت تغییر دادن نتیجه انتخابات سال 2016 آمریکا به نفع ترامپ متهم کرد. در دادخواست اعلام جرم وزارت دادگستری آمریکا آمده است این نهادها 1.25 میلیون دلار در ماه برای تامین مالی اقدامات مربوط به مداخله در انتخابات سال 2016  هزینه کرده اند. تامین بودجه این اقدامات توسط یکی از افراد نزدیک به کاخ کرملین صورت گرفته است.

ارائه این دادخواست به این معناست که ترامپ دیگر نمی تواند درباره مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 شک و تردید ایجاد کند. مشاور امنیت ملی ترامپ روز شنبه شواهد به دست آمده را غیر قابل بحث و مسلم خواند و  خاطر نشان کرد اگر ترامپ همچنان به راهکار اخراج رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه یا «راد روزنستاین» معاون دادستان کل می اندیشد، اقدامی که بسیاری از جمهوری خواهان بارها پیش از این درباره آن هشدار داده بودند، چنین اقدامی شاید دیگر از نظر سیاسی ممکن نباشد.

کاخ سفید پس از اعلام دادخواست جرم از سوی روزنستاین در روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد این دادخواست ثابت کرد هیچگونه تبانی میان کارزار ترامپ و روس ها صورت نگرفته است. یکی از افراد آگاه به پرونده گفت با این حال بازرس ویژه پرونده همچنان به دنبال بررسی این است که آیا ستاد انتخاباتی ترامپ با روس ها تبانی کرده اند یا نه.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت هیچ شواهدی دال بر مداخله روسیه در جریان انتخابات آمریکا در دست نیست. بررسی حقایق و شواهد نشان می دهد که بقیه ادعاها در این باره «بی معنا و چرند» است. وی به اظهار نظر «مایک پنس» معاون ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی که این ادعاها را بی اساس خوانده بودند، اشاره کرد.

«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا که در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور داشت، صحبت های لاوروف را رد کرد. وی گفت  شواهد اکنون غیر قابل بحث و قابل دسترس هستند؛ در حالی که در گذشته چنین امکانی وجود نداشت.

اظهارات پیشین جامعه اطلاعاتی آمریکا این بود که براساس شواهد و مدارکی که هیچ گاه منتشر نشد، روسیه در انتخابات آمریکا نقش مداخله جویانه داشته است با این حال این ادعا از سوی ترامپ و متحدانش رد شد. اکنون اتهامات محکمی علیه روسیه به جرم فریب دادن دولت آمریکا با یادداشت ها و دیگر شواهد برای پشتیبانی این اتهامات وجود دارد. به نظر می رسد که ترامپ این تغییرات تازه را پذیرفته باشد. 

وی در پیامی توئیتری به کارزار ضد آمریکایی روسیه اذعان کرد و در بیانیه ای منتشره از سوی کاخ سفید، روسیه را بازیگری بد خواند. وی پیش از این و بارها اتهامات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات را یک «شوخی فریب آمیز» خواند.

وکلای ترامپ در بیانیه ای از رابرت مولر تمجید کردند و خوش بینی خود را نسبت به پایان یافتن تحقیقات نشان دادند. اما معاون دادستان کل آمریکا در کنفرانس خبری اعلام کرد که تحقیقات به پایان نرسیده است با این حال اشاره ای به دادخواست های آتی نکرد.

در بخش هایی از دادخواست منتشر شده از سوی وزارت دادگستری تردیدهای راجع به ریاست جمهوری ترامپ مشاهده می شود.

هر چند روزنستاین اعلام کرد این دادخواست مدعی این موضوع نیست که اتهامات صورت گرفته سبب تغییر نتایج انتخابات سال 2016 شده است.

بسیاری از چهره های سیاسی معتقدند ترامپ برای پیشگیری از بدتر شدن شرایط باید به طور علنی از ابراز شک وتردید درباره مداخله روسیه دست بردارد و معتقدند هنوز برای تغییر موضع خیلی دیر نشده است. ترامپ باید بگوید هیچ کس بیشتر از وی از این موضوع ناراحت نیست.

ترامپ در اظهارنظرهای خود تحقیقات مولر را «شکار جادویی» خواند که توسط دموکرات ها تشدید می شود.

ترامپ در ماه سپتامبر در جمع حامیان خود در ایالت «آلاباما» گفت روسیه به من در انتخابات کمک نکرده است. وی همچنین گفت که هر بار پوتین من را می بیند اذعان می کند که در انتخابات آمریکا مداخله ای نکرده است و من نیز حرف های وی را باور می کنم. 

«استیو استونوویچ» از کارشناسان ارشد مطالعات روسیه در شورای روابط خارجی و یک مقام سابق وزارت خارجه گفت ترامپ تنها در صورتی می تواند اعتبار خود را دوباره به دست آورد که از چنین ساده لوحی های عمومی دست بردارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.