پس از زندانی کردن هر فردی که انتخابات مصر را تحریم کند حالتی از ترس و وحشت بر افکار عمومی مصر حاکم شده است و این با وخامت اوضاع اقتصادی بد این کشور که همه مصری ها از آن رنج می برند، همزمان شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه «اشتوتگارتر ناخرشچن» آلمانی در گزارشی به آخرین تحولات مصر پیش از برگزار ی انتخابات ریاست جمهور پرداخت و نوشت: که «سکوت قبرها» بر افکار عمومی مصر پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سایه تلاش نظام «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر برای ساکت کردن هر گونه منتقدی، حاکم شده است.

در این گزارش آمده است:  پس از زندانی کردن هر فردی که انتخابات مصر را تحریم کند حالتی از  ترس و وحشت بر افکار عمومی مصر حاکم شده است و این با وخامت اوضاع اقتصادی بد این کشور که همه مصری ها از آن رنج می برند، همزمان شده است.

این روزنامه آلمانی نوشت: در این بین فضا در روز یکشنبه هفته پیش که موافق با دهم فوریه جاری است،حاکی از شادی و جشن به دلیل سالروز کناره گیری«حسنی مبارک» رئیس جمهور اسبق مصر از قدرت در پی 18 روز تظاهرات بزرگ در میدان«التحریر»، نبود.

این روزنامه در ادامه نوشت: مصری ها در چنین روزهایی طی سال 2011 پیروزی شان بر دیکتاتور را جشن می گرفتند و رویای آینده بهتر تحت شعار انقلاب یعنی«نان، آزادی و عدالت اجتماعی»در سر می پروراندند اما این سرمستی انقلابی امروز بیشتر شبیه یک رویای دوردست است. به جای آن شور انقلابی اکنون در مصر «سکوت قبرها» حاکم شده است. همچنین  قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر که قرار است در ماه مارس آینده برگزار شود دستگاه امنیتی مصر یک ژنرال 63 ساله(سامی عنان) را در اقدامی پیشگیرانه برای حذف همه رقبای جدی السیسی دستگیر کرد.

در این گزارش آمده است: تبلیغات انتخاباتی در مصر به شکل رسمی قرار است که هفته آینده آغاز  شود و در این بین چیزی برای 95 میلیون مصری باقی نمانده است تا آن را مورد مناقشه قراردهند زیرا هر کسی به خودش جرأت انتقاد از وضع حاکم بر کشور را داد مورد ضرب و شتم قرار گرفته و روانه زندان شده است.

این روزنامه آلمانی در ادامه گزارش خود نوشت: بیش از 500 وبسایت خبری و اطلاع رسانی مصری توسط دولت توقیف شدند و حمله نیروهای امنیتی به ناشران نیز مرتب صورت می گیرد این در حالی است که بازداشت نویسندگان و روزنامه نگاران تبدیل به اقدامی روزانه شده است. در حال حاضر نیز 31 روزنامه نگار پشت میله های زندان های مصر هستند این در حالی است که برخی از روزنامه نگاران و خبرنگاران نیز ناپدید شده اند بدون آن که اثری از آنها پیدا شود.

این روزنامه نوشت: افسران ارتش و دستگاه اطلاعات مصر عزم خود را جزم کرده اند که «مرد» خود را برای حاکمیت بر مصر تحمیل کنند دقیقا همانطور که در سال 2014 کردند. از سوی دیگر، السیسی به خوبی می داند که ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی پیروزی جعلی و دروغین اش در انتخابات را زیاد مورد انتقاد قرار نمی دهند زیرا به سادگی هر چه تمامتر باید گفت که آنها نیاز به وجود حاکمی در قاهره دارند که همپیمان شان  در جنگ علیه تروریسم باشد و بازوی آنها در مقابله با ورود پناهندگان باشد.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: در مقابل، 14 سازمان حقوقی مصری و بین المللی به شدت از شرایط بدی که در آن انتخابات برگزار می شود، انتقاد کردند و آن را انتخاباتی نمایشی که از قبل برای آن برنامه ریزی شده توصیف کردند. این سازمان ها انتخابات را غیر آزاد و غیرعادلانه دانستند. علاوه بر آن، این سازمان ها از واشنگتن و رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل خواستند که کمک ها به نظام سرکوبگر مصر را متوقف کنند و هماهنگی با پلیس السیسی را نیز متوقف کنند.

این روزنامه همچنین نوشت: در بیانیه این سازمان های حقوقی آمده است که «پس از گذشت هفت سال از انقلاب مصر که در سال 2011 رخ داد دولت حقوق اساسی که تظاهرکنندگان به منظور رسیدن به آنها مبارزه کردند را زیر پا می گذارد». همچنین 600 شخصیت عمومی در مصر از مردم این کشور خواستند که انتخابات را که در روزهای 26 و 28 ماه مارس برگزار می شود، تحریم کنند. از سوی دیگر، «محمد انور السادات» نوه «محمد السادات»رئیس جمهور اسبق مصر که آخرین نفری بود که کاندیداتوری اش برای انتخابات ریاست جمهوری را پس از تهدیدهای جدی پس گرفت،گفت:« مصر تبدیل به مضحکه برای جهان شده است».

این روزنامه آلمانی همچنین نوشت: السیسی چهار سال پیش به عنوان رئیس جمهور کشور در انتخاباتی که پر از تخلف بود، انتخاب شد. این مساله نیز شایان ذکر است که میزان آرای السیسی به شکل رسمی به 97 درصد رسید با علم به اینکه اقشار وسیعی از ملت مصر انتخابات را تحریم کردند به ویژه جوانان زیر سی سال. بر این اساس ناظران غربی میزان مشارکت در آن انتخابات را در واقع بین 20 تا 25 درصد تخمین زدند.

اشتوتگارتر ناخرشچن در ادامه نوشت: اوضاع اقتصادی و اجتماعی مصر اکنون بسیار بدتر از قبل از سال 2014 است زیرا میزان تورم به رقم بی سابقه ای رسیده است و تعداد مصری های زیر خط فقر نیز بالا رفته و خیابان ها پر از بی توجهی و سکوت شده است و حالتی از رعب بر مصری ها حاکم شده است.

این روزنامه آلمانی همچنین نوشت: به دلیل نوسانات پوند مصر در سال 2016 طبقه متوسط متحمل ضرر اقتصادی زیادی شده و به شکل واضحی توان خریدش کاهش پیدا کرد و حتی خانواده های مصری با درآمد خوب نمی توانند هزینه های تحصیل بچه های خود را تأمین کنند.

در این گزارش همچنین آمده است: روزنامه نیویورک تایمز آمریکا فاش کرد که هواپیماهای اسرائیلی وارد شبه جزیره سینا شده و عملیات سری با موافقت نظام مصر انجام داده اند. در مقابل، السیسی این گزارش را رد کرد و هفته گذشته دستور داد که منطقه شمال سینا به طور کامل بسته شود و تعداد زیادی تانک و نیرو به این منطقه اعزام کرد. السیسی با لحنی خشم آلود در این زمینه گفت که «نیروهایی که می خواهند امنیت مصر را نابود کنند نابود خواهند شد.»

اشتوتگارتر ناخرشچن در پایان نوشت: السیسی به هشدارهای کسانی که حوادث بهار عربی در سال 2011 را به یاد می آورند توجه نکرده و تأکید کرده است آنانی که امیدوارند اوضاع را به آن چه هفت سال پیش رخ داد، بازگردانند در این کار موفق نمی شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.