آیا ولیعهد جاه طلب عربستان در نهایت این کشور را به سمت بدبختی سوق خواهد داد؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، زهرا طحانیان - شبکه تلویزیونی اسکای نیوز در گزارشی بر روی وب سایت خود نوشت: بن سلمان فردی جوان است و وعده داده است تغییراتی را اعمال کند که این کشور تا کنون به خود ندیده است.

او شاهزاده محمد بن سلمان، وارث تاج و تخت عربستان سعودی و یکی از چهره های قدرتمند اما متضاد در خاورمیانه است.

او قول داده است که بلندپروازانه ترین اصلاحات در تاریخ کشورش را اجرا کند، اما او همزمان «معمار یک سیاست خارجی متناقض در سراسر منطقه» است.

 

skynews-mohammed-bin-salman_4200989

 

حامیان او معتقدند که او این کشور را از دوران تاریکش به سمت تحولات قرن بیست و یکم پیش می برد. از ماه ژوئن رانندگی برای زنان سعودی آزاد خواهد شد. آنها می توانند برای اولین بار برای تماشای بازی های فوتبال به استادیوم بروند. او می گوید که می خواهد اسلام میانه رو را به عربستان سعودی برگرداند.

به طور خاص، این ظهور اسلام میانه رو تحول بسیار مهمی برای کشوری محسوب می شود که از دیرباز به تبلیغ اعتقادات فوق محافظه کارانه در سراسر جهان متهم است.

تمرکز بن سلمان بر «چشم انداز 2030» است. این طرح شامل تحولات عمده امیدوار کننده از لحاظ اجتماعی و اقتصادی است؛ البته اگر سیاسی هم نباشد.

اما برخی می گویند خطوط بین آزاد سازی اجتماعی و پیشرفت های سیاسی در این کشور تار شده اند. با منتقدان خاندان آل سعود به شدت برخورد می شود و روزنامه نگاران و فعالان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

همین چند روز پیش بود که یک روزنامه نگار برجسته سعودی بعد از اتهام دادگاه سلطنتی به فساد، به  پنج سال حبس محکوم شد.

این امر پس از یک ماه و نیم سرکوب صدها شخصیت برجسته عربستان سعودی و چهره های سیاسی در هتل پنج ستاره «ریتز کارلتون» در شهر «ریاض» پایتخت، صورت گرفت که آنها در نهایت به پرداخت جریمه های سنگین و پرداخت میلیاردها دلار از دارایی های خود محکوم شدند. 

 

skynews-ritz-carlton-saudi_4222659

 

وزیر دارایی عربستان سعودی در گفت و گو با اسکای نیوز گفته است که بیش از 100 میلیارد دلار (72 میلیارد پوند) از تقریبا 50 نفر از متهمان دریافت شده است. اما او این اتهامات را رد کرد که این حرکت، نمایش سیاسی قدرت است.

در نظر بسیاری از اصلاح طلبان قدیمی در عربستان سعودی، محمد بن سلمان، بهترین، اگرچه با کمی نقصان، فرد برای تغییرات داخلی در دهه های آینده است.

اما یک سیاست خارجی تهاجمی را در عربستان سعودی برای مقابله با رقیب منطقه ای آن - ایران - شاهد هستیم که از همیشه مستقیم تر است.

این کشور ائتلافی را در یمن نزدیک به سه سال رهبری کرده است. در این مدت سعودی ها متهم به قتل عام هزاران نفر از غیرنظامیان در حملات هوایی و همچنین با توقف ارسال کمک های بشردوستانه به آنها از طریق اعمال محاصره زمینی و دریایی شده اند.

ولیعهد این کشور، همراه با متحدان منطقه، از تابستان گذشته قطر را تحریم کرده و خواستار همسویی آن با ریاض شده، و در عین حال نمایش استعفای نخست وزیر لبنان، که به طور سنتی نزدیک ترین متحد عربستان در این کشور است، را راه اندازی کرد؛ که البته این نمایش با خشم بیروت با شکست مواجه شد.

هنگامی که بحث اقدامات ولیعهد عربستان سعودی در عرصه جهانی به میان می آید، بعضی می گویند که جاه طلبی های او که این کشور را به سمت اتفاقات بد و ناسازگاری سوق داده است. اما تغییرات او در داخل این کشور پادشاهی با استقبال غربی ها روبرو شده است.

اگر این کشور به سمت میانه روی پیش رود، تبعات آن در ورای مرزها احساس خواهد شد، اما اگر شکست بخورد پیامدهای سوء  و بدبختی های آن تنها دامنگیر عربستان نخواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.