حضور هیات کره شمالی باعث آب شدن یخ روابط میان دو کشور شده است. البته شماری از کارشناسان و مقام‌ های خارجی نگرانی هایی دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: در حالی که حضور هیات کره شمالی باعث آب شدن یخ روابط میان دو کشور شده است، دولت آمریکا به نظر می رسد سردرگم شده باشد و موضع دوگانه ای در قبال این اتفاق مهم اتخاذ کرده باشد.

حضور هیات کره شمالی باعث آب شدن یخ روابط میان دو کشور شده است. البته شماری از کارشناسان و مقام‌ های خارجی این نگرانی را دارند که حضور کره شمالی در بازی‌ ها و سفر «کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی یک پیروزی تبلیغاتی برای کره شمالی بوده باشد.

امروز سه شنبه «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی از تلاش‌های موثر کره جنوبی در میزبانی بازی‌ های المپیک زمستانی ستایش کرد. او همچنین خواهان ایجاد فضایی برای آشتی با کره جنوبی شده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد کیم از کره جنوبی برای اولویت ‌بخشیدن به این سفر تشکر کرده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی همچنین تصویری از دیدار هیات اعزامی به کره جنوبی با رهبر کره شمالی را منتشر کرده که در آن کیم یو جونگ دست برادرش را گرفته است.

اظهارات رهبر کره شمالی پس از دریافت گزارش هیات اعزامی این کشور به مراسم افتتاحیه المپیک صورت گرفت.

این هیات به رهبری کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی در سئول با رئیس‌ جمهوری کره جنوبی دیدار کرد.

کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی و «کیم یونگ-نام» که عنوان رئیس دولت کره شمالی را دارد در مراسم افتتاحیه شرکت کردند. این بلندپایه‌ترین هیات اعزامی کره شمالی به سئول از زمان جنگ میان دو کره در سال‌ های 1950 محسوب می شد.

شماری از مقام‌ های خارجی و نهادهای بین‌ المللی از حضور خواهر رهبر کره شمالی در مراسم المپیک انتقاد کردند. او در فهرست تحریم‌ های آمریکا بر سر نقض حقوق بشر در کره شمالی قرار دارد. گفته شده کیم بسیار به برادر خود نزدیک است و سال پیش عضو دفتر سیاسی (پولیت‌ بورو) شد.

در دیدار او با رئیس‌ جمهور کره جنوبی، دعوتنامه کیم جونگ اون به «مون جائه این» رئیس‌ جمهور کره جنوبی برای سفر به پیونگ‌ یانگ تحویل داده شد. در این دعوت‌ نامه که با خط رهبر کره شمالی بوده، گفته شده که کیم جونگ اون آماده دیدار سریع با رئیس‌ جمهور کره جنوبی است.

چنین تعامل هایی میان دو کره، آمریکا را سردرگم کرده است.

براساس گفته‌ های مقام‌ های آمریکا، ظاهرا این کشور این موضع را در پیش گرفته‌ که روند نزدیک‌ تر شدن تعامل میان دو کره را که با برگزاری بازی‌ های المپیک زمستانی اخیر آغاز شده، بپذیرد و نگاهی نیز به امکان مذاکرات خودش با کره شمالی داشته باشد اما همزمان تحریم‌ ها علیه پیونگ یانگ را در راستای مذاکراتی برای پایان دادن به برنامه هسته‌ ای این کشور با حداکثر قدرت ادامه دهد.

دورنمای مذاکرات در حالی در شبه جزیره کره مطرح شده که طی چند ماه گذشته تنش‌ ها در این منطقه به دلیل برنامه‌ های موشکی و هسته‌ ای کره شمالی و همچنین جدال لفظی میان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی بالا گرفته بود.

«مایک پنس» معاون رئیس‌ جمهور آمریکا در اظهاراتی در مسیر بازگشت از سفرش به کره‌ جنوبی اظهار کرد: واشنگتن «فشار حداکثری» علیه پیونگ یانگ را دارد اما همزمان از مذاکرات بدون پیش شرط استقبال می کند.

پنس که در راه برگشت به آمریکا از کره جنوبی صحبت می‌ کرد، به روزنامه «واشنگتن‌ پست» گفته است که اگر کره شمالی مایل به گفت‌ و گو باشد، دولت ترامپ هم حاضر به این کار خواهد بود. این اظهارنظرهای مایک پنس نشان می‌ دهد که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا که عمدتا نسبت به تعامل بالقوه با کره شمالی سرسختی نشان داده بود، احتمالا نظر مثبت‌ تری به گزینه‌ های دیپلماتیک پیدا کرده است. اما مایک پنس در عین حال تاکید کرد تا زمانی که پیونگ‌ یانگ برای پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته‌ ای خود قدم برندارد، تحریم‌ های سختگیرانه آمریکا علیه کره شمالی همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.

او  گفت: تمامی هم‌ پیمانان آمریکا با اعمال تحریم‌ های شدید و جدید علیه کره‌ شمالی موافقند.

پنس ادامه داد: بنابراین فشار حداکثری ادامه یافته و تشدید خواهد شد اما اگر شما خواهان مذاکره باشید ما نیز مذاکره خواهیم کرد.

همزمان وزیر خارجه آمریکا هم روز دوشنبه گفت: این به عهده کره شمالی است که تصمیم بگیرد چه زمان می‌ خواهد به نحوی صادقانه و معنادار وارد تعامل شود و هنوز زود است که نتیجه بگیریم یک فرایند دیپلماتیک در قبال کره شمالی به اجرا درآمده است.

طی ماه‌ های گذشته ترامپ و دستیاران ارشدش پیام‌ هایی متناقضی برای تعامل دیپلماتیک با کره شمالی به منظور حل بحران این کشور فرستاده‌ اند.

ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی خود در سال 2016 مدعی شده بود که می‌خواهد شخصا با کیم جونگ اون مذاکره کند اما او بعد از آزمایش‌ های موشکی و هسته‌ای کره شمالی وارد جنگ لفظی با کیم جونگ اون شد و هشدار داد که ممکن است کاملا کره شمالی را نابود کند.

همزمان واشنگتن مکررا دورنمای مذاکرات با کره شمالی را نیز مطرح کرده اما در عین حال گفته که باید هدف نهایی آن برچیده شدن برنامه هسته‌ ای کره شمالی باشد.

در عین حال «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا برخی مواقع مواضعی متناقض با کاخ سفید در قبال کره شمالی در پیش گرفت و به عنوان مثال در ماه اکتبر ترامپ در اظهارنظری علنی خطاب به او گفت که وقتش را برای تلاش به منظور مذاکره با کره شمالی تلف نکند.

در ماه دسامبر تیلرسون گفته بود آمریکا هر زمان که کره شمالی بخواهد مذاکره کند بدون پیش شرط آماده مذاکرات با این کشور است اما بلافاصله کاخ سفید با این صحبت‌ های او برخورد کرده و افزود پیونگ یانگ ابتدا باید رفتارش را درست کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.