ارزهای رمزگذاری شده یک جایگزین مناسب برای سیستم مالی فعلی بین المللی را به تروریست ها و دیگر افراد با فعالیت های غیر قانونی پیشنهاد می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله نشنال اینترست در گزارشی نوشت: بیت کوین، یک ارز رمزی و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی ‌پشتوانه، در کنار دیگر ارزهای رمزی طی چند ماه گذشته و با توجه به افزایش قیمت ها، نگاه های موشکافانه و قابل توجهی را به خود جلب کرده است. در حالی که در مطبوعات توجه زیادی به سمت رمزنگاری اختصاص یافته است، اما مقامات نظارتی مالی با نگرانی های مختلفی دست به گریبان هستند و آن نگرانی مربوط به پتانسیل سازمان های تروریستی و جنایتکار برای استفاده از این ابزار مالی است.

به نظر می رسد  این ترس ها اجتناب ناپذیر است. بیت کوین در ابتدا به عنوان یک واسطه برای پرداخت برای جابجایی مواد مخدر از بازارهای دارک نت(شبکه‌ ای شخصی و پوشیده که ارتباطات آن فقط به صورت ارتباط یک زوج معتمد یعنی کاربر به کاربر (دوست به دوست است که از پروتکل ‌ها و پورت‌ های غیر استاندارد استفاده می‌ کند) از جمله «جاده ابریشم» به کار می رفت. به همین علت امروزه بیت کوین همچنان برای انجام معاملات با جایگزین های جاده ابریشم به کار می رود. در مبحث مربوط به تروریست، آنها کم کم دریافتند که چگونه ارزهای رمزنگاری شده می تواند به تدریج به کمک شان بیاید. در سال 2014 یک مقاله درباره بیت کوین در یک وبلاگ آنلاین منتشر شد و دلایل متعددی را برای پذیرش بیت کوین از سوی تروریست ها مطرح کرد و توضیح داد که سیستم بانکداری فعلی در مقیاس وسیع برای گروه های تروریستی حذف شده است و بیت کوین را به عنوان راهی برای دور زدن این سیستم معرفی کرد. تحقیقات اخیر نشان داده است که گروه های تروریستی و افراطی به بیت کوین به عنوان مکانیسم جدید جذب سرمایه در گردش تکیه می کنند.

امروزه دیگر بیت کوین به عنوان یک سیستم رمزنگاری ارزی انتخاب نمی شود زیرا برای انجام معاملات غیرقانونی و تلاش برای انتقال پول های نامعلوم بکار می رود. این نوع ارز کاملا ناشناس نیست بلکه دارای نام مستعار شده است. کاربران بیت کوین آدرس خود را به آدرس دیگری ارسال می کنند و تمام این اطلاعات در یک لیست عمومی ثبت می شود. محققان دانشگاه قطر و دانشگاه «حمد بن خلیفه» در تحقیقی نشان داده اند که این مدل خاص می تواند مورد بهره برداری تروریست ها قرار گیرد و  بخش های قدیمی از اطلاعات را می توان برای شناسایی یک کاربر خاص استفاده کرد. اگر کسی  بتواند آدرس بیت کوین کاربر را به برخی از اطلاعات شناسایی ارتباط دهد، پس هویت کاربر می تواند نشان داده شود.

کسانی که سعی در پنهان کردن مسیر خود دارند به آنچه که به عنوان «سکه های حریم خصوصی» شناخته می شود پناه می برند: ارزهای رمزنگاری که به منظور ایجاد حریم خصوصی برای کاربران در معاملات مالی طراحی شده ، اغلب با پوشاندن جزئیات خاص از معاملات رمزنگاری شده، این هدف را میسر می کنند. یکی از شناخته شده ترین این نوع ارز رمزنگاری «مونرو» است که آدرس کاربر را رمزگذاری می کند و آدرس های جعلی را برای مخفی کردن فرستنده اصلی ایجاد می کند. میزان دقیق معاملات در حال انجام در مونرو کاملا مشخص نیست. ارزهای رمزنگاری شده بسیار ایمن است بنابراین وقتی مقامات مالی مقدار دارایی در بازار دارک نت را مشخص می کنند، قادر به تعیین مقدار دقیق ارز رمزنگاری شده مونرو که فرآیند را می چرخاند، نیستند.

خوشبختانه در حال حاضر در مورد خطر گروه تروریستی داعش و دیگر سازمان هایی که از سکه های حفظ حریم خصوصی استفاده می کنند، اغراق شده است. همانطور که در گزارش مرکز جدید امنیتی در آمریکا توضیح داده شد:

تروریست ها کار جابجایی پول از مکان های خارج از جاهایی که در آن فعالیت می کنند، به مناطقی که قصد برنامه ریزی و حمله به آن را دارند، انجام می دهند. اغلب آنها از واسطه های بسیار استفاده می کنند تا دهندگان و گیرندگان نهایی برای یکدیگر قابل شناسایی نباشد. تروریست ها از سرمایه استفاده می کنند تا چیزهایی را که برای حفظ گروه یا انجام حملات نیاز دارند خریداری کنند و چون آنها از طریق سیستم اقتصاد عمومی این کار را انجام می دهند، اغلب نیاز به تبدیل [اوراق بهادار] را دارند. این مرحله نهایی دو لایه غیر ضروری از پیچیدگی و افزایش آسیب پذیری نسبت به اختلال در عملیات را با اضافه کردن عاملان و نهادهای اضافی به ماتریس جمع آوری کمک مالی را معرفی می کند. اما مهمترین نکته این است که گروه های تروریستی ارز کدگذاری شده را در چنین مقیاس نپذیرفته اند زیرا این گروه ها و فعالان تروریستی هنوز نیاز به استفاده چنین نوع ارزی را درک نکرده اند. آنها هنوز هم می توانند قوانین جهانی را که مدیریت منابع مالی تروریستی را برعهده دارد با سهولت دور بزنند به همین خاطر استفاده از ارز کدگذاری شده هنوز برای آنها ضرورتی نیافته است. آنها با استفاده از اجرای ناقص الزامات قانونی و استانداردهای جهانی در بانک ها، از کسب و کار خدمات پولی بدون مجوز استفاده می کنند. تا زمانی که این روش های انتقال ارزش به راحتی در دسترس باشند، در نتیجه نیاز زیادی برای سرمایه گذاری در تکنیک های جدید و پیچیده برای انتقال ارزش احساس نمی شود.

گرچه تلاش ها قطعا نتیجه خواهد داد، اما قادر نخواهد بود از معاملات غیرقانونی کاملا ممانعت به عمل آورد. بازارها همچنان رشد خواهند کرد و انتظار می رود در سال های آتی داستان های بیشتری از درگیری های میان قانونگذاران مالی و کارشناسان ضدتروریسم با تروریست ها و دیگر استفاده کنندگان از سکه های غیرقانونی شنیده شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.