پس از پایان یافتن جریان تعطیلی دولت آمریکا، واشنگتن ممکن است به نمایش درام در لندن و منافعی که می تواند از آن به دست آورد، چشم دوخته باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله نشنال اینترست آمریکا در گزارشی نوشت: «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در سفر به بنگلادش همانند یک نخست وزیر مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت.

روز جمعه جانسون به عنوان یک مقام بلند پایه دیپلماتیک انگلیس در آستانه سفر چهار روزه به بنگلادش، میانمار و تایلند قرار داشت. «عبدالحسن محمود علی» وزیر خارجه بنگلادش درباره سفر جانسون اعلام کرد: «چنین سفری پس از مدت زمان طولانی صورت گرفته است. ما از سفر بوریس جانسون استقبال می کنیم. ما روابط نزدیکی با انگلیس داریم.»

جانسون هفته گذشته درگیر گمانه زنی ها درباره احتمال اینکه وی ممکن است جانشین «ترزا می» نخست وزیر انگلیس شود، بود. وی همچنین از تصمیم لندن درباره عدم مداخله در تصمیم عجیب جزیره برمودا در کارائیب برای نقض ازدواج همجنسگرایان دفاع کرد. وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد شایسته نیست که جلوی اقدام برمودایی ها گرفته شود. شاهدان معتقدند دولت ترزا می به لحاظ فرهنگی محافظه کارترین رویکرد را از زمان نخست وزیری «مارگارت تاچر» در پیش گرفته است. 

بر همین اساس «جاناتان کوپر» در روزنامه گاردین نوشت: بوریس در مسئله برمودا سیاست را به اصول ترجیح داده است.

به  نظر می رسد ترزا می مدت زیادی نخست وزیر انگلیس نباشد و تنها چیزی که ممکن است این روند را به تعویق بیندازد این است که بوریس جانسون تمایل زیادی از خود برای دستیابی به این مقام نشان نمی دهد. 

گفته می شود بوریس جانسون در کنار «مایکل گوو» وزیر محیط زیست و «جاکوب ریس ماگ» از اعضای حزب محافظه کار با هم برنامه ریزی کرده اند تا به یک سال و نیم دولت ترزا می خاتمه دهند.

افرادی همانند جانسون و ریس ماگ و حتی افراد غیر محافظه کاری مانند مایکل گوو ممکن است از سوی دولت ترامپ مورد استقبال قرار گیرند یا دست کم در برخی زمینه ها مورد حمایت «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه قرار گیرند. برخلاف انگلیسی ها، ماکرون حداقل می تواند میزبان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا باشد.

یکی از مشاوران امنیت داخلی در پنتاگون گفت دولت جدید آمریکا به علت ارتباط های قبلی آنها با کاخ سفید اغلب نسبت به رهبران انگلیسی شک و تردید دارد. وی افزود دولت قبلی «باراک اوباما» هرگز رابطه نزدیکی با «گوردن بروان» نخست وزیر وقت انگلیس به خاطر ارتباط پیشین «جرج بوش» و «تونی بلر» و ماجرای جنگ عراق نداشته است. کامرون و اوباما به نظر یار و دوست می آمدند اما «استیو هیلتون» مشاور سیاسی پیشین دولت کامرون می گوید رابطه این دو یک معجزه بود. وی همچنین افزود که جانسون خیلی تحت تاثیر ترامپ قرار نمی گیرد. 

آیا ریس ماگ نخست وزیر می شود؟

جانسون به خاطر بی پروایی در کارش به شدت مورد انتقاد است، اما او می تواند انگلیس را از گزینه افراطی تری به نام ریس ماگ به عنوان نخست وزیر آینده این کشور نجات دهد. اما صعود ماگ دقیقا همان چیزی است که برخی محافظه کاران می خواهند. حتی برخی از لیبرال ها و چپ ها با مهارت های تحریک پذیر و قابل توجهی به او اعتبار می دهند. گاردین روز پنج شنبه نوشت: «پس از چند دهه ممکن است عصر ریس ماگ فرا رسیده باشد. شاید او سیاستمدار خوبی برای دوره کنونی ما باشد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.