دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از انتشار سند محرمانه دموکرات‌ ها در چارچوب تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا امتناع کرد؛ این در حالی است که پای دختر ترامپ هم به پرونده ارتباط با روسیه باز شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا، با انتشار سند محرمانه اف‌ بی‌ آی که دموکرات‌ ها می‌ خواستند آن را در برابر سند چهار صفحه‌ ای جمهوری‌ خواهان منتشر کنند، مخالفت کرد.

در سند منتشر شده هفته گذشته جمهوری خواهان، اف‌ بی‌ آی و مقام‌ های دادگستری متهم به تصمیم جانبدارانه علیه یکی از اعضای ستاد ترامپ شده بودند. بر اساس بخش‌ هایی از این یادداشت که از حالت محرمانه خارج شده، اف‌ بی‌ آی و وزارت دادگستری یک قاضی را گمراه کرده‌ اند که خارج از حیطه قانونی عمل کند و حکم شنود مکالمات «کارتر پیج» از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ، در ماه مارس گذشته را تمدید کند. در واقع اف‌ بی‌ آی و وزارت دادگستری آمریکا متهم شده‌ اند که بر اساس یک گزارش بحث برانگیز اثبات نشده و ارائه آن به قاضی، علیه ترامپ، مجوز شنود گرفته‌ اند. اما دموکرات‌ ها در آن زمان انتقاد کرده بودند که آن سند گزینشی بوده است و در پی این بودند که با انتشار نسخه 10 صفحه ای این یادداشت‌ ها، صحت گفته خود در این خصوص را به اثبات برسانند.

روز جمعه آخرین فرصت ترامپ برای صدور مجوز انتشار نسخه دموکرات‌ ها از این یادداشت‌ های اف‌ بی‌ آی بود اما کاخ‌ سفید با ارسال نامه‌ ای که به امضای «دونالد مک گان» وکیل حقوقی دولت آمریکا رسیده اعلام کرد: «با وجود این که رئیس‌ جمهور با علنی شدن نسخه پنجم فوریه این یادداشت‌ ها موافقت کرد اما در این نسخه جدید مواردی بسیار حساسی هست که به درستی طبقه‌ بندی شده و بر همین اساس رئیس جمهور نمی‌ تواند با علنی شدن آنها موافقت کند.»

دقایقی پس از اعلام مخالفت ترامپ با انتشار نسخه دموکرات‌ ها، «آدام شیف» نماینده ایالت «کالیفرنیا» و عضو ارشد دموکرات‌ ها در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان که مسئول تهیه این اسناد محرمانه بوده، گفته آماده است که در همکاری با کاخ‌ سفید و اف‌ بی‌ آی بخش هایی که ترامپ مخالف غیر محرمانه شدن آنهاست را حذف کند؛ پیشنهادی که کاخ سفید هنوز به آن پاسخی نداده است و به نظر نمی‌ رسد اقدامی فوری در این خصوص صورت گیرد.

 

adam-schiff

 

یادداشت دموکرات‌ ها دوشنبه شب تحویل کاخ سفید شد و رئیس‌ جمهور تا جمعه وقت داشت رسما آن را از حالت محرمانه خارج کند.

این در حالی است که پای «ایوانکا ترامپ» دختر ترامپ هم به پرونده ارتباط با روسیه باز شده است. «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیقات موسوم به راشا گیت می گوید: پیامک هایی در این خصوص داریم که باید شفاف سازی شود.

 

170420-ivanka-trump-feature

 

همزمان رسانه‌ های آمریکایی اعلام کردند سه مقام بلندپایه وزارت دادگستری آمریکا به زودی استعفا خواهند داد؛ موضوعی که می‌تواند به پس لرزه‌ های انتشار همین یادداشت‌ ها تعبیر شود.

عصر روز جمعه روزنامه «نیویورک تایمز »خبر داد که «راشل برند» از معاونان وزارت دادگستری که به «فرد سوم» این وزارتخانه شهرت داشت، به زودی از مقامش کناره‌ گیری خواهد کرد.

«برند» که از مقام‌ های پرسابقه وزارت دادگستری است در صورت کنار رفتن «راد روزنشتاین» معاون اول این وزراتخانه، جایگزین او می‌ شد.

 

rachelbrandlead-1508513491

 

به گفته منابع آگاه، برند بعد از 9 ماه حضور در این سمت از حملات ترامپ به وزارت دادگستری و اف‌ بی‌ آی آزرده شده است. او و سایر مقام‌ های کهنه‌ کار در این وزارتخانه معتقدند رویه ترامپ حاکمیت قانون را تضعیف خواهد کرد.

روزنشتاین همان مقامی است که پس از اخراج «جیمز کامی» مدیر سابق اف‌ بی‌ آی، با انتصاب «رابرت مولر» به عنوان بازپرس ویژه، تحقیقات معروف به پرونده راشا گیت را کلید زد. به همین دلیل هم ناظران مسائل آمریکا در یک سال گذشته بارها از تلاش ترامپ و کاخ‌ سفید برای برکنار کردن روزنشتاین و همچنین تضعیف تحقیقات مولر سخن گفته‌ اند.

هفته گذشته هم «اندرو مک کیب» قائم مقام اف‌ بی‌ آی از سمت خود استعفا داد. دونالد ترامپ در هفته‌ های گذشته مک کیب را هدف انتقاد قرار داده بود. مک کیب که برای کناره‌ گیری تحت فشار بود، به مرخصی رفته تا در ماه مارس رسما بازنشسته شود.

مک کیب پس از برکناری جیمز کامی موقتا ریاست اف‌ بی‌ آی را برعهده گرفت و در تحقیقات نماینده ویژه وزارت دادگستری درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم نقش داشت.

رسانه ها می گویند با پیچیده شدن پرونده ارتباط روسیه و تیم ترامپ باید منتظر حملات جدید رئیس جمهور به رسانه ها باشیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.