با وجود مخالفت های پلیس فدرال آمریکا بالاخره ترامپ زمینه را برای انتشار یک سند جنجالی ضد اف بی آی در جریان تحقیقات درباره ارتباط احتمالی میان روسیه و ستاد انتخاباتی ترامپ در سال 2016 را فراهم کرد؛ اما با این کار تنها سلاح خود را در پرونده راشا گیت از دست داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: بسیاری از نزدیکان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا می گویند که وی اشتیاق زیادی به انتشار اسناد ضد اف بی آی درباره مسئله تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا داشته است. و این اتفاق بالاخره روز جمعه افتاد و با اعلام موافقت ترامپ با انتشار عمومی اسناد کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان کنگره درباره رویکرد اف بی آی در پرونده ترامپ جمهوری خواهان کنگره این اسناد جنجال برانگیز را منتشر کردند. همچنین ترامپ یک پیام توئیتری را در حمایت از انتشار این اسناد منتشر کرد؛ اگرچه این اسناد آن چنان که ترامپ انتظار داشت موثر نبود.

انتشار این اسناد به این دلیل موثر واقع نشد زیرا نتوانست بهانه و دلایل کافی را در اختیار ترامپ قرار دهد تا بتواند «راد روزنشتاین» قائم مقام دادستان آمریکا را اخراج کند. روزنشتاین نظارت بر تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا را برعهده دارد.

با این حال ترامپ روز شنبه از استراحتگاه خود در ایالت «فلوریدا» در اولین واکنش عمومی خود پس از انتشار این اسناد توئیتی منتشر کرد و گفت این اسناد کاملا از ترامپ در این تحقیقات پشتیبانی می کند.

یادداشت حزبی جمهوری خواهان در کمیته اطلاعات مجلس سنا ادعا می کند اف بی آی و مقامات وزارت دادگستری روند تحقیقات قضایی را در جهت حمایت از دموکرات ها و برعلیه جمهوری خواهان مدیریت کرده اند.

با این حال دموکرات ها این اسناد را نامعتبر و گمراه کننده دانستند و آنها را تنها از نظر جمهوری خواهان برای پایان دادن به تحقیقات در مورد مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 کافی دانستند و تنها دلیل انتشار این یادداشت های دست چین شده را زیر سوال بردن تحقیقات رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده روسیه می دانند.

با وجود این، برخی از جمهوری خواهان ارشد به مقامات کاخ سفید گوشزد کردند که آنها از هیچ اقدامی برای استفاده از این اسناد به عنوان بستری برای ایجاد اختلال در روند تحقیقات رابرت مولر یا برای اخراج روزنشتاین حمایت نخواهند کرد.

«پل رایان» رئیس مجلس آمریکا از جمهوری خواهانی که به روند انتشار این اسناد کمک کرد روز جمعه گفت این اسناد باید به طور دقیق مشاهده شوند و از آن نباید برای محکوم کردن یکپارچگی سیستم قضایی یا اف بی آی استفاده کرد.

همچنین این موضوع از سوی «تری گاودی» عضو جمهوری خواه مجلس آمریکا مورد توجه قرار گرفت. وی تنها نماینده جمهوری خواه در کمیته تحقیقات مجلس بود که اطلاعات دسته بندی شده برای نگارش اسناد را مشاهده کرد.

گاودی نیز در توئیتی نوشت: همانطور که بارها گفته ام من صد درصد به رابرت مولر بازپرس ویژه تحقیقات اعتماد دارم. محتوای این اسناد به هیچ وجه تحقیقات وی را بی اعتبار نمی کند.

تاکنون تحقیقات مولر چهار تن از وابستگان به ترامپ را به دام انداخته است و توانسته است «پال مانافورت» مدیر سابق ستاد تبلیغات ریاست جمهوری و «ریک گیتس» معاون وی را در این پرونده متهم کند و همچنین برای «جورج پاپادوپولوس» مشاور ستاد انتخاباتی و «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق نیز درخواست مجازات شده است.

ترامپ همچنان متحدانی در کنار خود دارد که وی را برای اقدامات جدی برای محدود یا متوقف کردن تحقیقات مولر تحریک می کنند. «پاول گوسار» نماینده جمهوری خواه ایالت «آریزونا» گفت که روزنشتاین و دیگران خائن هستند که درخواست مجوزهای نظارتی بر علیه «کارتر پیج» مشاور سابق ترامپ را امضاء کردند و وی می تواند از دادستان کل درخواست تعقیب قضایی آنها را بدهد.

به گفته یکی از افراد آشنا به روند کار تا به امروز تیم ترامپ با مولر به امید پایان دادن هر چه زودتر به تحقیقات همکاری داشته اند. آنها مقاومت اندکی در برابر ارائه اسناد و یا مصاحبه با کارکنان کاخ سفید داشته اند. وکلای آنها در حال بررسی امکان انجام مصاحبه میان ترامپ و مولر هستند و احتمال دارد در هفته های آتی چنین مصاحبه ای انجام شود .

اما روند تحقیقات به سرعتی که وکلای ترامپ دوست دارند پایان نمی یابد. یکی از وکلای ترامپ از ماه اوت اعلام کرده بود که این تحقیقات تا پایان سال 2017 به پایان می رسد اما هنوز نشانه ای از پایان این تحقیقات به چشم نمی خورد.

مولر این ماه طبق برنامه تحقیقاتی با «مارک کورالو» سخنگوی سابق تیم ترامپ دوباره مصاحبه خواهد کرد. انتظار می رود که مولر در این مصاحبه درباره پیش نویس بیانیه «دونالد ترامپ جونیور» پسر ترامپ درباره نشست وی با وکیل روسی سوال کند. مولر همچنین گفته است وی مایل است با «استون بنن» استراتژیست سابق کاخ سفید مصاحبه نماید؛ هر چند زمان این مصاحبه هنوز مشخص نشده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.