مردم ایران با وجود داشتن مطالبات اقتصادی و معیشتی همچنان از ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های کلی آن حمایت می‌کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست گزارش داد: نتایج اولین نظرسنجی که پس از ناآرامی‌های اخیر در ایران انجام شده است، نشان می‌ دهد که اکثر ایرانیان به ادعاهای رئیس جمهور امریکا در حمایت از این ناآرامی ها اعتنایی نمی کنند.

این نظرسنجی که روز جمعه توسط «مرکز مطالعات امنیتی و بین‌ المللی دانشگاه مریلند آمریکا» (CISSM) منتشر شد، نشان داد تغییر نظام سیاسی ایران یا کاهش سخت‌ گیری در اجرای قوانین اسلامی مورد حمایت عموم ایرانیان نیست. این نظرسنجی همچنین نشان داد عموم ایرانیان از سیاست خارجی این کشور در قبال سوریه و عراق راضی هستند و با برخی انتقادات صورت گرفته در این خصوص، مخالف هستند.

در بخش دیگری از این نظرسنجی مشخص شد ایرانیان معتقدند حمایت اخیر ترامپ و مقامات آمریکایی از ناآرامی ها، تاثیری بر آنها نداشت و 39 درصد اعلام کردند به مطالبات معترضان واقعی آسیب وارد می کند. زمانی که از ایرانیان در مورد نظرشان در مورد دولت آمریکا سوال شد، 85 درصد از آنها اعلام کردند که نظر کاملا نامساعدی نسبت به دولت آمریکا دارند و تنها کمتر از یک درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی نظرشان نسبت به آمریکا کاملا مثبت بود.

این نظرسنجی که در فاصله زمانی 16 تا 24 ژانویه انجام شد، نشان داد 69 درصد از ایرانیان شرایط اقتصادی کشورشان را نامناسب می‌ دانند. از هر 10 شرکت کننده، 8 نفر موافق این بودند که دولت باید اقدامات بیشتری را برای مبارزه با فساد انجام دهد و از افزایش قیمت مواد غذایی جلوگیری به عمل آورد؛ در عین حال شمار زیادی همچنان بر قیمت بنزین و جبران ورشکستگی موسسات مالی تمرکز داشتند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد عموم ایرانیان از نحوه کنترل ناآرامی ها از سوی مقامات راضی بودند و دو سوم هم اعلام کردند پلیس توانست بسیار و یا تا حدی خوب ناآرامی ها را مدیریت کند.

گرچه ترامپ در جریان این ناآرامی ها پنج بار طی سه روز توئیت کرد و از این ناآرامی ها حمایت کرد، اکثر شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که اظهارنظر مقامات و رئیس جمهور آمریکا هیچ تاثیری بر این فرآیند نداشته است.

86 درصد از ایرانیان شرکت کننده در این نظرسنجی نیز در مورد ادامه تعهد آمریکا به توافق هسته ای ایران اعلام تردید کردند؛ در حالی که 42 درصد گفتند آمریکا توافقنامه را نقض کرده است.

در بخش دیگری از این نظرسنجی، بسیاری از ایرانیان سیاست‌ های ترامپ نسبت به ایران را خصمانه توصیف کردند. 

نتاج این نظرسنجی همچنین نشان داد که بی‌ اعتمادی گسترده‌ ای نسبت به آمریکا در میان عموم مردم ایران وجود دارد.

با این حال ایرانیان میان مردم آمریکا و دولت آمریکا تفاوت قائل بودند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.