سناتورهای آمریکایی ابراز امیدواری کردند بتوانند طرحی را در کنگره تصویب کنند که ترامپ دیگر نتواند بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات را اخراج کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال افشای تصمیم یک سال گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای برکناری «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات نوامبر 2016 ریاست جمهوری این کشور، دو سناتور آمریکایی اعلام کردند که به دنبال تصویب طرحی در کنگره هستند که بر اساس آن ترامپ دیگر اختیاری برای برکناری وی نداشته باشد.

«سوزان کالینز» و «لیندسی گراهام» دو سناتوری هستند که در مصاحبه های تلویزیونی مجزا اعلام کردند از گزارش های منتشره درباره درخواست ترامپ از وکیل کاخ سفید برای همکاری با مقامات وزارت دادگستری این کشور پیرامون اخراج بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگران و ناراحت هستند.

گراهام به برنامه «این هفته» شبکه ای بی سی نیوز گفت: امیدوارم بتوانیم مصوبه حمایت از رابرت مولر را فردا به تصویب برسانیم.

کالینز هم در مصاحبه دیگری به شبکه سی ان ان گفت با توجه به اتفاقات اخیر چنین اقدامی ضروری به نظر می رسد.

در حالی که رئیس جمهور آمریکا خود را برای ارائه نخستین سخنرانی سالانه در کنگره در روز سه ‎شنبه‎ آماده می کند، سایه موضوع دخالت روسیه در انتخابات نوامبر 2016 یک سال است که بر سر او سنگینی می کند.

روزنامه نیویورک تایمز روز پنجشنبه گزارش داد که دونالد ترامپ چند ماه پیش دستور داده بوده بازپرس ویژه این پرونده را اخراج کند ولی با مخالفت شدید مشاور حقوقی کاخ سفید، منصرف شده است.

 

s4.reutersmedia.net1

 

نیویورک‌ تایمز نوشته بود در ماه ژوئن، اوایل تابستان، دونالد ترامپ به «دونالد مک‌ گان» مشاور حقوقی کاخ سفید گفته است از وزارت دادگستری بخواهد رابرت مولر را اخراج کنند.

اما مشاور حقوقی کاخ سفید گفته است ترجیح می‌ دهد استعفا دهد ولی چنین کاری نکند.

ظاهرا این‌ جا بوده که ترامپ از تصمیمش برای اخراج مولر منصرف شده است.

طبق گزارش‌ ها، دونالد مک‌ گان به مقام‌ های ارشد کاخ سفید گفته بوده که اخراج مولر تاثیری فاجعه‌ بار بر ریاست‌ جمهوری ترامپ خواهد داشت. مک‌ گان، از وکلای قدیمی جمهوری‌ خواه، وکیل ارشد ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ بود و نیویورک‌ تایمز نوشته بود که او تقریبا در همه تصمیم‌ های کلیدی ترامپ دخیل بوده است؛ از جمله اخراج «جیمز کامی» رئیس سابق اف‌بی‌آی.

گراهام  و سه نماینده دموکرات دیگر پیشنهاد تصویب این لایحه برای اعطای مصونیت به بازپرس های ویژه از جمله مولر را در ماه اوت گذشته ارائه کرده بودند.

احتمال اینکه آنها چنین لایحه ای به قانون تبدیل کنند بسیار کم است. جمهوری خواهان کنگره تمایل کمی برای این کار نشان داده اند. آنها اکثریت در کنگره و سنا را در اختیار دارند.

گراهام می گوید: «بسیار واضح است که همه در کاخ سفید می دانند که برکناری مولر، به معنای پایان ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.