تیلرسون افزود: با مسئولان ترک و برخی از نیروهای فعال در اراضی سوریه درباره چگونگی آرام کردن اوضاع و بر آوردن کردن خواسته ها امنیتی مشروع ترکیه رایزنی می کنیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش امیدوار است که با ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال غرب سوریه به منظور بر آورده کردن دغدغه های امنیتی آنکارا، همکاری کند.

رویترز به نقل از یک خبرنگار که تیلرسون را در سفرش به پاریس همراهی می کرد نوشت کهوزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که کشورش به ترکیه تصریح کرد که «بگذارید ببینیم که آیا این امکان وجود دارد که با شما درباره ایجاد نوعی از منطقه امن  که شما به آن نیاز دارید، همکاری کنیم».

تیلرسون افزود: با مسئولان ترک و برخی از نیروهای فعال در اراضی سوریه درباره چگونگی آرام کردن اوضاع و بر آوردن کردن خواسته ها امنیتی مشروع ترکیه رایزنی می کنیم.

این در حالی است که «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید طی سخنانی در نشست خبری خود در روز گذشته در رابطه با عملیات «شاخه زیتون» ارتش ترکیه علیه گروه های کرد در منطقه عفرین سوریه گفت: «ما نگرانی های مشروع امنیتی ترکیه را درک می کنیم و آنها را جدی می گیریم و همکاری ما با ترکیه به عنوان متحدمان در ناتو ادامه دارد».

وی بر همکاری در مبارزه با گروه تروریستی داعش تاکید کرده گفت: تمام طرفها در شمال غرب سوریه را برای تمرکز به مبارزه با داعش و تلاش برای کاهش درگیری ها در این منطقه فرا می‌خوانیم.

سندرز به اهمیت اتخاذ اقدامات لازم برای جلوگیری از احیای مجدد داعش و القاعده در منطقه اشاره کرده گفت: ما از ترکیه می خواهیم که در اقدامات نظامی خود خویشتنداری کند و تضمین کند که عملیات این کشور از جنبه مقیاس و دوره زمانی محدود است و همچنین از تلفات احتمالی میان غیرنظامیان جلوگیری کند.

این در حالی است که این سخنان سندرز درباره تعیین زمان برای عملیات به مذاق «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه خوش نیامد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: به زودی خواهید دید که پس از اتمام عملیات عفرین و دفع ظلم و فشار تروریست‌ها در این منطقه، کردها، عرب‌ها و ترکمن‌ها بیشترین سپاسگزاری از ما خواهند کرد.

اردوغان تأکید کرد: بلافاصله پس از اتمام عملیات، از آنجا خارج خواهیم شد. در این خصوص نیز نیاز به اجازه کسی نداریم. پایان عملیات سپر فرات نیز بستگی به تحقق اهداف عملیات عفرین دارد. 

وی همچنین گفت: جالب است که برخی مانند آمریکا تأکید می‌کنند زمان این عملیات باید مشخص و نباید طولانی باشد. می‌پرسم؛ زمان عملیات شما در افغانستان که پیش از تشکیل دولت ما آغاز شد و همچنین عملیات تان در عراق کی پایان می‌یابد؟

بنابر این گزارش، ارتش ترکیه از روز شنبه گذشته عملیات نظامی گسترده ای را در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است و فرماندهی ارتش ترکیه اعلام کرده است که هدف از این عملیات پاک سازی گروه های مسلح کرد است که آنکارا آنها را تروریستی توصیف می کند. ترکیه همچنین اعلام کرده است که به دنبال ایجاد منطقه امن به عمق 30 کیلومتری داخل اراضی سوریه است.

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.