آیا آمریکایی ها دست بسته و تماشاگر باقی می مانند؟ آیا روس ها به ترک ها اجازه می دهند در مجاورت منطقه عملیاتی شان در سوریه، عملیات نظامی انجام دهند؟ دیدگاه خود طرف سوری چیست؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا در گزارشی نوشت: «ریک فرانکونا» افسر بازنشسته ارتش آمریکا و تحلیلگر نظامی شبکه سی ان ان درباره عملیات نظامی آنکارا در منطقه «عفرین» سوریه تحت عنوان «شاخه زیتون»به ابراز دیدگاه خود پرداخت.

فرانکونا که در گذشته رایزن نظامی آمریکا در سوریه بود بر این باور است که منطقه شمال سوریه می تواند منطقه ای برای رویاویی بزرگ میان ایالات متحده آمریکا و ترکیه شود و این مساله به میزان پذیرش واشنگتن برای امکان از بین بردن نیروهای کرد بستگی دارد که آمریکا از آنها حمایت می کند.

این افسر سابق ارتش آمریکا در گفت و گو با سی ان ان گفت که این منطقه در شمال سوریه منطقه خوبی برای داعش نیست بلکه داعش از مدت ها پیش از آن بیرون رانده شد، حالا چرا ترکیه این عملیات را در آن انجام می دهد؟ یک پاسخ وجود دارد و آن: وجود کردهاست.

وی افزود: ترکیه به شدت نگران ایجاد یک منطقه خودمختار توسط کردها در سوریه شبیه منطقه ای است که کردها در عراق دارند. این مساله ای است که ترک ها به شدت از آن بیم دارند.

وی درباره امکان درگیری و جنگ طرف های موجود در سوریه پس از آن که با یکدیگر بر سر جنگ و شکست داعش همکاری کردند، گفت: این ممکن است زیرا ما آگاهی فراگیر که برای ماندن همه در این ائتلاف به رغم آن که از آن خوششان نمی آید، از دست دادیم. لیکن امور رو به وخامت است زیرا بازیگرانی بزرگی روی خط وارد شدند، روس ها را داریم که با نگرانی و دقت اوضاع را دنبال می کنند و طرف آمریکایی را نیز داریم. حالا پرسش این است که آیا اجازه داده می شود که ارتش ترکیه نیروهای نظامی کردها را از بین ببرند؟

این افسر بازنشسته ارتش آمریکا در ادامه گفت: ارتش ترکیه در عمل می تواند کردها را در آن منطقه شکست دهد زیرا ارتش ترکیه به وضوح از حیث قدرت آتشباری برتر است.

لیکن فرانکونا این پرسش ها را مطرح کرد: آیا آمریکایی ها دست بسته و تماشاگر باقی می مانند؟ آیا روس ها به ترک ها اجازه می دهند در مجاورت منطقه عملیاتی شان در سوریه، عملیات نظامی انجام دهند؟ دیدگاه خود طرف سوری چیست؟

این تحلیلگر نظامی آمریکایی سخنان را با این گفته به پایان رساند:« ما در برابر رویارویی بزرگی هستیم که از یک سو ترکیه و از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا خود را برای آن آماده می کنند.»

 

این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.