شرکت‌ های بزرگ روز به روز ثروتمندتر می‌ شوند اما صاحبان آنها، دستمزدها را کاهش می‌ دهند و دارایی‌ های خود را در بهشت‌ های مالیاتی مخفی می‌ کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: «آکسفام» گروه غیردولتی مبارزه با فقر، نابرابری و گرسنگی با انتشار گزارشی در حاشیه اجلاس «داووس» اعلام کرد که 82 درصد ثروت جهان در اختیار تنها یک درصد از جمعیت کره زمین است.

بنابر اعلا این گزارش، شکاف میان ابرثروتمندان و باقی جمعیت جهان سال گذشته افزایش یافت و اقلیتی کوچک همچنان صاحب بخش اعظم ثروت جهان هستند.

به گفته این سازمان، شکاف اقتصادی در سال 2017 افزایش داشته است و در این سال هر دو روز یک نفر میلیاردر شده و ارزش افزوده دارایی آنها از سال 2010 هر سال 13 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که میزان افزایش دستمزد در همین بازه زمانی تنها دو درصد بوده است.

بر اساس اعلام آکسفام، امسال دارایی های 42 نفر اول در فهرست ثروتمندترین ها، به اندازه 50 درصد جمعیت فقیرتر جهان است. از 10 میلیاردر جهان، 9 نفر مرد هستند. 

آکسفام می‌ افزاید که شرکت‌ های بزرگ روز به روز ثروتمندتر می‌ شوند اما دستمزدها را کاهش می‌ دهند و دارایی‌ های خود را در «بهشت‌ های مالیاتی» پنهان می‌ کنند.

در مقابل آمارها نشان می‌دهد که بین سال 1990 تا 2010 شمار افرادی که از فقر شدید رنج می‌ برند و درآمد زیر یک دلار و 90 سنت آمریکا دارند، به نصف کاهش یافته و روند نزولی نیز ادامه دارد. بر این اساس شکاف اقتصادی در کشورهای آسیایی به ویژه در چین کاهش یافته اما تعداد افراد بسیار فقیر در قاره آفریقا افزایش داشته است.

این گزارش می‌ افزاید که اگر توزیع ثروت عادلانه انجام می‌ شد، 200 میلیون نفر از فقر شدید نجات می یافتند. آکسفام گفت که این ارقام - که منتقدان آن را زیر سوال برده اند - نشانگر ناکامی سیستماتیک است.

از جمله مهمترین دلایل افزایش شکاف اقتصادی و توزیع ناعالانه ثروت، کاهش و بخشودگی مالیاتی شرکت‌ های بزرگ به منظور تشویق به سرمایه‌گذاری، نفوذ شرکت ها در سیاستگذاری، فرسایش حقوق کارگران و کاهش مخارج دولت است. در حالی که در برخی از کشورها از جمله آمریکا افراد با درآمد پایین‌ بیش از ثروتمندان مالیات پرداخت می‌ کنند.

«مارک گلدرینگ» رئیس آکسفام گفت که اصلاح دائمی ارقام، منعکس کننده این واقعیت است که گزارش متکی بر بهترین اطلاعات موجود در زمان تهیه است.

او گفت: «با این حال اگر به آن نگاه کنید، می بینید که این میزان نابرابری غیرقابل قبول است.»

«وینی بیانییما» مدیر اجرایی آکسفام هم در اجلاس داووس ضمن انتقاد از سیاست‌ های اقتصادی و مالیاتی دولت آمریکا گفت که راه حل مبارزه با توزیع عادلانه ثروت، افزایش مالیات ثروتمندان است. وی گفت که سیاست‌ های آمریکا باعث تقویت «یک درصد» ثروتمند جهان می‌ شود. 

گزارش آکسفام همزمان با شروع مجمع اقتصاد جهانی در داووس در سوئیس منتشر می شود. این کنفرانس سالانه بسیاری از سیاستمداران و رهبران بخش مالی را جذب می کند.

این اجلاس امسال متاثر از حضور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکاست. حاکم‌ شدن سیاست‌ های درونگرا و حمایتی و مخالفت با تجارت آزاد در دوران ترامپ و نفوذ این ایده زاویه‌ دار با روندهای جهانی‌ شدن به سایر کشورها اجلاس داووس را بیش از پیش با سوال‌ هایی اساسی روبرو کرده است.  این سوال‌ ها به شکاف‌ ها و چالش‌ های اقتصاد کنونی جهان برمی‌ گردند؛ چگونه می‌ توان جهانی‌ شدن را به گونه‌ ای سمت و سو داد که شمار بیشتری از مردم جهان از مزایای آن بهره‌ مند شوند؟ با بازندگان این روند که حالا در گرایش به انزواگرایی و مقابله با روندهای جهانی‌ شدن خود را نشان می‌ دهد چه باید کرد؟ چگونه می‌ توان دیجیتالی و اتوماییزه‌ شدن اقتصاد را به مسیری هدایت کرد که امنیت شغلی و معیشتی شاغلان و مزدبگیران را تهدید نکند  و صرفا به سودبری عده‌ ای معدود نیانجامد؟ روندهای منفی جمعیتی در کشورهای غربی چه نقشی در چشم‌اندازهای اقتصادی این کشورها خواهد داشت؟ جابجایی قدرت اقتصادی دنیا و برآمد قدرت‌ هایی مانند چین چه تاثیری بر ساختار کنونی اقتصاد جهان دارد؟ ... شاید همین سوال‌ هاست که عنوان امسال اجلاس «آینده مشترک در جهان از هم گسیخته» را با معنا می‌ کند.

در همین چارچوب خود مجمع جهانی اقتصاد در تحلیلی که به تازگی منتشر کرده نگران آن است که رونق کنونی اقتصاد جهان دوباره نگاه‌ ها و ذهن‌ ها را از ریشه‌ ها و ابعاد بحران‌ های غیرمتعارفی در کمین این اقتصاد نشسته و با سوال‌ های یادشده مرتبطند، غافل کند. این تحلیل می‌ گوید که بحران‌ های یادشده می‌ توانند کل آینده بشریت را در معرض خطر قرار دهند.

عدم موفقیت اجلاس‌ هایی مانند داووس در نزدیک‌ شدن به پاسخی برای این سوال‌ ها هم شاید روند انزواگرایی و مخالفت با جهانی‌ شدن اقتصاد را تشدید کند و هم خود این اجلاس‌ ها را از اعتبار و اهمیت بیاندازد.

موضوع نابرابری معمولا در صدر دستور کار مباحثات داووس قرار دارد اما گلدرینگ گفت که موضع گیری های سرسختانه در مورد مقابله با فقر به سرعت زایل می شود.

آکسفام خواستار بازنگری در مدل های کسب و کار است و استدلال می کند که اشتباه است که شرکت ها به حداکثر رساندن سود سهامدار را به جای اثرگذاری وسیع تر اجتماعی در اولویت قرار می دهند.

گزارش آکسفام بر داده های «فوربز» و داده های «ثروت جهانی کردیت سوئیس» استوار است که توزیع ثروت جهانی را از سال 2000 به بعد ارائه می کنند.

آکسفام در پنج سال گذشته گزارش های مشابهی ارائه کرده است. این گروه در سال 2017 (آبان 96) حساب کرده بود که ثروت هشت نفری که از نظر دارایی در صدر قرار می گیرند، معادل ثروت 50 درصد جمعیت فقیرتر جهان است. این گروه همچنین ارقام سال پیش را اصلاح کرد و گفت دارایی 61 نفر از ثروتمندترین ها برابر نیم فقیرتر جهان است.

 

این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.