خبر می رسد که احتمال دارد در اجلاس جهانی داووس که از امروز آغاز می شود «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه ائتلافی را علیه ترامپ شکل دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: رهبران اروپا که این هفته  (از امروز) در اجلاس جهانی اقتصاد در «داووس» سوئیس گردهم می آیند، قصد دارند در مقابل ایده «اول آمریکا» که «دونالد ترامپ» مطرح کرده ایستادگی کنند چرا که برای آنها همکاری‌ های جهانی در اولویت اصلی قرار دارد.

درحقیقت اروپا اکنون به دنبال دفاع از ایده «جهانی شدن» در برابر شعارهای ناسیونالیستی ترامپ است؛ ترامپی که با خارج شدن از چندین پیمان بین‌ المللی و تلاش برای ضربه زدن به توافق هسته‌ ای ایران نشان داده چندان با این گونه توافق های بین‌ المللی سر سازگاری ندارد.

رهبران اروپایی در این اجلاس گرد هم خواهند آمد. آنها تلاش می کنند تک روی های ترامپ را به چالش بکشند.

ترامپ از زمان به قدرت رسیدن همواره موضع ضد اتحادیه اروپا و حتی مخالف سیاست های آنگلا مرکل در پذیرش مهاجران داشته است و این مواضع به تنش ها و مشاجراتی بین دو رهبر انجامیده است.

شواهد نشان می دهد که روابط میان آمریکا و اتحادیه اروپا، پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به طور بی سابقه ای دچار واگرایی شده است. پیش از این هیچ یک از روسای جمهور آمریکا، چنین رویکرد و اختلاف نظری با اروپا از خود نشان نداده اند؛ به طوری که کارشناسان معتقدند ترامپ نحوه برخورد با رهبران اروپایی را نمی داند و به جای آن نشان داده که با پوتین و عربستان سعودی قرابت بیشتری را حس می کند.

در این میان سردمدار مقابله با اقدامات آمریکا در اتحادیه اروپا، آلمان است. آلمانی ها امروزه پس از تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، اهرم اصلی حفظ و تقویت همگرایی اروپایی محسوب می شوند.

گسست میان آلمان و آمریکا پس از اجلاس سران گروه 7 در ایتالیا به صورت عینی مشخص شد؛ جایی که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به نشانه اعتراض نسبت به سیاست های ترامپ از حضور در نشست خبری پایان اجلاس خودداری کرد.

این اختلاف میان فرانسه و آمریکا هم مشهود است. امانوئل ماکرون قرار است در تاریخ 24 ژانویه یعنی دو روز قبل از ترامپ در داووس سخنرانی کند. ماکرون و ترامپ در یک سال گذشته تنش های نامحسوسی را با یکدیگر داشته اند و الیزه تلاش کرده تا خود را از سایه کاخ سفید خارج کند. در همین رابطه ماکرون و ترامپ اختلاف نظرهایی در خصوص ایران و برجام و همچنین کره شمالی دارند. 

امسال مجمع جهانی اقتصاد تصمیم دارد راهکاری را برای حل چالش های بحران جهانی در این اجلاس بیابد.

 

11B77A8D-62A2-4780-BCED-DF6EF9862BBB_w1023_r1_s

 

بیش از 2500 رهبر از بخش های دولتی، تجاری، سازمان های بین المللی، فعالان مدنی، رسانه ها، اساتید دانشگاه ها و هنرمندان به این کنفرانس در دامنه کوه های آلپ دعوت شده اند.

مجمع جهانی اقتصاد در بیانیه ای اعلام کرد که هدف از این اجلاس تنظیم برنامه ای برای همکاری های چندوجهی در حل مسائل سیاسی، اقتصادی و چالش های اجتماعی در حال حاضر خواهد بود.

در این بیانیه تاکید شده است که گسست مسائل ژئواستراتژیک در چند جبهه پیامدهای سیاسی، اقتصادی و عواقب اجتماعی در پی داشته است.

مجمع جهانی اقتصاد افزود چالش های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نباید باعث فشار به جوامع، نابرابری و رکود شود.

بنابراین در چهل و هشتمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد هدف این است که رهبران جهان در همه بخش ها راهکارهایی را برای بهبود وضعیت زندگی مردم جهان بیابند.

«لی هاولم» مدیر برنامه ریزی مجمع جهانی اقتصاد درباره اهداف این مجمع گفت: این گسیختگی ها در بسیاری از بخش های زندگی مردم جهان وجود دارد که ناشی از تناقض در ایده و اجراست.  

او گفت: این مفاهیم مشترک باید برای اداره جهان ظهور پیدا کند. این فقط یک تضاد در رفتار بازیگران در یک سیستم نیست، بلکه  تضاد میان بازیگران و سیستم هاست.  

با این حال با توجه به حضور ترامپ در اجلاس امسال، رسیدن به یک توافق مشترک در مجمع جهانی اقتصاد سخت تر خواهد بود. پیش تر گفته می شد هیاتی از جمله «استیو منوچین» وزیر خزانه داری، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه و «جارد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ او را در این سفر همراهی خواهند کرد. او اعلام کرده بود که قصد دارد در این اجلاس بین‌ المللی درباره تز «اول آمریکا»ی خود صحبت کند. 

با این حال با توجه به وضع به وجود آمده در مورد تعطیلی دولت فدرال مشخص نیست که ترامپ در اجلاس اقتصادی داووس شرکت کند. از سوی دیگر اعلام شده که گروهی از فعالان سوئیسی طوماری را به امضا رساندند که هدف از آن جلوگیری از شرکت ترامپ در اجلاس داووس است.

در واقع در شرایطی که وضعیت اقتصادی در جهان خوب نیست، این بحث ها هم بسیار سخت است. طبق آخرین گزارش صندوق بین المللی پول، در چشم انداز اقتصاد جهانی در سال 2018 نرخ رشد 3.7 درصدی پیش بینی شده است.

موسس مجمع جهانی اقتصاد می گوید به هر حال رشد اقتصاد مزایای زیادی برای مردم دارد.

او گفته است که ناتوانی جمعی جهت تامین رشد امن و پایدار و حفظ منابع کمیاب، همه جهان را با ریسک های خطرآفرین مواجه می کند.

ترامپ قرار است در روز پایانی مجمع جهانی اقتصاد سخنرانی کند.

اجلاس بین‌ المللی داووس در روزهای 22 تا 26 ژانویه (2 تا 6 بهمن) با این شعار برگزار می‌ شود: «برای یک آینده مشترک در یک دنیای از هم پاشیده». اجلاس اقتصادی داووس یکی از مهم ترین نشست‌ های سران دنیا، مدیران و دانشمندان عرصه اقتصاد است. این اجلاس همه ساله در شهر داووس، محل برگزاری ورزش‌ های زمستانی سوئیس برگزار می‌ شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.