تلاش نمایندگان سنای آمریکا برای یافتن راهی که به تعطیلی جاری دولت خاتمه دهد، باز هم شکست خورد؛ در حالی‌ که اعضای هر دو حزب اصلی آمریکا دیگری را عامل مشکلات پیش‌ آمده معرفی می‌ کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: برغم اینکه اعضای سنای آمریکا برای توافق بر سر طرحی برای تامین بودجه دولت فدرال که در آستانه سومین روز تعطیلی قرار دارد، در تکاپو بودند، این مجلس در دستیابی به توافق در رای‌ گیری درباره طرح بازگشایی دولت این کشور شکست خورد و این امر را تضمین کرد که دوشنبه صبح به عنوان نخستین روز کاری پس از تعطیلی دولت، صدها هزار کارمند فدرال در مرخصی به سر خواهند برد.

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت، گفته بود که سنا ساعت یک صبح روز دوشنبه طرحی را برای تامین بودجه دولت فدرال تا روز 8 فوریه به رای خواهد گذاشت اما این رای گیری اکنون به ظهر دوشنبه موکول شده است.

اعضای سنای آمریکا از هر دو حزب ابراز خوش بینی محتاطانه ای کرده بودند که به زودی به توافق دست یابند. اما یکشنبه شب به وقت واشنگتن مک کانل سناتور ایالت «کنتاکی» و رهبر اکثریت جمهوری خواهان در سنا رای گیری در مورد لایحه بودجه موقت را تا ظهر روز دوشنبه به تعویق انداخت. او به گونه ای سخن گفت که گویا گشایشی در راه است.

اما اختلافات میان دموکرات ها و جمهوری خواهان همچنان مشهود است زیرا سناتورها با وجود تعمیق بحران هنوز نتوانسته اند با یکدیگر مصالحه کنند و  همچنان یکدیگر را در تعطیلی دولت مقصر می شناسند.

دموکرات ها هیچ نشانه فوری ارائه نکرده اند که با لایحه بودجه موقت موافقت خواهند کرد یا خیر و این احتمال را به وجود آورده اند که رای گیری ظهر دوشنبه هم با شکست مواجه خواهد شد و اختلافات دو حزب را تشدید خواهد کرد.

دموکرات ها می خواهند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بر سر موضوع مهاجرت وارد مذاکره شود اما جمهوری خواهان می گویند تا زمانی که ارائه خدمات دولت فدرال دچار وقفه است نمی توان در مورد مساله مهاجرت به توافق رسید.

ترامپ در مقابل از جمهوری خواهان خواسته است با تغییر قوانین با اکثریت ساده طرح بودجه را تصویب کنند.

براساس مقررات سنا، لایحه بودجه نیازمند 60 رای است تا بتوان بر تاکتیک های تاخیری حزب مخالف چیره شد. این مجلس 100 کرسی دارد.

جمهوری خواهان با 51 عضو در این مجلس اکثریت دارند اما برای تصویب بودجه نیازمند کمک دموکرات ها هستند.

با توجه به عدم تصویب بودجه، بسیاری از سازمان های دولتی روز دوشنبه به علت تعطیلی خدمات ارائه نخواهند کرد و صدها هزار کارمند با مرخصی بدون حقوق روبرو هستند.

دولت فدرال آمریکا آخرین بار در سال 2013 برای مدت 16 روز به دلیل عدم توافق دو حزب تعطیل شده بود.

این اولین بار است که تعطیلی دولت درحالی روی می دهد که یک حزب - جمهوری خواه - دو مجلس کنگره و کاخ سفید را در کنترل خود دارد.

رای گیری روز جمعه برای تصویب بودجه در سنا 50 رای آورد درحالیکه نیازمند 60 رای بود. 49 سناتور هم به آن رای منفی دادند.

دموکرات ها خواستار جلوگیری از اخراج بیش از 700 هزار مهاجر بدون مدرکی هستند که به عنوان کودک وارد آمریکا شده بودند.

«دیک دوربین» سناتور دموکرات روز یکشنبه گفت: «امیدوارم ظرف چند ساعت یا چند روز به نتیجه برسیم. اما ما نیازمند یک پاسخ ملموس هستیم و تنها کسی که می تواند آن را فراهم کند رئیس جمهور است. مسئولیت این تعطیلی گردن اوست.»

در مقابل جمهوری خواهان خواستار تامین بودجه امنیت مرزی - از جمله دیوار مرزی - و اصلاحات نظام مهاجرت و همچنین افزایش بودجه نظامی هستند.

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه گفت که دولت بر سر مهاجرت غیرقانونی وارد مذاکره نخواهد شد.

بودجه دولت باید تا روز اول اکتبر که روز اول سال مالی است تصویب شود. اما کنگره اغلب از عمل به وظایفش در این مهلت بازمانده و مذاکرات تا سال جدید ادامه یافته است و مخارج دولت با تمدیدهای موقتی تامین شده است.

هر چند اکنون بسیاری از وزارتخانه ها تعطیل شده اند و نیمی از کارمندان وزارتخانه های دارایی، بهداشت، دفاع و ترابری سر کار نخواهند رفت اما خدمات ضروری از جمله در زمینه امنیت ملی، خدمات پستی، برج های مراقبت پرواز، و کمک های اضطراری در شرایط فاجعه بار ادامه خواهد یافت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.