در پی اعلام حمله ارتش ترکیه و گروه های مسلح مخالف سوری مورد حمایت آنکارا به شهر عفرین این شهر و حومه آن شاهد درگیری هایی میان یگان های حمایت مردمی کرد با مهاجمان است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، تحولات سوریه در شمال این کشور به شکل بی سابقه و سریعی در حال رخ دادن است.

در پی اعلام حمله ارتش ترکیه و گروه های مسلح مخالف سوری مورد حمایت آنکارا به شهر «عفرین» ، این شهر و حومه آن شاهد درگیری هایی میان یگان های حمایت مردمی کرد با مهاجمان است.

در گیری میان یگان های حمایت مردمی و ارتش ترکیه در نزدیکی روستای مرزی«حمام» در حومه عفرین گزارش شده است.

در حالی که رسانه های ترکیه از پیشروی ارتش ترکیه در عمق پنج کیلومتری اراضی سوریه خبر می دهند، سخنگوی یگان های حمایت مردمی در عفرین این خبر را تکذیب کرد و گفت که نیروهای ترکیه و همپیمانانش تلاش کردند که از مرزها عبور کنند اما شکست خوردند.

برخی رسانه های ترکیه نیز به نقل از «یلدریم» نخست وزیر این کشور اعلام کردند که آنکارا به دنبال ایجاد «منطقه امن» به عمق 30 کیلومتر در عفرین در شمال سوریه است.

برخی وبسایت های کرد نیز اعلام کردند که یگان های حمایت مردمی کرد دو تانک ارتش ترکیه را در نزدیکی روستای مرزی «شران» با ترکیه در حومه عفرین منهدم کردند.

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد که ارتش ترکیه از روز گذشته به منظور نابودی تروریست‌های پ.ک.ک/ ک.ج.ک/ پ.ی.د- ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین سوریه عملیات نظامی در اراضی سوریه تحت عنوان(متناقض)« شاخه زیتون» را آغاز کرده  است.

این خبر گزاری افزود که در همین راستا، امروز از پایگاه هوایی اینجیرلیک در آدانا نیز چند جنگده ترکیه پرواز کرده و چند فروند دیگر به حالت آماده باش درآمدند. پرواز و فرود هواپیما‌های باربری در این پایگاه نیز ادامه دارد.

در تحولی دیگر، ارتش سوریه و همپیمانانش پیشروی سریع خود در استان ادلب را ادامه داده و پس از آزادی فرودگاه استراتژیک ابوالظهور وارد شهرک ابوالضهور شدند و درگیری ها در اطراف این فرودگاه نیز به منظور تأمین امنیت آن ادامه دارد.

عناصر مسلح جبهه النصره و تحریر الشام نیز در پی پیشروی ارتش سوریه از چندین روستا و شهرک در نزدیکی فرودگاه ابوالظهور ، پا به فرار گذاشتند.

از سوی دیگر، فرماندهی کل ارتش سوریه با صدور بیانیه ای تأکید کرد که یگان هایی از ارتش سوریه با همکاری نیروهای همپیمان و موازی طی عملیاتی نظامی در ادلب فرودگاه ابوالضهور را آزاد کردند.

در این بیانیه آمده است که یگان های مهندسی در حال پاک سازی این فرودگاه از مین ها و بمب هایی که تروریست ها آنها را کار گذاشتند هستند.

در این بیانیه آمده است که اهمیت این موفقیت در حالی صورت می گیرد که پیش از آن 300 روستا و شهرک در حماه، ادلب و حلب آزاد شده بودند.

در این بیانیه آمده است که عملیات نظامی ارتش منجر به از بین بردن یگان های نخبه جبهه النصره و دیگر گروه های همپیمان النصره شد.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح  سوریه در این بیانیه تأکید کرد: بازپس گیری فرودگاه نظامی ابوالضهور پس از آزاد سازی 300 شهرک و روستا در ریف های حماه ، ادلب و حلب و محاصره گروه تروریستی “داعش” در منطقه واقع بین خناصر و ابوالضهور و السعن و الحمره و تامین امنیت جاده اصلی دوم بین حماه و حلب محقق شد.

فرماندهی کل ارتش سوریه ادامه داد: آزاد سازی فرودگاه ابوالضهور ضربه مهلک و سنگینی به گروه تروریستی “جبهه النصره” و دیگر گروه های تروریستی و حامیان منطقه ای و بین المللی آنان بود.

از سوی دیگر،  ژنرال« جوزف فوتیل» فرمانده مرکزی ارتش آمریکا گفت که ترکیه مساله عملیات نظامی ارتش این کشور در شهر عفرین سوریه را به آمریکایی ها اطلاع داده بود.

وی افزود که آمریکا اهمیتی خاص به منطقه عفرین نمی دهد و عملیات ارتش ترکیه در چارچوب عملیات نظامی آمریکا نیست.

این ژنرال آمریکایی در ادامه گفت که آمریکایی ها از نیت های ترکیه از این عملیات خبر ندارند اما به دلیل تأثیر آن بر جنگ با داعش نگران هستند.

همچنین در حالی که دولت جمهوری آذربایجان  از عملیات نظامی ترکیه در سوریه حمایت کرده است، مصر به شدت با این اقدام ترکیه مخالفت کرده است.

وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه ای اعلام کرد که مصر مخالفت شدید خود با عملیات نظامی ترکیه در سوریه را اعلام می کند و آن را نقض آشکار و جدید حاکمیت سوریه و تضعیف تلاش ها کنونی  برای یافتن راه حل های سیاسی  و تلاش ها برای مبارزه با تروریسم می داند.

فرانسه نیز در واکنش به عملیات نظامی ترکیه داخل اراضی سوریه خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت و بررسی حوادث عفرین شد.

رسانه های ترکیه همچنین از تماس تلفنی وزیر خارجه این کشور با وزیر خارجه فرانسه و رایزنی درباره حمله ترکیه به اراضی سوریه خبر دادند.

این رسانه ها گزارش دادند که «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه با «ژان – ایو لودریان» همتای فرانسوی خود در مورد روند عملیات شاخه زیتون در منطقه عفرین سوریه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. 

این تماس تلفنی در چارچوب تماس های دیپلماتیک با محوریت عملیات شاخه زیتون صورت گرفته است. چاووش اوغلو دیروز نیز با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در این باره گفت‌وگو کرده بود. 

در همین راستا وزارت امور خارجه و ستاد کل ارتش ترکیه، سفرای انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا به عنوان اعضای دائم شورای امنیت و همچنین ایران را در جریان روند عملیات شاخه زیتون قرار دادند. 
نمایندگان کشورهای اردن، عراق، لبنان، قطر، کویت و عربستان سعودی نیز امروز با حضور در وزارت امور خارجه ترکیه در چند و چون روند عملیات شاخه زیتون قرار خواهند گرفت. 

«جرب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که حتی یک گام از عملیات عفرین عقب نشینی نمی کنیم.

 رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در شهر «بورسای» ترکیه در رابطه با عملیات نظامی این کشور، گفت:طی مدت کوتاهی عملیات شاخه زیتون را به پایان خواهیم رساند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.