به دنبال ناکامی سناتورهای سنای آمریکا برای توافق بر سر لایحه بودجه موقت، دولت فدرال آمریکا تعطیل شد؛ امری که انتظار می رود در صورت تداوم آسیب های جدی برای این کشور به بار آورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دولت فدرال آمریکا به دنبال مخالفت سناتورهای مجلس سنای این کشور با لایحه بودجه موقت دولت فدرال، برای نوزدهمین بار در تاریخ این کشور تعطیل شد.

به دنبال این تعطیلی، رسانه های خارجی به ویژه رسانه های آمریکایی تحلیل های خود را از علل و تبعات این کار ارائه کردند:

آسوشیتدپرس: نشانه ای آشکاری از اختلال عملکرد واشنگتن

 

hap

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: مذاکرات دقیقه نودی در سنای آمریکا به بن بست رسید و دموکرات‌ های سنا مانع از تصویب تمدید چهار هفته‌ ای بودجه شدند. البته، از قبل هم رای سنا مشخص بود.

تعطیلی دولت زمانی اتفاق می‌افتد که رئیس‌جمهور و کنگره آمریکا نتوانند قانون مربوط به تخصیص اعتبارات نهادهای دولتی را در موعد مقرر به امضا برسانند.  

با تعطیلی دولت فدرال آمریکا در حالی که تنها یک سال از ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» می‌ گذرد، این نوزدهمین بار است که از سال 1976 دولت فدرال در این کشور با تعطیلی مواجه می‌ شود. آخرین بار در سال 2013 بود که دولت فدرال آمریکا در زمان «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین به مدت 16 روز تعطیل شد.

این تعطیلی یک سال پس از مراسم تحلیف ترامپ، نشانه آشکاری از اختلال عملکرد در واشنگتن است.

کاخ سفید پس از تعطیلی دولت فدرال بیانیه‌ ای صادر کرد و در آن از سناتورهای دموکرات به ویژه «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات‌ های سنا انتقاد کرد.

با این حال، با توجه به این که در روزهای شنبه و یکشنبه اکثر نهادها و سازمان های دولتی آمریکا تعطیل هستند، احتمال دارد که اعضای سنا به نوعی توافق برای جلوگیری از تعطیلی دولت دست یابند.

 

رویترز: چه می شود وقتی دولت تعطیل شود؟

 

رویترز

 

خبرگزاری رویترز گزارش داد: دولت فدرال آمریکا در پی بازماندن سنا از توافق بر سر بودجه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

این چهارمین بودجه موقتی است که از آغاز سال مالی جدید برای عبور از اختلاف‌ نظرهای حزبی در کنگره و جلوگیری از تعطیلی دولت ارائه شده است.

سازمان‌ های فدرال از طریق بودجه سالانه مصوب تامین مالی می‌ شوند. اما در حال حاضر کنگره آمریکا چنان درگیر اختلاف نظر بر سر چگونگی هزینه بودجه است که از تصویب بودجه بلندمدت بازمانده است.

بودجه موقت فعلی به ادامه کار دولت تا نیمه فوریه یعنی کمتر از یک ماه دیگر کمک می‌ کند. با این همه این بودجه موقت هم در سنا رای کافی را به دست نیاورد.

اگر توافقی حاصل نشود بسیاری از دفاتر و ادارات دولتی تعطیل خواهند شد و پرداخت حقوق به کارمندان دولت متوقف خواهد شد.

در صورت تعطیل شدن دولت تنها خدمات ضروری دولتی از جمله در حوزه امنیت ملی، ترافیک هوایی، سوانح غیرمترقبه، زندان ‎‌ها و اورژانس به کار خود ادامه می‌ دهند.

 

فایننشال تایمز: جنگ جمهوری خواهان و دموکرات ها بالا گرفت

 

فایننشال

 

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد با وجود تلاش ‎‌ها در آخرین دقایق طرح بودجه موقت برای ادامه کار دولت تا 16 فوریه نتوانست رای لازم برای تصویب در سنا را به دست بیاورد.

اکنون کاخ سفید تلاش دارد تقصیر را به گردن اقلیت دموکرات در کنگره بیاندازد. «سارا هاکبی ساندرس» سخنگوی کاخ سفید گفت: «شومر مسئول این تعطیلی است. امشب آنها سیاست را بر امنیت ملی ما، خانواده های نظامی، کودکان آسیب پذیر، و توانایی کشور ما برای خدمت به همه آمریکایی ها ترجیح دادند.»

در متن بیانیه کاخ سفید آمده است: «دموکرات‌ های سنا تعطیلی(دولت) را مدیون شومر هستند. آنها سیاست را بر امنیت ملی، خانواده های نظامیان، کودکان آسیب پذیر و توانایی دولت ما برای خدمت به همه آمریکایی‌ ها ترجیح دادند. در حالی که دموکرات‌ ها شهروندان قانونی مان را بر سر خواسته‌ های بی ملاحظه‌ شان به گروگان گرفته‌ اند، ما درباره وضعیت مهاجران غیر قانونی مذاکره نخواهیم کرد. این رفتار بازندگان اخلالگر است و نه رفتار قانونگذاران. وقتی دموکرات ها شروع به توجه به نیروهای مسلح و نیروهای امدادی‌ مان بکنند، ما در مذاکرات درباره اصلاح مهاجرت را باز خواهیم کرد.»  

دولت آمریکا در 25 سال گذشته سه بار به دلیل مسئله بودجه تعطیل شده است و آخرین بار دولت آمریکا در سال 2013  برای 16 روز به تعطیلی کشیده شد. با این حال این تعطیلی نخستین تعطیلی در حالتی خواهد بود که یک حزب - جمهوری خواهان - هر دو مجلس نمایندگان و کاخ سفید را همزمان در کنترل خود دارد.

در آخرین تلاش‌ ها برای جلوگیری از تعطیل شدن دولت آمریکا رئیس جمهور با رهبر دموکرات‌ ها در سنا دیدار کرده بود و جمهوری خواهان در تلاش بودند تا برای تصویب بودجه رای کافی به دست بیاورند که نشد.

 

نیویورک تایمز: وعده های شکست خورده ترامپ

 

نیویورک تایمز

 

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: ترامپ از کاهش بودجه های دولتی و تنظیم مقررات شرکتی حمایت می کند؛ اقدامی که به بسیاری از آمریکایی ها آسیب وارد می کند. او همچنین نتوانسته است به وعده های خود برای احیاء اشتغال زایی در کارخانه ها جامه عمل بپوشاند. «رونالد کلاین» سیاستمدار دموکرات کهنه کار آمریکایی با اشاره به وعده های شکست خورده ترامپ نوشت: «اگر شما یک دموکرات هستید و از اوضاع فعلی انتقاد نمی کنید، شما از موثرترین استدلال های ما استفاده نمی کنید.»

تمرکز بر مسائل اقتصادی مطمئنا موثرتر از تمرکز بر شخصیت ترامپ است. حتی اگر دموکرات ها در مورد مسائل فرهنگی مانند مهاجرت و نژادپرستی ترامپ صحبت کنند، بحران اقتصادی که او به راه انداخته نباید نادیده انگاشته شود.

دموکرات ها حق دارند که بر حمایت از مهاجران تاکید کنند و ما می دانیم که چرا دموکرات های سنا تعطیلی دولت را بهترین اهرم خود می بینند. اما آنها ابتدا باید دست بالا را در کنگره به دست بیاورند.

 

بیزنس اینسایدر: پنتاگون، بازنده اصلی تعطیلی دولت

 

بیزنس

 

بیزنس اینسایدر در گزارشی نوشت: تعطیلی دولت فدرال قراردادهای جدید در وزارت دفاع آمریکا را معلق خواهد کرد و در نهایت قیمت تسلیحات را افزایش خواهد داد و بحران بودجه ای بیشتری را برای این کشور ایجاد خواهد کرد.

شرکت های دفاعی و مقامات پنتاگون در مورد تبعات تعطیلی دولت  بر هزینه های فدرال هشدار داده و گفته اند به تولیدکنندگان کوچک آسیب خواهد زد در حالی که با توقف فرآیند قرارداد، بعدها شرکت های بزرگ تر را هم مختل خواهد کرد.

در حالی که تبعات تعطیلی در سراسر دولت احساس خواهد شد، پنتاگون بیشترین آسیب را خواهد دید. این تعطیلی این پیام را ارسال خواهد کرد که در جریان جابجایی پول اختلال ایجاد خواهد شد و این برای صنعت تسلیحاتی آمریکا مخرب است.

 

خبرگزاری آلمان: اختلافات بر سر چیست؟

 

42230982_303

 

خبرگزاری آلمان گزارش داد با شکست طرح بودجه موقت در رای‌ گیری سنای آمریکا، روند تعطیلی ادارات دولتی شروع شد. دیدار دونالد ترامپ با سناتور چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات‌ ها نیز در آخرین دقایق بی‌ نتیجه ماند، مجلس سنای آمریکا از کسب توافق بر سر لایحه بودجه موقت بازماند. و دولت فدرال آمریکا در ورطه تعطیلی قرار گرفت.

مجلس سنای آمریکا از کسب توافق بر سر لایحه بودجه موقت بازماند. دولت فدرال آمریکا در ورطه تعطیلی قرار گرفت.

از امروز شنبه کار در بسیاری از ادارات آمریکا تعطیل می‌ شود یا به حداقل کاهش می‌ یابد و کارمندان مجبور خواهند بود مرخصی بدون حقوق بگیرند.

از آغاز سال مالی جدید تاکنون، چهار بار بودجه موقت آمریکا برای عبور از اختلاف‌ نظرهای فراکسیون‌ های جمهوری‌ خواه و دموکرات در مجلس سنا به تصویب رسیده است.

گرچه تامین مالی ادارات و سازمان‌ های فدرال از طریق تصویب بودجه سالانه صورت می‌ گیرد، اما اختلاف‌ نظرها باعث شده تا بودجه بلند‌مدت به تصویب نرسد. این اختلاف نظر باعث شد تا حتی بودجه موقت هم رای لازم را بدست نیاورد.

تامین بودجه نظامی و امنیتی یکی از موارد اختلاف نظر در مجلس سنا است.

یکی دیگر از موارد اختلاف، فرزندان مهاجران غیرقانونی هستند. دموکرات‌ ها اعلام کرده‌ اند بدون حمایت از فرزندانی که زمانی والدین‌ شان به‌صورت غیر قانونی به آمریکا مهاجرت کرده‌ اند، با طرح بودجه موافقت نخواهند کرد.

از سوی دیگر ترامپ هم خواستار تامین بودجه برای کشیدن دیواری حائل در مرز با مکزیک است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.