این منبع افزود: هدف آمریکا در سوریه نابودی داعش نبود، همچنین از آمریکا برای شرکت در مرحله بازسازی سوریه دعوت نشده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)یک منبع رسمی در وزارت  خارجه سوریه در واکنش به اعلام واشنگتن مبنی بر ادامه دخالت نظامی در سوریه و ابقای نظامیان آمریکایی در این کشور گفت: حضور نیروهای نظامی آمریکا در سرزمین سوریه غیر قانونی و نقض آشکار قوانین بین المللی و حاکمیت ملی سوریه است

این منبع  تاکید کرد: حضور نیروهای نظامی آمریکا در سرزمین سوریه غیر قانونی و نقض آشکار  قوانین بین المللی و حاکمیت ملی سوریه است.

وی تصریح کرد: اقدامات دولت آمریکا با هدف حمایت از گروه تروریستی«داعش»که توسط دولت اوباما ایجاد شد، صورت گرفت. 

این منبع افزود: هدف آمریکا در سوریه نابودی داعش نبود، همچنین از آمریکا برای شرکت در مرحله بازسازی سوریه دعوت نشده است.

منبع سوری در ادامه تأکید کرد: جمهوری عربی سوریه به مبارزه با گروه های تروریستی تا پاک سازی هر وجب از خاک سوریه از لوث تروریسم ادامه می دهد.

این منبع افزود: سوریه نیز با عزم و اراده به کار برای آزادسازی سوریه از هرگونه حضور خارجی غیر قانونی ادامه می دهد.

 این در حالی است که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از ادامه دخالت نظامی گسترده و آزاد خود در سوریه با ادعای«جلوگیری از قدرت گرفتن داعش، خروج بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت و محدود کردن نفوذ ایران در منطقه» خبر داد.

وی در سخنرانی خود در روز گذشته-چهارشنبه- در دانشگاه استنفورد بر لزوم «صبوری»! برای خروج بشار اسد از قدرت تاکید کرد و افزود که ایران و روسیه با تقویت کردن قدرت دولت سوریه مانع از این هستند که خروج بشار اسد از قدرت به سرعت صورت پذیرد.

ایالات متحده آمریکا اکنون نزدیک به ۲ هزار نیروی زمینی در سوریه دارد و استراتژی جدید این کشور بر این قرار گرفته که همچنان نیروهای خود را در خاک سوریه حفظ کند.

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا پیشتر به طور غیر مستقیم از این سیاست خبر داده بود اما سخنان رکس تیلرسون مهر تاییدی بر برنامه این کشور زد.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر ادامه دخالت نظامی در سوریه مورد استقابل مخالفان قرار گرفت. «هادی البحره» یکی از اعضای گروه مخالفین سوریه از طرح تیلرسون استقبال کرد اما خواستار جزییات بیشتری در این باره شد.

یک دیپلمات آمریکایی نیز در این زمینه گفت که ایالات متحده  آمریکا به دنبال آن است تا طرح‌هایی چون پاکسازی مین‌های زمینی و ارائه خدمات عمومی در مناطق آزاد شده از داعش را در سوریه به اجرا بگذارد.

از سوی دیگر، تلاش‌های سازمان ملل متحد برای برقراری روند صلح و پایان دادن به جنگ در سوریه همچنان ادامه دارد و فرستاده ویژه سازمان ملل برای سوریه روز چهارشنبه گفت که از دولت سوریه و مخالفان دعوت کرده است تا برای یک دیدار ویژه هفته آینده در وین اتریش حضور یابند. 

«استفان دی میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست ویژه مذاکرات صلح سوریه 25 و 26 ژانویه جاری در مرکز این سازمان در شهر وین برگزار خواهد شد.

وی افزود امروز از هیات‌های مذاکره کننده دولت سوریه و مخالفان سوری برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است.

در بیانیه مذکور آمده است که در این نشست ویژه، بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت در مورد سوریه مسئله قانون اساسی این کشور بررسی خواهد شد و از طرف های سوری درخواست شده تا بر این مساله متمرکز شوند.

 هشتمین دور مذاکرات صلح سوریه تحت نظارت سازمان ملل در ژنو همانند دوره‌های قبلی بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت. استفان د‌ی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه در پی آن گفته بود: «فرصت طلایی را از دست دادیم».

همچنین ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا روز یکشنبه از همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه در راستای تشکیل یک نیروی مرزی جدید متشکل از ۳۰ هزار نیرو خبر داده بود که اکثر آنها را کردهای سوریه تشکیل می دهند. اگر چه وزیر خارجه آمریکا ضمن تاکید بر اشتباه مطرح شدن طرح «نیروی مرزی در سوریه» تصریح کرد واشنگتن هیچ نیروی امنیت مرزی تشکیل نخواهد داد.

در همین حال، «مولود چاووش اوغلو» وزیرخارجه ترکیه امروز پنجشنبه گفت که تشکیل « ارتشی از تروریست ها» در مرزهای سوریه و ترکیه روابط کشورش با واشنگتن را نابود می کند.

اوغلو در ادامه افزود: وارد شهرهای «عفرین» و «منبج» سوریه می شویم و این را به آمریکایی ها اطلاع دادیم زیرا نمی خواهیم با یکی از همپیمانان  خود درگیر شویم.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت که روسیه نباید با عملیات نظامی  ترکیه در عفرین سوریه مخالفت کند و ترکیه با روسیه و ایران در زمینه عملیات هوایی در عفرین هماهنگی می کند.

در حالی که ترکیه بدون اجازه دولت سوریه وارد این کشور شده و به دنبال عملیات نظامی در عفرین است و نیز دمشق این اقدامات آنکارا را تجاوز به اراضی اش می داند، اوغلو مدعی شد که باید پیشروی ارتش سوریه در استان «ادلب» متوقف شود.

برخی رسانه های ترکیه نیز گزارش دادند که ارتش ترکیه حالت آماده باش کامل در مرزهای سوریه را به بالاترین میزان خود بالا برده است.

برخی تصاویر ویدیوئی نیز توسط فعالان در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می دهد نیروهای ویژه ترکیه و شمار زیادی از تجهیزات نظامی به ویژه تانگ ها و زره پوش های ارتش ترکیه از مرزهای میان سوریه و ترکیه عبور کرده و به سمت شهر عفرین می روند.

«بکر بوزداغ» سخنگوی دولت ترکیه پیش از این اعلام کرد که آغاز عملیات نظامی در عفرین هر آن ممکن است شروع شود و شروع آن از قبل اعلام نمی شود.

«فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه و در واکنش به اقدام ترکیه تاکید کرد که سوریه به تحرک خصمانه از سوی ترکیه یا آغاز عملیات نظامی به سمت اراضی این کشور به صورت مناسب مقابله خواهد کرد.

مقداد در جمع خبرنگاران گفت: به سران ترکیه هشدار می‌دهیم در صورتی که اقدامات جنگی را در منطقه عفرین آغاز کنند، این مسئله، اقدامی تجاوزکارانه از جانب ارتش ترکیه به حاکمیت ارضی سوریه تلقی خواهد شد.

وی افزود: هشدار می‌دهیم که نیروی دفاعی هوایی سوریه قدرت کامل خود را به دست آورده و آماده است که هدف‌های هوایی ترکیه را در آسمان سوریه نابود کند. این بدان معناست که اگر هواپیماهای ترکیه به سوریه تجاوز کردند، بدانند که این کار شوخی نیست.

مقداد تصریح کرد: تأکید می‌کنم و امیدوارم که تُرک‌ها خوب بشنوند و این پیام به دست افراد ذیربط برسد که عفرین به ویژه منطقه شمال و شمال شرق سوریه از آغاز عربی و سوری بوده و باقی خواهد ماند.

از سوی دیگر، مسکو تصمیم گرفته است تا دعوت نامه ای برای اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل ارسال کند تا به عنوان اعضای ناظر در کنفرانس  مذاکرات ملی سوریه در سوچی حضور داشته باشند.

«آناتولی آنتانوف» سفیر روسیه در ایالات متحده اعلام کرد : مسکو تصمیم گرفته تا دعوت نامه ای برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و آمریکا ارسال کند تا به عنوان اعضای ناظر در کنفرانس گفتگوهای ملی سوریه که در سوچی در روسیه در روزهای 29 و 30  ژانویه  برگزاری می شود ، حاضر شوند.

«آناتولی آنتانوف» سفیر روسیه در ایالات متحده امروز در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که مسکو آماده است تا همکاری های خود با واشنگتن را در رابطه با حل وفصل بحران  در سوریه بر اساس قواعد بین المللی افزایش دهد.

آنتانوف با  اعلام آمادگی روسیه برای ادامه و افزایش همکاری ها با آمریکا تصریح کرد که روسیه تصمیم گرفته تا دعوت نامه ای برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و آمریکا ارسال کند تا به عنوان اعضای ناظر در کنفرانس سوچی شرکت کنند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.