«رئیس‌ جمهور در سایه» از ابتدای ورود خود به دولت آمریکا سیاست دوگانه «عشق و نفرت» را در قبال ترامپ در پیش گرفته و اخیرا به خاری در گلوی او تبدیل شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، استراتژیست ارشد و پیشین کاخ سفید از  اوت 2017 که از سمت خود برکنار شد، به شخصیتی جنجالی و خبرساز تبدیل شد. «استیو بنن» که ابتدا به دلیل اختلاف با نزدیکان ترامپ از جمله دامادش اخراج شد، بعدها با افشای نقشش در پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا و بازجویی ها و اعترافاتش برای ترامپ دردسر ساز شد، و اخیرا هم بار دیگر این بار به بهانه انتشار نقل قول هایش در کتابی جنجالی به نام «آتش و خشم» با خشم رئیس جمهور آمریکا مواجه شده است.

 

after-explosive-book-excerpts-trump-says-bannon-lost-his-mind-800x445

 

در تازه ترین خبرها در خصوص او، استراتژیست سابق ترامپ در جریان تحقیقات مرتبط با مداخله روسیه در انتخابات آمریکا به کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا رفت اما به سوالات مربوط به دوره فعالیت برای دونالد ترامپ پاسخی نداد و منجر شد تا احضاریه علیه‌ وی صادر بشود.

رفتار استیو بنن، استراتژیست سابق رئیس‌جمهوری آمریکا منجر شد تا این سوال مطرح شود که آیا کاخ سفید برای کنترل آنچه او درباره حلقه نزدیکان ترامپ به کنگره خواهد گفت تلاش می‌کند یا خیر.

اعضای کمیته تحقیقات مرتبط با روسیه بنن را به شدت تحت فشار گذاشته اند و همچنین از او خواستند تا درباره طرز تفکر رئیس‌ جمهور آمریکا در زمان اخراج کردن «جیمز کامی» رئیس اف‌ بی‌ آی توضیحاتی ارائه کند اما بنن درباره این دوره حساس سخنی به زبان نیاورد و منجر شد تا «دوین نانز» رئیس جمهوری خواه این کمیته احضاریه ای برای او صادر کند.

 

3

 

«آدام شف» از دموکرات‌ های ارشد کمیته مذکور گفت امتناع بنن برای پاسخگویی به دستور کاخ سفید است. این قطعا یک دستور از طرف کاخ سفید است. 

سخنگوی بنن در این رابطه اظهار نظر نکرده است.

بنن افسر نیروی دریایی، بانک‌ دار، مجری رادیو، اداره‌ کننده پژوهش، تهیه‌ کننده فیلم و مدیر رسانه‌ ای بوده‌ است.

این شش ماه خبرساز بودن او در دولت کنونی آمریکا، ما را بر آن داشت که تاریخچه ای از زندگی او را ارائه کنیم:

زندگینامه

«استیون کوین (استیو) بنن» متولد 27 نوامبر 1953 در شهر «نورفک» در ایالت «ویرجینیا» در یک خانواده کاتولیک ایرلندی تبار، یقه آبی و طرفدار «جان اف. کندی» از حزب دموکرات به دنیا آمد.

 

5842f7105acd0.image

steve-bannon-1jpg

 

بنن در 1976 از دانشگاه ایالتی و موسسه پلی‌ تکنیک ویرجینیا با مدرک کارشناسی برنامه‌ ریزی شهری فارغ‌ التحصیل شد. او مدرک کارشناسی ارشد مطالعات امنیت ملی خود را از دانشگاه «جرج‌ تاون» گرفت. در سال 1983 مدرک ام‌ بی‌ ای را از مدرسه کسب و کار هاروارد دریافت کرد.

 

steve-bannon-170213050691

 

خدمت نظامی

بنن از افسران نیروی دریایی آمریکا بود و در ناوگان اقیانوس آرام این کشور به عنوان افسر سیستم‌ های جنگ‌ افزاری فعالیت کرده‌ است. هیچ‌ یک از ماموریت‌ های کشتی که او در آن کار می‌ کرده رزمی نبوده است.

 

steve-bannon-2

 

در سال 1980 بنن در کشتی «یو اس‌ اس پال‌ فاستر» خدمت نظامی می‌ کرد و به آنها دستور داده شد که حین عملیات برای آزادی گروگان‌ های آمریکایی به سواحل ایران نزدیک شوند. این ماموریت با اصابت یک بالگرد آمریکایی به یک هواپیمای آمریکایی دیگر در بیابان ایران و کشته شدن 8 نفر ناکام ماند.

 

image

 

بنن 7 سال در نیروی دریایی و 3 سال در امور بودجه‌ ای پنتاگون فعالیت کرده‌ است. 

کسب‌ و کار

بانکداری سرمایه‌ گذاری

بنن پس از خدمت نظامی خود در شرکت مدیریت سرمایه‌ گذاری «گلدمن ساکس» به عنوان بانکداری سرمایه‌ گذاری در بخش ادغام‌ ها و اکتساب‌ ها کار کرد. او هنگام ترک شرکت، سمت نایب رئیس را داشت.

 

feat_bannon42__03

 

بنن و شماری از همکارانش از گلدمن ساکس در سال 1990 بانک سرمایه‌ گذاری «بنن و شرکا» را تاسیس کردند که تخصص آن در زمینه رسانه بود. «سوسیته ژنرال» بنن و شرکا را در 1998 خریداری کرد.

فیلم‌ سازی

استیون بنن پیش از آن که به فیلم‌ سازی روی آورد، سرمایه‌ گذار هالیوود بوده‌ است. او کارگردان، فیلم‌ نامه‌ نویس و تهیه‌ کننده 17 فیلم مستند در رابطه با مشکلات موجود در جامعه آمریکا مانند بیکاری جوانان، اختلاف طبقاتی، زیاده خواهی وال استریت و سیاستمداران فاسد بوده‌ است. دو فیلم مشهور او «آتش در قلب سرزمین» و «شکست نخورده» در رابطه با مبارزات انتخاباتی «سارا پالین» فرماندار ایالت «آلاسکا» و حملاتی که از طرف دو حزب سیاسی اصلی و جریان اصلی مطبوعات آمریکا به او شد، بود.

 

steve-bannon-4

 

بنن نویسنده، تهیه کننده یا کارگردان فیلم‌ های زیر بوده‌ است:

1999 «تیتوس» یکی از تهیه کنندگان اجرایی.

2016 «پول کلینتون» نویسنده و تهیه کننده.

ویژگی‌ ها

او خود را یک ملی‌ گرای اقتصادی می‌ داند که به شدت نگران طبقه متوسط و کارگر جامعه است و بر این باور است که جهانی‌ شدن سبب شده که این قشر با بیکاری شدید دست و پنجه نرم کند.

بنن کم مصاحبه می‌ کند و بیشتر در سایه است. وی خود را لنینیستی می‌ خواند که می‌ خواهد کلیت سیستم حاکم کنونی آمریکا را در هم بشکند.

 

2

 

او از جنبش عوام‌ گرایی «اندرو جکسون» (رئیس جمهور آمریکا 1829–1837 و بنیان‌ گذار حزب دموکرات آمریکا) به عنوان الگوی خود برای ساختن یک جنبش سیاسی نوین نام برده‌ است.

پیشتر اتهامات یهودستیزانه ای علیه او مطرح شده بود. «دیوید دوک» رهبر پیشین گروه «کو کلاکس کلان» که به داشتن باورهایی مانند یهودی‌ ستیزی و برترپنداری نژاد سفید شناخته می‌ شوند، انتخاب او را به این عنوان، تصمیمی «عالی» خواند.

او مهاجرت به آمریکا را «قلب مشکلات» آمریکا می‌ داند. از دید او، عامل مشکلات، نه تنها مهاجران غیرقانونی که مهاجران قانونی نیز هستند.

نویسنده لبنانی - آمریکایی «نسیم نقولا طالب»، وبلاگ‌ نویس «کرتیس یاروین» و روشنفکر محافظه‌کار «مایکل آنتن» و همچنین کتاب «چرخش چهارم» نوشته «ویلیام استراوس و نیل هو»، اثرگذاران اصلی در تفکر سیاسی استیو بنن خوانده شده‌ اند.

تقابل با اسلام

او باور عمیق به تقابل میان دنیای یهودی-مسیحی با دنیای اسلام دارد. از دید وی این تقابل به نوعی جنگ مقدس خواهد انجامید. این دیدگاه او، مشابه نظریه جنگ تمدن‌ های «ساموئل هانتینگتون» است. او هشدار داده‌ است که مسیحیان باید هر چه سریع تر برای این تقابل آماده شوند و آمریکا علاوه بر خاورمیانه با چین نیز وارد رویارویی نظامی خواهد شد.

چین و کره شمالی

او طرفدار «جنگ اقتصادی علیه چین» بود.

او برخلاف دونالد ترامپ، «جوزف دانفورد» (رئیس ستاد مشترک ارتش) و «جیمز ماتیس» (وزیر دفاع آمریکا) درباره استفاده از گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ ای کره شمالی گفته بود که تا زمانی که امنیت جانی 10 میلیون ساکن شهر «سئول» پایتخت کره جنوبی تضمین نشود حمله نظامی به کره شمالی «بی‌ معنا است».

 

steve-bannon-5

 

خاورمیانه

او به شدت از خروج آمریکا از برجام حمایت می کرد و حامی موضع گیری «محمد بن سلمان» طی بحران دیپلماتیک 2017 قطر بود. 

او «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را «تروریست» خوانده بود. 

راست‌ گرایی

بعضی افراد اندیشه‌ های او به گروه‌ های راست‌ گرایان تندرو و لیبرال‌ های راست‌ گرا چون نئونازی‌ ها یا کو کلاکس کلان ها منتسب می‌کنند اما او خود پس از خشونت‌ های گردهمایی اتحاد راست‌گرایان 2017 در شهر «شارلوتزویل» ویرجینیا در یک مصاحبه با مجله چپ‌ گرای «امریکن پراسپکت» با «دلقک» خواندن نئونازی‌ ها و کوکلاکس‌ کلان و راست‌ گرایان افراطی، میان خود و سفید برتر پنداران فاصله‌ گذاری کرد.

ورود به حلقه ترامپ

بنن در 17 اوت 2016 به عنوان مدیرعامل ارشد اجرایی ستاد انتخابات ریاست جمهوری ترامپ منصوب شد. او توانسته بود آراء راست‌ گرایان تندرو و لیبرال‌ های راست‌ گرا را به نفع ترامپ جمع کند.

 

6

 

در 13 نوامبر 2016 به عنوان استراتژیست ارشد و مشاور ارشد رئیس جمهور منصوب شد. از آنجا که برخی اظهارات در «بریتبارت نیوز» یهودستیزانه یا نژادپرستانه دانسته می‌ شدند، این انتصاب با مخالفت اتحادیه ضد افتراء، شورای روابط اسلامی - آمریکایی، مرکز حقوقی فقر جنوبی، «هری رید» رهبر اقلیت دموکرات سنا و برخی استراتژیست‌ های جمهوری خواه مواجه شد.

از زمان روی کار آمدن ترامپ در ژانویه 2017، استیو بنن با سمت‌ های «استراتژیست ارشد کاخ سفید» و «مشاور ارشد رئیس‌ جمهور آمریکا»، پرنفوذترین فرد بر ترامپ بود؛ طوری که از او به عنوان «رئیس‌ جمهور در سایه» یاد می‌ شد.

 

5

 

در چند ماه خدمت در کاخ سفید، بنن بارها با دیگر افراد دولتی مانند «هربرت مک مستر» (مشاور امنیت ملی) و دیگر مشاوران دونالد ترامپ مانند «جارد کوشنر» (داماد رئیس جمهور) دچار اختلاف شدید شد و سرانجام در 18 اوت 2017 از سوی ترامپ از هر دو سمت سیاسی خود اخراج شد. گفته می شود این حرکت با هدف هرج و مرج زدایی انجام شد.

به این ترتیب او بار دیگر کار در بریتبارت نیوز را از سر گرفت.

 

زندگی شخصی

بنن سه بار ازدواج کرده که هر سه بار به طلاق انجامیده‌ است. او سه دختر بزرگ دارد.

ازدواج نخست او با «کاثلین سوزان هاوف» بود. «مائورین» نتیجه این ازدواج است که در نهایت در سال 1988 به طلاق منتهی شد.

ازدواج دوم بنن با «ماری لوئیس پیکارد» بانکدار سابق در آوریل 1995 بود. آنها صاحب یک دو قلو شدند. در سال 1997 پیکارد به دلیل خشونت خانگی از او به دادگاه شکایت کرد و در نهایت طلاق گرفت.

 

stephen-bannon-wives-children-7

stephen-bannon-wives-children-2

 

ازدواج سوم او با «دیان کلوهسی» در سال 2006 بود. آنها در سال 2009 از هم جدا شدند.

دارایی های او بین 20 میلیون و 48 میلیون دلار برآورد شده است. شرکت مشاوره او (مشاوران استراتژیک بنن) به عنوان بزرگ ترین دارایی اش بین 5 و 25 میلیون دلار برآورد شده است.

 

عباسعلی سید زاده

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.