آمریکایی ها هفته گذشته یک محموله شامل موشک های ضد هوایی سیار به کردهای سوریه در منطقه «عفرین» در استان ادلب تحویل دادند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آمریکا به طور مخفیانه، موشک های ضد هوایی سیار به کردهای سوریه داده است.

 کردها در سوریه بر اساس یک  توافقنامه مخفی موشک های ضد هوایی سیار از ایالات متحده آمریکا دریافت کرده اند.

 آمریکایی ها هفته گذشته یک محموله شامل موشک های ضد هوایی سیار به کردهای سوریه در منطقه «عفرین» در  استان ادلب تحویل دادند.

این محموله بر اساس یک توافق منحصر بین آمریکایی ها و کردها داده شده است که به ائتلاف بین المللی تحت رهبری ایالات متحده آمریکا ارتباطی ندارد.

به گفته برخی منابع این سلاح ها توسط شبه نظامیان کرد برای مقابله بحمله احتمالی گروه های مسلح مورد حمایت ترکیه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. 

یک کارشناس نظامی روسیه در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتینک گفت که تحویل این موشک ها به کردهای شمال سوریه ضربه ای نظامی به ارتش های روسیه، سوریه و ترکیه به شمار می رود.

این در حالی است که در پی اعلام آمریکا مبنی بر ایجاد یک نیروی جدید متشکل از کردها در شمال سوریه واکنش شدید سوریه، ترکیه و روسیه را در پی داشته است. این نیروی جدید یا به عبارتی دیگر ارتش جدید از 30 نیرو تشکیل می شود و در مرزهای شمالی سوریه و مرزهای جنوبی ترکیه مستقر می شود.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در این زمینه گفت:« اقدام آمریکا برای ایجاد «ارتش» در شمال سوریه می‌تواند تهدیدی علیه تمامیت ارضی این کشور باشد و باعث تجزیه سوریه شود.

لاوروف افزود که روسیه منتظر اعلام جزئیات بیشتری در این خصوص توسط آمریکا  است.

«ولادیمیر شامانوف» رئیس کمیته دفاعی در مجلس دومای روسیه نیز اعلام کرد مسکو به تصمیم آمریکا برای تشکیل یک گروه مسلح جدید در سوریه پاسخ مناسبی خواهد دارد.

خبرگزاری روسی ریانووستی  به نقل از شامانوف گزارش داد که تصمیم آمریکا برای ایجاد یک نیروی جدید در سوریه با منافع روسیه تعارض دارد و مسکو به این اقدام آمریکا پاسخ مناسبی خواهد داد.

شامانوف تاکید کرد تصمیمات آمریکا به شکل مستقیم با منافع روسیه در سوریه تضاد دارد و بر این اساس مسکو با همکاری همپیمانان خود تصمیمات لازم را برای تثبیت ثبات و امنیت در سوریه اتخاذ خواهد کرد.

وزارت خارجه سوریه نیز به اقدام آمریکا در شمال سوریه واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

یک منبع  در وزارت خارجه سوریه گفت که دمشق اقدام ائتلاف بین المللی و آمریکا در ایجاد گروه شبه نظامی جدید  برای حمایت از مرزها در شمال سرق سوریه را محکوم می کند.

این منبع تأکید کرد که این مسئله تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض فاحش حقوق بین الملل است.

این منبع در ادامه افزود: بر عزم ملت و ارتش سوریه برای پایان دادن به هر شکل حضور آمریکا در اراضی سوریه تأکید می کنیم.

این منبع سوری در ادامه تأکید کرد که هر شهروند سوری عضو گروه شبه نظامی  جدید شود که آمریکا از آن حمایت می کند،خائن به ملت و میهن به شمار می رود.

معاون وزیر خارجه ترکیه نیز تشکیل نیروی جدید توسط آمریکا در شمال سوریه را بازی با آتش دانست.

«بکر بوزداغ» سخنگوی نخست وزیر ترکیه: «آمریکا به جای همکاری با ترکیه، به بهانه مبارزه با داعش، صدها کامیون سلاح در اختیار گروه تروریستی پ.ی.د/ ی.پ.گ قرار داده و اخیرا نیز در پی ایجاد ارتش تروریستی تحت پوشش به اصطلاح «نیروهای امنیت مرزی سوریه» است. این اقدامات بازی با آتش است».

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور و رئیس حزب عدالت و توسعه نیز  طی سخنانی در نشست نمایندگان این حزب در پارلمان در واکنش به اقدام های جدید آمریکا در سوریه، اظهار داشت: از عفرین و منبج آغاز و تمام لانه های تروریستی را در سوریه نابود خواهیم کرد. کسانی که به ظاهر متحد بودند، ولی از پشت خنجر زدند نمی‌توانند مانع ما شوند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.