از زمان رسیدن السیسی به قدرت تعداد اعدام ها به شکل زیادی افزایش یافت. بر اساس اعلام رسانه های رسمی مصری، در دادگاه های این کشور در سال گذشته 186 حکم اعدام صادر شده است و این رقم دو برابر حکم های اعدامی است که در سال 2016 صادر شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز مقاله ای به قلم منی الطحاوی به اوضاع حقوق بشر وخیم در مصر پرداخت و نوشت: روز شسه شنبه در مصر تبدیل به روز اعدام شده است.نظام حاکم بر مصر به دنبال رساندن چه پیامی به این کار خود است؟

الطحاوی در ادامه نوشت: طی سه هفته پیش مصر هر سه شنبه غیرنظامیانی که در دادگاه های نظامی محاکمه شدند را اعدام کرده است.

9 ژانویه: سه مرد که متهم به تجاوز بودند اعدام شدند؛حکم اعدام آنها را یک دادگاه نظامی در سال 2011 صادر کرده بود.

2ژانویه: چهار مرد به دلیل آن که از تندروهای اسلامگرا بودند و یک دادگاه نظامی آنها را محاکمه کرد ، به دلیل محکوم شدن شان به انجام یک حمله در نزدیکی یک ورزشگاه که در نتیجه آن سه دانشجوی آکادمی نظامی کشته شدند،اعدام شدند.

26 دسامبر: 15 نفر که متهم به افراطگرایی شده بودند، اعدام شدند. این افراد توسط دادگاه نظامی مصر در ماه نوامبر گذشته متهم به حمله به یک ایست بازرسی در شبه جزیره سینا در سال 2013 شدند که در اثر آن یک افسر و هشت سرباز کشته شدند.

الطحاوی نوشت: این حمله در سایه خشونتی رخ داد که همه مصر را پس از سرنگونی«محمد مرسی» رئیس جمهور منتخب (که در سال 2012 به عنوان رئیس انتخاب شد) توسط ارتش  فرا گرفت. نیروهای امنیتی یک روز پیش از این حمله، نزدیک به هزار نفر را در جریان پایان دادن به دو تحصن هواداران جماعت اخوان المسلمین در قاهره به قتل رساندند و هیچ کدام از نیروهای امنیتی که در این عملیات قتل دسته جمعی دست داشتند، محاکمه نشدند. سازمانهای حقوق بشری بر این باورند که این قتل عام را خود «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور کنونی مصر زمانی که وزیر دفاع بود، سازماندهی کرد.

این تحلیلگر در ادامه می نویسد: این ناراحت کننده است که عملیات قتل عام بزرگ که با موافقت دولت صورت گرفت و ضرورتا عملیات اعدام است را پذیرفت و درباره استقلال بخش قضایی مصر سخن گفت. بی تردید بخش قضایی مصر چه دادگاه های نظامی باشد چه مدنی بی طرف نیست و به سمت عدالت تمایلی ندارد و فقط به سمت رویکردهای سیاسی کسی تمایل دارد که در رأس قدرت قرار گیرد و این به شکل گسترده ای در دادگاه های نظامی قابل دیدن است.

این نویسنده در ادامه نوشت: از زمان رسیدن السیسی به قدرت تعداد اعدام ها به شکل زیادی افزایش یافت. بر اساس اعلام رسانه های رسمی مصری، در دادگاه های این کشور در سال گذشته 186 حکم اعدام صادر شده است و این رقم دو برابر حکم های اعدامی است که در سال 2016 صادر شد. در سال 2016 فقط 60 حکم اعدام صادر شد.اگر چه در سال 2016 نیز حکم های اعدام شاهد افزایش 44 حکم اعدام در مقایسه با 22 حکم اعدام در سال 2015 بود. دولت مصر اشخاص را به موجب حکم های صادر شده توسط داگاه های نظامی اعدام نمی کند لیکن آنها را به شکل فوری و بدون محاکمه اعدام می کند.

در این مقاله آمده است: سازمان دیده بان حقوق بشر در ماه آوریل اعلام کرد که نیروهای مصر در شبه جزیره سینا دو مرد و هشت بی گناه را که بازداشت بودند، اعدام کردند و تلاش کردند که بر کشتن آنها سرپوش نهاده و مرگ آنها را به گونه ای نشان دهند که گویی در درگیری با نیروهای مسلح و گروه های تروریستی کشته شدند.

الطحاوی در ادامه نوشت: جماعت های فعال در زمینه حقوق بشر درباره  عملیات اعدام 26 دسامبر که 15 نفر را شامل شد گفتند که محاکمه ها مشکوک بوده و حداقل یکی از متهمان شکنجه شده است این در حالی است که یک وکیل مدافع که با خانواده های اعدامی ها در ارتباط است و وکیل مدافع اشخاصی که اعدام شدند، گفتند که زمان کافی برای وکلای مدافع داده نشد که به حکم ها پیش از امضای شان توسط وزیر دفاع برای اجرای شان، اعتراض کنند و نیز به خانواده های متهمان نیز اجازه داده نشد که پیش از به دار کشیدن شان با آنها خداحافظی کنند.

خواهر یکی از اعدامی هایی که روز سه شنبه اعدام شدند به وبسایت«مدی مصر» گفت که خانواده های اعدامی ها نه از مکان اعدام و نه از چگونگی تحویل گرفتن جنازه ها خبر داشتند زیرا دادگاه تجدید نظر زمان تجدید نظر را 25 فوریه یعنی سه هفته بعد از اعدام شان مشخص کرده بود!

این نویسنده درباره اعدام ها در روز سه شنبه طی هفته های پی در پی پرسش مطرح می کند و می نویسد که به نظر می رسد این اقدام پیامی توسط دولت مصر است که می خواهد بگوید بر اوضاع سیطره دارد زیرا پیش از 25 ژانویه یعنی سالروز انقلاب سال 2011 این تدابیر صورت می گیرد.

الطحاوی همچنین این پرسش را مطرح می کند که «آیا السیسی در عمل بر اوضاع سیطره دارد؟»زیرا وی به ارتش دستور داده است از قدرت بیش از حد علیه اقدامات گروه های تندرو در شبه جزیره سینا استفاده کند به رغم آن که استفاده از زور بیش از حد موفقیتی در توقف خشونت در این منطقه نداشته است و فقط در ماه نوامبر تندروها در حمله به مسجدی با استفاده از سلاح و بمب 300 نمازگزار را کشتند.

الطحاوی در ادامه نوشت: دو عامل دیگر وجود دارند که با انتخابات ریاست جمهور در ارتباط هستند؛ انتخاباتی که قرار است در ماه مارس آینده برگزار شد. در انتخابات سال 2014 اعلام شد که السیسی فرمانده سابق ارتش و مدیر سازمان اطلاعات نظامی سابق با به دست آوردن 96.1 درصد آرا در انتخابات پیروز شده است آماری که غیرقابل باور است. اگر هم کسی به نتایج انتخابات آینده شک دارد باید به این موارد دقت کند:کاندیداها باید تا پایان ژانویه ثبت نام کنند، یکی از کاندیداهای احتمالی در زندان به سر می برد، دومی نیز در حصر خانگی است و عقب نشینی کرد، و اما سومی با محاکمه ای رو به رو است و اگر محکوم شود از مشارکت منع می شود و چهارمین کاندیدا نیز باید امضای هزاران رای دهنده را به دست آورد تا اجازه مشارکت در انتخابات را پیدا کند و نیز باید حمایت 20 عضو در پارلمان یا حمایت 25 هزار نفر از کسانی که حق شرکت در انتخابات در 15 دایره انتخاباتی  از 27 دایره یا استان را دارند به دست آورد. السیسی هنوز کاندیداتوری خود را اعلام نکرده است اما در روزی که زمان انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر در آن اعلام شد سه چهارم نمایندگان پارلمان حمایت خود را از وی اعلام کردند.

نویسنده در ادامه نوشت: در سایه این اخبار بد، نقض حقوق بشر در مصر هرگز مورد توجه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و جامعه بین الملل که با فشار بر مردم مصر کنار آمده است، قرار نمی گیرد.نقض حقوق بشر در مصر حتی برای کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به ریاست«زید رعد الحسین» که اعدام ها را محکوم کرد، چالش اساسی به شمار می رود اما الحسین تصمیم گرفته است که خودش را برای دور دیگر برای ریاست کاندید نکند زیرا نمی خواهد به همه چیز تن دهد.

الطحاوی همچنین نوشت: امید زیادی به سفر«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا در روز شنبه آینده وجود ندارد. پس از همه این اتفاقات در مصر دولت های مختلف آمریکایی فقط به لحاظ کلامی از حقوق بشر حمایت می کند این در حالی است که میلیاردها دلار به عنوان حمایت نظامی به مصر داده است.

این نویسنده در ادامه مقاله خود نوشت: زمانی که مساله مربوط به اعدام باشد باید گفت که آمریکا در جایگاهی نیست که بتواند به دیگران نصیحتی در این زمینه کند زیرا  بر اساس آمار سازمان عفو بین الملل در پایان سال 2016 در این کشور 2832 نفر منتظر اعدام بودند. همچنین بسیاری در زندان های مصر در انتظار اعدام هستند. آیا مصری ها می توانند قاضی بدنامی را فراموش کنند که در یک چشم به هم زدنی حکم اعدام 680 نفر را به اتهام قتل یک افسر پلیس را صادر کرد؟

الطحاوی در پایان نوشت: حکم اعدام در هر جایی که باشد ظالمانه و مشمئز کننده است به ویژه در کشورهایی که عدالت در آن ها غایب است و مصر نباید روز سه شنبه را به روز اعدام تبدیل کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.