در آستانه مذاکراتی که مقرر شده هفته آینده در روستای مرزی «پانمونجوم» دو کره برگزار شود، رئیس‌ جمهور آمریکا در اظهاراتی بدون توجه به لفاظی‌ های پیشین خود، درباره گفت‌ و گوی تلفنی مشروط با رهبر کره شمالی ابراز تمایل کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان گزارش داد: «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا ابراز تمایل کرده با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌ شمالی تلفنی گفتگو کند. 

روز شنبه ترامپ که برای تعطیلات آخر هفته به «کمپ دیوید» رفته در اظهاراتی متفاوت گفت که امیدوار است مذاکرات هفته آینده میان مقام‌ های کره جنوبی و شمالی سازنده پیش برود و به کاهش تنش در شبه جزیره کره منجر شود.

ترامپ که جنجال لفظی او با کیم جونگ اون در چند ماه گذشته همواره در صدر اخبار قرار گرفته بود، امروز گفت آمادگی دارد که به طور تلفنی با کیم جونگ اون رهبر جوان کره‌ شمالی گفتگو کند.

او که قرار است امروز در استراحتگاه کمپ دیوید با رهبران جمهوری‌ خواه دیدار کند و درباره اولویت‌ های دولتش در سال جدید میلادی رایزنی کند، روز شنبه در برابر خبرنگاران حاضر شد و مدعی شد که همیشه به گفت و گو اعتقاد داشته و اگر چه پیش‌ شرط‌ هایی وجود دارد اما او آمادگی دارد که تلفنی با رهبر کره‌ شمالی گفتگو کند.

ترامپ گفته است که این مذاکرات احتمالا به کاهش تنش‌ ها منجر شود و اصرار دارد که موافقت پیونگ‌ یانگ با برگزاری چنین گفت‌ و گوهایی، 100 درصد نتیجه فشارهای پی در پی وی بوده است.

وی می‌ گوید: «نگاه کنید، آنها هم‌ اکنون درباره المپیک حرف می‌ زنند. این یک آغاز است و آغازی بزرگ است. اگر مشارکت من نبود، مذاکره‌ ای در حال حاضر رخ نمی‌ داد.» او حتی از آمادگی آمریکا برای پیوستن به این مذاکرات حرف زد و گفت آمریکا در موقع مناسب، وارد این مذاکرات خواهد شد.

وی تصریح کرد که اگر این مذاکرات نتیجه‌ ای داشته باشد، برای تمام بشریت یک اتفاق بزرگ به وقوع پیوسته است.

این در حالی است که چند روز پیش او در واکنش به سخنان سال نوی میلادی کیم جونگ اون، گفته بود دکمه اتمی او بزرگ‌ تر و قوی‌ تر از دکمه‌ ای است که کیم جونگ اون گفته روی میز کارش دارد.

همزمان در چند روز گذشته رسانه‌ های آمریکایی بر اساس تحلیل‌ های منابع نظامی آمریکا گزارش کردند که برنامه هسته‌ ای پیونگ یانگ پیشرفت سریع‌ تری از آنچه پیش‌ بینی می‌ شد، داشته است.

در عین حال مقام‌ های کره‌ شمالی از احتمال حضور ورزشکاران این کشور در المپیک زمستانی ماه آینده که قرار است در کره‌ جنوبی برگزار شود، خبر داده‌ اند.

«بایک تائه هیون» سخنگوی وزارت وحدت کره جنوبی روز جمعه گفت کره شمالی درخواست سئول درباره برگزاری دیداری در روستای مرزی «پانمونجوم» را پذیرفته است؛ دیداری که در آن درباره چگونگی همکاری در مورد بازی های المپیک زمستانی کره جنوبی و چگونگی بهبود روابط کلی میان دو طرف مذاکره می شود. این اعلامیه ساعاتی پس از بیانیه آمریکا درباره توافق با کره جنوبی در به تعویق انداختن رزمایش مشترک نظامی تا پایان المپیک زمستانی منتشر شد. 

روز شنبه گزارش شد رئیس کمیته المپیک کره‌ شمالی از حضور احتمالی ورزشکاران این کشور در المپیک زمستانی سئول خبر داده است.

«چانگ اونگ» نماینده کره‌ شمالی در کمیته بین‌ المللی المپیک این سخنان را در فرودگاه بین‌ المللی «پکن» چین بر زبان آورده است. اظهاراتی که در صورت تایید، نشانه‌ ای بسیار مثبت در کاهش تنش میان دو کره خواهد داشت.

خبرگزاری کیودوی ژاپن هم گفته نماینده کره‌ شمالی در راه سفر به سوئیس و فراهم کردن زمینه حضور ورزشکاران کشورش در المپیک زمستانی امسال است.

این خبر تنها یک روز پس از آن مخابره شد که پیونگ‌ یانگ از موافقت با از سرگیری مذاکرات با کره‌ جنوبی سخن گفت.

«کیم جونگ اون» در سخنان سال نوی میلادی ابراز امیدواری کرده بود که المپیک زمستانی «پیونگ‌ چنگ »که ماه آینده آغاز می‌ شود، با موفقیت برگزار شود. رهبر کره شمالی گفته بود که اعزام نمایندگان کشورش به این المپیک را مد نظر دارد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی نیز گزارش داده است که کیم جونگ اون شب گذشته دستور داده است همه شرایط لازم برای بهبود روابط با کره جنوبی ایجاد شود.

در پاسخ به این اظهار تمایل، «مون جائه‌-این» رئیس‌ جمهور کره‌ جنوبی پیشنهاد داده بود که مذاکرات مستقیمی میان سئول و پیونگ‌ یانگ در این خصوص برگزار شود؛ مذاکراتی که مقرر شده هفته آینده در روستای مرزی پانمونجوم میان دو کشور آغاز شود.

کره شمالی امروز یکشنبه گفت که یک هیات پنج نفره با سرپرستی «ری سون-گوآن» مسئول کمیته صلح اتحاد درباره کره را برای گفت‌ و گوهایی در سطح بالا اعزام می‌ کند. 

آن طور که گزارش شده، شکل‌ گیری این مذاکرات در نتیجه دو جلسه مخفیانه‌ ای بوده که ماه دسامبر گذشته میان مقام‌ های ورزشی دو کره با میزبانی چین برگزار شده و پس از آن رهبران دو کشور از تمایل به مذاکرات علنی در این باره سخن به میان آورده‌ اند. در خلال آن دو جلسه محرمانه بوده که دو کره بر سر تبادل ورزشی در خلال المپیک زمستانی 2018 به توافق رسیده‌ اند.

روز گذشته هم در واکنش به این خبر،  ترامپ گفته بود انتظار دارد مذاکره میان مقام‌ های دو کره فراتر از موضوع المپیک زمستانی برود و مسائلی چون برنامه هسته‌ ای پیونگ‌ یانگ را هم در بر گیرد.

دونالد ترامپ از زمانی که به عنوان رئیس‌ جمهور آمریکا برگزیده شده است، از الفاظ تحریک‌ آمیزی برای خطاب قرار دادن رهبر کره شمالی استفاده کرده است و بارها کیم جونگ اون را «مرد موشکی» خوانده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.