پرونده رسوایی تبانی ترامپ و روسیه در انتخابات نوامبر 2016 را که از سال 2017 باز شده و در سال 2018 هم ادامه دارد، باید بزرگترین رسوایی ریاست جمهوری آمریکا دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: یکی دیگر از گزارش های پربازدید نیویورک تایمز در اواخر روز پنج شنبه که جزئیات بیشتری در مورد چگونگی تلاش های «دونالد ترامپ» و کاخ سفید برای توقف تحقیقات در خصوص دخالت روسیه در انتخابات 2016 دارد ، نشان می دهد که اکنون زمان خوبی برای کشف این است که ماجرا از چه قرار است.

من با بحث در مورد کارشکنی در اجرای عدالت شروع خواهم کرد. در حالی که نیویورک تایمز جزئیات بیشتری را روشن می کرد (و احتمالا موضع «دونالد مک گان» مشاور کاخ سفید را مخاطره آمیزتر می کرد)، من واقعا فکر نمی کنم پرونده ضدترامپ از ژوئن تاکنون چندان پیشرفتی کرده باشد. ترامپ - به اذعان خودش و حقایق عمومی عمومی پرونده - قطعا برای متوقف کردن تحقیقات تلاش خواهد کرد. او به دادستان کل فشار آورد تا خود را نجات ندهد گرچه دستور کار قوه قضائیه «جف سشنز» را ملزم به چنین کاری می کرد. او «جیمز کامی» رئیس اف بی آی را تحت فشار قرار داد که به رئیس جمهور وفادار بماند، و هنگامی که کامی تحقیقات را متوقف نکرد، ترامپ او را هدف قرار داد.

آیا اینها کارشکنی است؟ من مطمئن هستم اگر اینها برای اهداف سیاسی بوده باشند، کارشکنی هستند؛ چه پرونده قانونی وجود داشته باشد یا خیر. آیا این کارشکنی به بدی کارشکنی در اجرای عدالت در مورد پرونده «ریچارد نیکسون» گناهکار در سال 1974 بود؟ من این پرونده را در جایی که در ماه ژوئیه قرار داده بودم، قرار دادم: اکنون دلایل مشروع برای استیضاح وجود دارد، اما شواهد به حدی کافی نیست که به اخراج وی از دفتر کارش در کاخ سفید منتهی شود.

«چاک گراسلی» رئیس کمیته حقوقی سنا و سناتور «لیندسی گراهام» از ایالت «کارولینای جنوبی» علیه «کریستوفر استیل» جاسوس سابق انگلیسی به اتهام ارائه اطلاعات نادرست درباره دولت و ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016  پرونده‌ ای را به وزارت دادگستری ارجاع دادند. لیندسی گراهام ریاست کمیته قضایی را برعهده دارد که در حال بررسی ادعای دخالت روسیه در این انتخابات است.

ارجاع این پرونده علیه این جاسوس سابق انگلیسی از سوی این دو سناتور جمهوری خواه پس از آن صورت گرفت که کنگره آمریکا در هفته‌ های گذشته برای تضعیف اعتبار تحقیقات رابرت مولر دست به اقداماتی زد.

این دو سناتور جمهوری خواه نامه محرمانه ای به معاون دادستان کل و مدیر اف بی آی نوشتند.

قانونگذاران آمریکایی خود نمی‌ توانند شخصا موردی را تحت پیگرد قرار دهند اما به صورت کلی می‌ توانند هر گونه نقض کیفری را به وزارت دادگستری ارجاع دهند. سخنگوی وزارت دادگستری روز جمعه اعلام کرد که این پرونده ارجاعی را دریافت کرده و آن را بررسی می‌ کند.

این پرونده تلفیقی از یادداشت‌ های استیل است که در جریان تبلیغات انتخاباتی 2016 نوشته و شامل چندین مورد اتهام درباره ارتباط میان ترامپ و روسیه است.

با این حال به نظر نمی رسد که رابرت مولر به این زودی دست از تحقیق بردارد. اطمینان وکلای ترامپ در مورد توقف تحقیقات در عید شکرگزاری و سپس در روز سال نو، رویایی بود که تحلیلگران خارجی آن را اصلا جدی نگرفتند. اما این امر اطلاعات زیاد در اختیار ما قرار نمی دهد. من قضیه های قانع کننده ای را دیده ام که اقدامات مولر تا کنون نشان می دهد که او شواهد بزرگ تری در اختیار دارد و ما فقط باید صبر کنیم.

«استیو بنن» استراتژیست سابق ترامپ در کتابی با عنوان «آتش و خشم: درون کاخ سفید ترامپ» به قلم «مایکل وولف» اظهارات تندی را علیه «دونالد ترامپ جونیور» فرزند رئیس‌ جمهور آمریکا بیان کرده است.

وی از جمله گفته است: «دونالد ترامپ جونیور را در صفحه تلویزیون سراسری مثل تخم‌ مرغ خُرد خواهد کرد.»

از قول اسیتو بنن که ماه اوت کاخ سفید را ترک کرد نقل شده که تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه مسئول تحقیقات در مورد دخالت‌ های روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا روی موضوع پولشویی تمرکز خواهد کرد.

استیو بنن در بخش دیگری از اظهار نظرهای خود در این کتاب می‌ گوید: «سه مقام ارشد کارزار انتخاباتی ترامپ تصور می‌ کردند ملاقات با عوامل یک دولت خارجی در ساختمان ترامپ آن هم بدون حضور وکیل کار درستی است. هیچ وکیلی همراه آنها نبود. حتی اگر آنها فکر می‌ کردند که این خائنانه و غیرمیهن پرستانه و اصولا کار بدی نیست، که به نظر من تمام این صفات را دارد، آنها باید به سرعت به اف‌ بی‌ آی اطلاع می‌ دادند».

موضوع اصلی تحقیقات مولر، احتمال همکاری و تبانی بین کارزار دونالد ترامپ و فعالیت‌ های دولت روسیه برای کمک به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا است.

«پل مانافورت» رئیس سابق کارزار انتخاباتی ترامپ و یکی از نزدیکان او به پولشویی متهم شده‌ اند که البته به انتخابات ریاست‌ جمهوری ربطی ندارد. «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ نیز اتهام دروغگویی به اف‌ بی‌ آی را پذیرفته است.

استیو بنن در مورد روند تحقیقات رابرت مولر می‌ گوید: «می‌ توان تشخیص داد که روند تحقیقات به کجا می‌ رود. کل ماجرا در مورد پولشویی است.»

او می‌ افزاید: «مسیر حمله آنها به سوی ترامپ از پسرش، جارد کوشنر و پل مانافورت می‌ گذرد. این موضوع مثل روز روشن است.»

استیو بنن از زمان ترک کاخ سفید در ماه اوت 2017 در برخی موارد در مخالفت کامل با دولت دونالد ترامپ موضع گیری کرده است. اما اظهارات او این بار واکنش شدید دونالد ترامپ را به دنبال داشت. ترامپ گفت، وقتی استیو بنن «اخراج شد، نه تنها کارش را از دست داد، بلکه عقلش را هم از دست داد.»

وی همچنین تاکید کرد که اساسا استیو بنن نقش چندانی در پیروزی سال گذشته او بر هیلاری کلینتون نداشته است.

آیا پرونده راشا گیت ارزش این قدر توجه را دارد؟ مطمئنا! یکی از رهبران ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری ترامپ نشان داده است؛ مشاور سابق امنیت ملی متهم شناخته شده است. حداقل، این بزرگترین رسوایی ریاست جمهوری از ماجرای ایران کنترا در دوره دوم ریاست جمهوری «رونالد ریگان» است، و من فکر می کنم این احتمالا بزرگترین رسوایی پس از واترگیت است. حتی اگر هیچ چیز دیگری برملا نشود، شهرت حرفه ای ترامپ و اعتبار عمومی او خدشه دار شده است.

تحقیقات اف‌ بی‌ آی درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا و ارتباط اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ با افراد نزدیک به مسکو در ماه ژوئیه سال گذشته و همان زمانی آغاز شد که ایمیل‌ های هک شده «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات ترامپ و نزدیکانش از اینترنت سر درآورد.

سناتور «مارک وارنر» در مصاحبه با رویترز گفته است تحقیقات سنا در این پرونده در چند جناح شاهد پیشرفت بوده است. وارنر گفت این تحقیقات همچنین وزارت امنیت داخلی را واداشته تا به 21 ایالت آمریکا که سیستم های انتخاباتی شان در معرض تلاش های مسکو بوده، هشدار بدهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.