نشست شورای امنیت که در تلاش برای ضربه زدن به ایران از سوی نماینده آمریکا برگزار شده بود، به گردهمایی در حمایت از برجام تبدیل شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: تلاش های دولت «دونالد ترامپ» برای دستیابی به یک واکنش بین المللی شدید به ناآرامی ها در ایران در نشست روز جمعه در شورای امنیت سازمان ملل به نظر می رسد نتیجه معکوس داد و در عوض محکومیت، اعضای شورای امنیت سازمان ملل از نشست اضطراری برای تاکید بر حمایت از توافق هسته ای استفاده کردند.

این نشست، یک تئاتر دیپلماتیک رده بالا بود که با اظهارات تند «نیکی آر. هیلی» نماینده آمریکا آغاز شد، و با سابقه سرکوب ها در آمریکا از اعتراضات خشونت بار در کنگره ملی دموکرات ها در سال 1968 تا اعتراضات اشغال وال استریت در سال 2011 پایان یافت.

نیکی هیلی در جریان سخنرانی اش مدعی شد: «در سال 2009، جهان ایستاد و منفعلانه نگاه کرد. در سال 2018 دیگر ساکت نخواهیم ماند. یک بار دیگر مردم ایران به پا خواسته‌ اند. آنها خواستار حقوق بشر و آزادی‌ های بنیادین هستند. آنها از ما کمک می‌ خواهند.»

اما نه تنها دشمنان سنتی آمریکا مانند چین  و روسیه، بلکه متحدان نزدیک آن مانند فرانسه و سوئد از نماینده آمریکا حمایت نکردند. به نظر می رسید بسیاری نگران بودند که ناآرامی ها توسط آمریکا دستاویزی برای تضعیف توافق هسته ای ایران باشد؛ توافقی که ترامپ از دیرباز برای لغو آن تلاش می کرد.

اصلا مشخص نبود که نیکی هیلی چرا برای تشکیل جلسه ای که قبلا برای آن برنامه ریزی نشده بود، تا این حد تلاش کرد. تا ساعت 15 به وقت محلی که نشست آغاز شد، حتی مشخص نبود که هیلی خواهد توانست آراء لازم برای تشکیل جلسه را به دست خواهد آورد یا خیر.

اما حتی قبل از آغاز جلسه، «فرانسوا دولاتره» نماینده فرانسه در مورد «ابزار سازی» از اعتراضات «از خارج» هشدار داد.

او گفته بود: «ما باید مراقب هر گونه تلاشی برای بهره برداری از این بحران برای اهداف شخصی که می تواند نتیجه مطلوب را منحرف کند، باشیم.»

«واسیلی ای. نبنزیا» نماینده روسیه بی پرواتر سخن گفت. او با فصاحت پرسید که چرا شورای امنیت مسئله تظاهرات سیاه پوستان در شهر «فرگوسن» آمریکا را که در آن زمان نیز با واکنش خشونت آمیز پلیس روبرو شد، به این شورا نکشاند؟

او گفت: «دلیل واقعی تشکیل نشست امروز تلاش برای حفاظت از حقوق بشر و یا حمایت از منافع مردم ایران نیست، بلکه تلاشی برای استفاده از آن برای تضعیف توافق هسته ای است.»

ترامپ بارها و بارها این توافق را که یک دستاورد دیپلماتیک امضا شده از جانب سلف او، «باراک اوباما» بود، تحقیر کرده است. در ماه اکتبر، او از تایید این توافق سر باز زد و آن را به کنگره ارجاع داد. (هیچ یک از قدرت های جهانی دیگر که برجام را امضا کرده اند، موافق بازمذاکره در مورد آن نیستند.)

اواخر این ماه، ترامپ دوباره باید انتخاب کند که آیا تحریم های ایران بر اساس برجام همچنان برچیده خواهند ماند، یا یک رویکرد متضاد بیشتری را طراحی خواهد کرد که متحدان اروپایی بیشتر متضرر شوند.

ترامپ این هفته ناآرامی ها را با توافق هسته ای ایران تلفیق کرد و این ادعا را مطرح کرد که منافع مالی دریافت شده توسط مقامات ایرانی در پسابرجام فسادی را به راه انداخت که موجب اعتراضات مردمی شد.

در روز جمعه در شورای امنیت، اکثر اعضا اصرار داشتند که این دو موضوع ارتباطی با یکدیگر ندارند.

«ساشا سرگیو لیورنتی سولیز» سفیر بولیوی گفت: «باید به جامعه بین المللی به طور شفاف و روشن تفهیم شود که وضعیت ایران به دستور کار شورای امنیت تعلق ندارد.»

«ایرینا شوالگین نیونی» هم موافقت خود را با بولیوی اعلام کرد.

چنین مخالفتی با موضع آمریکا آخرین شواهد رو به رشد از مقاومت بین المللی در برابر اولویت های سیاست خارجی دولت ترامپ، به ویژه در سازمان ملل متحد محسوب می شود. ماه گذشته، اکثریت بزرگی از اعضای ملل متحد به محکومیت تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به آنجا رای دادند.

هیلی مجبور شد از حق وتوی خود برای تصویب قطعنامه مشابه در شورای امنیت استفاده کند.

مجمع عمومی سازمان ملل روز 21 دسامبر سال جاری میلادی با 128 رای موافق، 9 رای مخالف و 35 رای ممتنع، پیش‌ نویس قطعنامه مربوط به وضعیت قدس را به تصویب رساند. کشورهای مخالف با این قطعنامه، آمریکا، گواتمالا، هندوراس، جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو، پالائو، توگو و رژیم صهیونیستی بودند.

دونالد ترامپ 6 دسامبر اعلام کرده بود که قصد دارد سفارت آمریکا را به بیت المقدس منتقل کند و آن را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.