روابط روسیه و ایران در سال گذشته میلادی با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بود و در عین حال، پیروزی بر داعش در سوریه مهمترین حادثه سال گذشته بود که روسیه و ایران در آن سهم چشمگیری ادا کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: سال میلادی 2017 به پایان رسید. در این سال دانشمندان و سیاستمدران روسیه و ایران پانصد و پانزدهمین سالگرد برقراری مناسبات سیاسی- دیپلماتیک را برگزار کردند. ولی مسکو و تهران نه تنها تاریخ را به یاد آوردند بلکه در حال آفریدن آن بودند.

پیروزی بر داعش در سوریه مهمترین حادثه سال گذشته بود. روسیه و ایران در این پیروزی سهم چشمگیری ادا کردند. اما متاسفانه پایان نظامی داعش به معنای تارومار شدن تروریسم تکفیری و عنصر عقیدتی آن نیست. مبارزه دشوار با سازمان های زیرزمینی تروریستی نه تنها در سوریه، بلکه در خاورمیانه و سراسر جهان هنوز در پیش است.

تماس های نزدیک و موثر روسیه و ایران در سطوح متفاوت ضامن موفقیت این کار است. دیدار های «ولادیمیر پوتین» و «حسن روحانی» روسای جمهوری دو کشور در ماه مارس در شهر «مسکو» و در ماه نوامبر در «تهران» از میان این تماس ها بودند. پوتین و روحانی از زمان روی کار آمدن روحانی در سال 2013 میلادی 10 بار با یکدیگر دیدار کردند که یک نوع رکورد گفت و گو میان سران دو کشور است. اما مهمترین چیز نتایج حاصل از این دیدارها است.

در مذاکرات 2017 موقعیت سیاسی در جهان و خاورمیانه، در درجه اول در سوریه و همچنین مناسبات دوجانبه بررسی شد. دو رئیس جمهور همچنین در زمینه پیشرفت همکاری های سیاسی و اقتصادی گفت و گو کردند. رایزنی های وزارتخانه های امور خارجه نیز در سطح وزیران و معاونان در باره مسائل دوجانبه و در مورد موضوع های مهم خاور میانه و آفریقا بطور دائم انجام می شد. تماس ها بین پارلمان ها و وزارتخانه ها و دیگر نهاد های طرفین نیز در این مدت موفقیت آمیز بود.

در 2017 مسکو از برجامِ امضا شده در سال 2015 در قبال حملات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا موکدا دفاع می کرد.

سال گذشته همکاری‌ های روسیه و ایران در رشته‌ های فرهنگی، انسانی و علمی- آموزشی با موفقیت توسعه داشت اما برای پیشبرد آن هنوز هم پتانسیل های زیادی وجود دارد.

کشورهای روسیه، ایران و ترکیه در چارچوب مذاکرات آستانه برای عادی کردن موقعیت در سوریه کارهای زیادی انجام دادند.

در همایش سران سه کشور در «سوچی» که در آن «ولادیمیر پوتین»، «حسن روحانی» و «رجب طیب اردوغان» حضور داشتند، مسکو ایده جدید برگزاری کنگره گفت و گوی ملی در سوریه را مطرح کرد.

مذاکرات رهبران روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان به طور منظم برگزار می‌ شود و دیدار سه جانبه اخیر در ماه نوامبر در تهران برپا شد. پوتین، روحانی و «الهام علی اف» همتای آذربایجانی شان طیف وسیع مسائل مربوط به دریای خزر، مبارزه مشترک با تروریسم و موضوع های اقتصاد را بررسی کردند. از این میان گرفتن تصمیم در باره پایان عملیات ساخت کریدور حمل و نقل «شمال- جنوب» از همه مهمتر بود. این کریدور این امکان را فراهم خواهد کرد که وقت و زمان رساندن محموله ها از چین و هند به اروپا کمتر شود. طول آن 7.2 هزار کیلومتر است. اجرایی این پروژه اجازه خواهد داد لجستیک حمل و نقل ثمربخش تر شده و نرخ جابجایی کالاها کاهش یابد. طرف‌ ها به این توافق دست یافتند که تلاش کنند مراسم گمرکی ساده‌ تر شده و روابط بانکی آسانت ر و تکمیل شود.

البته همه مسائل موجود در مناسبات روسیه و ایران در 2017 حل نشده است. روحانی در مسکو گفت: روسیه و ایران هنوز «در حال حرکت به سوی روابط استراتژیک هستند». بله، در روابط تجاری - اقتصادی دو کشور هنوز مسائل زیادی باقی‌ مانده است. مسلما تجارت دو میلیارد دلاری بین روسیه و ایران باید گسترش یابد.

همچنین مسکو و تهران در مورد برخی مسائل جرئی جهانی و منطقه ای اختلاف دارند. ولی این نارسایی کاری است که به مجرد تحکیم اعتماد می‌ تواند از بین برود. شاید وظیفه مسکو و تهران در سال 2018 همین باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.