سفر رئیس جمهور ترکیه به فرانسه در بحبوحه افزایش تنش ها میان ترکیه و اتحادیه اروپا صورت می گیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: سفر «رجب طیب اردوغان» به فرانسه در بحبوحه افزایش تنش ها میان ترکیه و اتحادیه اروپا صورت می گیرد.

روز شنبه اردوغان طی سخنانی در ششمین کنگره استانی حزب خود در «سینوپ»، اظهار داشت: «روز جمعه به فرانسه خواهم رفت. در سفر به این کشور در مورد روابط دوجانبه بحث و گفتگو خواهیم کرد.»

این اعلام پس از آن صورت می گیرد که اردوغان روز پنجشنبه در جمع روزنامه نگاران ترکیه ای با ابراز امیدواری برای بهبود روابط با اتحادیه اروپا، گفت: «من همواره گفته ام که باید دشمنان را کم کنیم  و بر شمار دوستان خود بیافزاییم.»

گزارش شده است که رجب طیب اردوغان رئیس‌ جمهور ترکیه و «امانوئل ماکرون»، همتای فرانسوی او، طی دیداری در روز جمعه در شهر «پاریس» در مورد سوریه و جنگ داخلی آن کشور گفت‌ و گو خواهند کرد. 

یک منبع خبری در کاخ ریاست‌ جمهوری فرانسه (الیزه) گفته است مذاکرات پیش‌ رو، به‌ طور مشخص پیرامون جنگ داخلی سوریه و نیز تصمیم اخیر رئیس‌ جمهور آمریکا برای پذیرش قدس به‌ عنوان پایتخت  رژیم اسرائیل صورت می‌ گیرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهورترکیه به‌ تازگی بار دیگر مدعی شده که غیرممکن است بتوان تلاش‌ های صلح را با وجود «بشار اسد« رئیس جمهور سوریه به فرجام رساند.

در حال حاضر سازمان ملل مذاکراتی را پیش‌ می‌ برد که هدف از آن، پیدا کردن راه‌ حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است. رئیس‌ جمهور فرانسه می‌ گوید در آغاز سال 2018، طرح تازه‌ ای برای مذاکرات صلح ارائه خواهد کرد.

سفر اردوغان در حالی صورت می گیرد که ترکیه شاهد توقف مذاکرات یک دهه ای خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا است و از زمان کودتای نافرجام سال گذشته و سرکوب مخالفان رئیس جمهور، انتقادات اروپایی ها از آنکارا تقویت شده است.

از زمان کودتای نافرجام در ژوئیه 2016، بیش از 55 هزار نفر از جمله خبرنگاران، وکلا و سیاستمداران و نخبگان سیاسی بازداشت شده اند.

«لوپ بورو» خبرنگار فرانسوی که به اتهامات «تروریستی» هفت هفته را در زندان ترکیه سپری کرده بود، در ماه سپتامبر و پس از آنکه ماکرون تقاضای آزادی او را به اردوغان مطرح کرده بود، به فرانسه بازگردانده شد.

در ماه سپتامبر ماکرون در مصاحبه با یک روزنامه یونانی گفت ترکیه در ماه های اخیر به دلیل اقدامات خود که بدون تبعات نخواهند ماند، از اتحادیه اروپا فاصله گرفته است.

روابط آنکارا و برلین هم در سال 2017 به تنش عمیق تاریخی رسید. بی اعتمادی های متقابل و اختلافاتی که بعد از کودتای نظامی نافرجام سال گذشته در ترکیه بین آنکارا - برلین ایجاد شد زمینه ساز بحران های جدید شد.

در ماه فوریه یک روزنامه نگار آلمانی در ترکیه دستگیر شد. بعد از 10 ماه حبس هنوز وضعیت این خبرنگار آلمانی مشخص نیست.

بحران بعدی در روابط بین آنکارا و برلین مدت کوتاهی قبل از برگزاری همه پرسی قانون اساسی در اواسط آوریل در ترکیه رخ داد. مقامات محلی آلمان در این زمان حضور انتخاباتی سیاستمداران ترک در  آلمان را ممنوع کردند که این مسئله خشم مقامات ترکیه را برانگیخت. اردوغان از اینکه نمایندگان دولت ترکیه در آلمان و همچنین هلند اجازه مبارزات انتخاباتی را نداشتند بسیار خشمگین بود.

در ماه ژوئیه، رئیس جمهور ترکیه برای شرکت در اجلاس گروه 20 به شهر «هامبورگ» رفت. دولت آلمان در این سفر به اردوغان اجازه نداد در جمع طرفدارانش سخنرانی کند.

در اوایل ژوئیه نیز یک فعال حقوق بشر آلمانی همراه با دیگر فعالان حقوق بشر در «استانبول» دستگیر شد تا اینکه در نهایت در اواخر همان ماه آلمان سطح هشدارهای امنیتی برای سفر شهروندان خود به ترکیه را افزایش داد.

احتمال می رود سال 2018 سال آرام تری در روابط بین ترکیه و اتحادیه اروپا باشد؛ البته وقوع بحران های جدید میان طرفین رد نمی شود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.