برخی شواهد نشان می دهد دموکرات ها برای نبردِ استیضاح با ترامپِ جمهوری خواه آماده می شوند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله نیوزویک در گزارشی نوشت: دموکرات ها ممکن است برای استیضاح ترامپ دوباره وارد صحنه شده باشند و یا حداقل یک بازیگر مهم را در این زمینه تعیین کرده باشند. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، پیروزی این هفته سناتور «جرالد نادلر» از «نیویورک» در کمیته قضایی مجلس آمریکا نشان می دهد که دموکرات ها برای نبرد استیضاح با ترامپِ جمهوری خواه آماده می شوند. نادلر متخصص قانون اساسی است که قبلا هم با ترامپ در این خصوص مشاجراتی داشت.

انتخاب «زو لوفگرن» وکیل پیشین مهاجرت و نماینده دموکرات ایالت «کالیفرنیا» می توانست دموکرات ها را در مسیر انجام یک اقدام بهتر برای اصلاحات مهاجرت قرار دهد اما در انتخابات روز چهارشنبه نادلر با 118 رای در برابر 72 رای لوفگرن را شکست داد. مهم این است که نادلر موضع تندتری در قبال ترامپ و استیضاح او دارد.

او از همان ابتدا موضع خود را در مورد ترامپ و تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا اعلام کرده بود. پس از آنکه «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی در ماه جاری به دروغ گفتن به اف بی آی محکوم شد، نادلر اظهار داشت که شواهد بیش از حدی برای محکوم کردن ترامپ به ممانعت از اجرای عدالت وجود دارد.

نادلر در بیانیه ای در روز اول دسامبر گفت: «در حال حاضر شواهد به اندازه کافی وجود دارد که مبنای تحقیق کنگره در مورد بی عدالت رئیس جمهور باشد و زمان طولانی است که کمیته قضایی مجلس در مورد این موضوع اطلاع دارد.»

نادلر می تواند اولین اتهام را در پرونده های استیضاح ترامپ پیش از رای گیری در صحن مجلس رهبری کند. با این حال بسیاری از دموکرات ها از جمله «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت مجلس به بحث در مورد استیضاح ادامه می دهند.

«چری بوستوس» نماینده دموکرات ایالت «ایلینویز» به واشنگتن پست گفت: «رابرت مولر در حال انجام تحقیقات است باید اجازه دهیم او کارش را انجام دهد. در نهایت حقیقت مشخص می شود، اما من فکر نمی کنم که ما نیاز به چیزی بیشتر از آن داشته باشیم.»

پلوسی که قبلا اعلام کرده بود ترامپ هرگز نباید از همان ابتدا انتخاب می شد، ماه گذشته گفت که صحبت از اتهام ترامپ می تواند به دستاویزی برای جمهوری خواهان تبدیل شود.

پلوسی در 17 نوامبر گفت: «جمهوری خواهان مبارزات ما را برای استیضاح ترامپ دوست خواهند داشت. اما این فقط مهم نیست. استیضاح بیشتر بین ما اختلاف ایجاد می کند و ما را به هم نزدیک نمی کند.»

در واقع درست است که در تاریخ 6 دسامبر اکثر دموکرات ها به همتایان جمهوریخواه خود در بستن پرونده استیضاح پیوستند. اما انتظار می رود انتخاب نادلر بار دیگر این پرونده را باز کند.

یکی از کارشناسان پیش ‌بینی کرده است اگر دموکرات ‌ها در سال 2018 رهبری مجلس نمایندگان را به عهده بگیرند آنها قطعا به سوی استیضاح ترامپ پیش خواهند رفت. «الکس کونانت» یکی از استراتژیست‌ های جمهوری ‌خواهان گفته است که ترامپ باید روی حفاظت از حزب خود تمرکز کند.

کونانت افزوده است: اولویت اصلی ترامپ باید حفظ ریاست ‌جمهوری خود از طریق کمک به جمهوری ‌خواهان کنگره باشد تا اکثریت خود را حفظ کنند. او می گوید در مقابل ترامپ اجازه می‌ دهد متحدانش مبارزات انتخاباتی جمهوری ‌خواهان را تضعیف کنند. این اقدام بی ‌پروایانه از نظر سیاسی ساده ‌لوحانه است و ترامپ نمی ‌داند ریاست‌ جمهوری ‌اش با این رویه چگونه به مرز نابودی نزدیک خواهد شد.

کونانت که در زمان «جورج دبلیو بوش» در کاخ سفید خدمت می ‌کرد، به خاطر می‌ آورد زمانی که دموکرات ‌ها در انتخابات میان ‌دوره ‌ای پیروز شدند و کنترل مجلس نمایندگان و سنا را به‌ دست گرفتند، چگونه تحقیقات خود را علیه دولت بوش تقویت کردند و چگونه با احضارهای فراوان در کارهای رئیس ‌جمهور وقت اخلال ایجاد می‌ کردند و مطمئنا این سیل علیه ترامپ هم به راه خواهد افتاد.

کنار گذاشتن رئیس‌ جمهور از دفتر کار خود بسیار کار سخت و سنگینی است؛ نکته‌ ای که حتی برخی منتقدان تند و تیز ترامپ هم به آن واقف هستند.  اگر دموکرات‌ ها در مجلس نمایندگان برنده شوند، می ‌توانند به مواد قانونی استیضاح رای بدهند. اگر یکی از این مواد قانونی توسط اکثریت رای بیاورد، رئیس‌ جمهور به ‌طور فنی استیضاح شده است: مانند مورد «بیل کلینتون» که در سال ۱۹۹۸ برای وی اتفاق افتاد. سپس موضوع به سنا ارجاع می‌ شود و محاکمه‌ ای که عموما توسط دادگاه دیوان عالی کشور آمریکا صورت می ‌گیرد، توسط سنا برگزار می‌ شود. اگر دو سوم مجلس سنا به مجرم بودن رئیس ‌جمهور رای بدهند او حذف می‌ شود و معاون وی رئیس‌ جمهور می‌ شود.

تاکنون اما هیچ رئیس ‌جمهوری محکوم و از دفتر کار خود بیرون رانده نشده است. درحالی ‌که ترامپ ممکن است آن گونه که باید در معرض تهدید استیضاح قرار نگیرد اما حیثیت او با ناتوانی کنگره در راستای اجرای قول‌ های انتخاباتی او لکه‌ دار شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.