ولیعهد عربستان برای مصادره بیشتر دارایی های بازداشت شدگان در هتل«ریتز کارلتون» در ریاض و شرکت های شان داخل عربستان و دارایی های شان خارج از این کشور مانند سهام آنها در بانک ها و شرکت های بزرگ برنامه ریزی کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: کشورهای اروپایی به حکومت عربستان اطلاع دادند که با دخل و تصرف در دارایی های شاهزاده ها و تاجران سعودی بازداشت شده در چارچوب به اصطلاح «مبارزه با فساد» در عربستان سعودی مخالف است. مخالفت اروپایی ها باعث می شود که عملی شدن رؤیای شاهزاده « محمد بن سلمان» ولیعهد و حاکم کنونی عربستان سعودی برای بازپس گیری صد میلیارد دلار دشوار شود.

شاهزاده محمد بن سلمان ده ها شاهزاده از جمله شاهزادگان حلقه اول مانند شاهزاده «متعب بن عبدالله» و شاهزاده «الولید بن طلال» و بیش از 150 تاجر و وزیر سابق را به اتهام فساد  بازداشت کرد و وعده داد که صد میلیارد دلار از دارایی هایی که گفته می شود به غارت رفته است را بازپس می گیرد.

ولیعهد عربستان برای مصادره بیشتر دارایی های بازداشت شدگان در هتل«ریتز کارلتون» در ریاض و شرکت های شان داخل عربستان و دارایی های شان خارج از این کشور مانند سهام آنها در بانک ها و شرکت های بزرگ برنامه ریزی کرده است.

تیم های بازجویی شیوه جلوگیری از برقراری ارتباط و تماس میان بازداشت شدگان را در پیش گرفته اند تا مبادا میان آنها هماهنگی ایجاد شده و آنها یک موضع گیری را اتخاذ کنند به همین دلیل برخی از تاجران و شاهزاده ها از دارایی های خود با این باور که دیگران از دارایی خود چشم پوشی کرده اند، چشم پوشی کردند، لیکن پس از آن که فهمیدند کسانی که چشم پوشی کرده اند به تعداد انگشت های یک دست هم نمی رسند، موضع سختی در پیش گرفتند.

برخی از شاهزاده ها و تاجران حاضر نشدند که همه دارایی ها خود در خارج را فاش کنند یا چشم پوشی از دارایی خود به نفع حکومت عربستان را امضا کنند. برخی از شاهزاده از جمله الولید بن طلال نیز درخواست برای محاکمه علنی خود را ارائه کردند.

در مقابل این موضع گیری اروپا، ریاض با برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس نامه نگاری کرده است تا دارایی های شاهزاده ها را مشخص کنند و به این کشورها اطلاع دهد که برخی از این شاهزاده ها این دارایی ها را به حکومت عربستان واگذار کرده اند.

لیکن سفارتخانه های عربستان و فرستاده های ویژه عربستان به پایتخت های اروپایی از جمله پاریس، برلین و لندن در قانع کردن دولت های اروپایی شکست خوردند و فرانسه فرستاده ویژه ای را برای ملاقات با بازداشت شده ها طی هفته پیش فرستاد تا با بازداشت شده ها گفت و گو کند. رای الیوم نیز به شکل انحصاری خبر فرستاده ویژه فرانسه را منتشر کرد که با شاهزاده های سعودی در پی ناکامی اش در برگزاری نشست با آنها به شکل تنهایی، به شکل گروهی دیدار و گفت و گو کرد.

مسئولان اروپایی می گویند که نمی توان سرمایه گذار داخلی یا خارجی را بدون محاکمه عادلانه و شفاف و علنی از اموالش خلع کرد؛ محاکمه عادلانه، شفاف و علنی چیزی است که عربستان فاقد آن است زیرا یک کشور غیرشفاف است. همچنین به کشورهای اروپایی اسناد و مدارک قضایی نرسیده است بلکه فقط درخواست و اسنادی برای چشم پوشی از داریی ها رسیده است.

آگاهان به قوانین بین المللی و قوانین سرایه گذاری تأکید می کنند که دستیابی عربستان به سرمایه های شاهزاده و تاجران و وزاری سابق در اروپا محال است و فقط امارات متحده عربی تا کنون به درخواست عربستان در زمینه پرونده  شبکه های تلویزیونی«ام بی سی» جامه عمل پوشانده است اما دیگر کشورهای عربی مانند مراکش درخواست عربستان را رد کردند.

کشورهای عربی مانند مصر، تونس و لیبی پس از بهار عربی و سرنگونی زین العابدین بن علی در تونس، معمر قذافی در لیبی و حسنی مبارک در مصر در بازگرداندن دارایی هایی که روسای جمهور آنها به بیرون قاچاق کردند، شکست خوردند حالا چگونه عربستان می تواند دارایی ها و سرمایه گذاری های شاهزاده ها و تاجرانی که اتهام های فساد را رد می کنند، بازگرداند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.