پس از توافق حزب محافظه‌ کار مردم و حزب پوپولیستی راستگرای آزادی بر سر تشکیل دولت ائتلافی، اتریش تنها کشور غربی خواهد بود که یک حزب تندروی راست‌ گرا را در بدنه دولت خود راه داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد دو ماه پس از برپایی انتخابات سراسری در اتریش، حزب محافظه‌ کار مردم و حزب پوپولیستی راستگرای آزادی بر سر تشکیل دولتی ائتلاف به توافق رسیدند. رئیس دولت جدید در اتریش، «سباستیان کورتس» خواهد بود. اکنون کورتس 31 ساله به عنوان جوان‌ ترین رئیس دولت در اروپا آغاز به کار خواهد کرد.

حزب مردمی اتریش و حزب آزادی اتریش که حزبی پوپولیستی و راستگرا است، پس از مذاکرات چند هفته‌ ای بر سر تشکیل دولتی ائتلافی در این کشور به توافق نهایی دست یافتند.

سباستیان کورتس که در دولت پیشین اتریش در راس وزارت خارجه قرار داشت، صدراعظم این کشور در دولت جدید خواهد بود. این سیاستمدار 31 ساله به این  ترتیب دوشنبه این هفته (18 دسامبر) به عنوان جوان‌ ترین رئیس دولت در اروپا سوگند یاد خواهد کرد.

اگر این ائتلاف برای تشکیل کابینه نهایی و در مجاری قانونی تصویب شود، آن وقت اتریش تنها کشور غربی خواهد بود که یک حزب تندروی راست‌گرا را در بدنه دولت خود راه داده است.

به گفته‌ کورتس، قرار است که این دو حزب امروز شنبه «الکساندر فان در بلن» رئیس جمهور اتریش را در جریان برنامه‌ آتی خود و همچنین جزئیات مربوط به تشکیل دولت قرار دهند. قرارداد ائتلاف سپس به پارلمان اتریش به منظور تصویب ارائه خواهد شد.

انتخابات سراسری اتریش حدود دو ماه پیش برگزار شده بود. سباستیان کورتس پس از توافق نهایی حزبش با حزب پوپولیستی راستگرای «آزادی» بر سر تشکیل ائتلاف تصریح کرد که انتخابات روز 15 اکتبر تصمیمی جهت‌ دهنده‌ برای تغییر و دگرگونی در اتریش بوده است.

محدود کردن شمار پناهجویان و مهاجران، کاهش نفوذ اتحادیه اروپا، کاهش مالیات و همچنین از میان برداشتن بوروکراسی در اتریش از جمله وعده‌ های انتخاباتی این دو حزب بود.

سباستیان کورتس در نشست خبری مشترک با «هاینتس کریستیان اشتراخه» رئیس حزب آزادی گفت: «ما می‌ خواهیم جایگاه اتریش را تقویت کنیم. ما می‌ خواهیم سطح امنیت در کشورمان را بالا ببریم، از جمله  از طریق مبارزه با مهاجرت غیرقانونی.»

این سیاستمدار جوان در کارزار انتخاباتی اتریش مواضعی سخت‌ گیرانه در مسئله پناهجویان و مهاجران اتخاذ کرده و از جمله از سیاست‌ های غیرسختگیرانه آلمان در قبال آوارگان و پناهجویان انتقاد کرده بود.

هاینتس کریستیان اشتراخه که معاون صدراعظم در دولت ائتلافی جدید اتریش خواهد بود نیز در نشست خبری مشترک از امنیت داخلی اتریش و مقابله با مهاجرت غیرقانونی به عنوان محورهای مهم برنامه‌ های دولت آتی سخن گفت.

تقسیم وزارت‌خانه‌ ها

روزنامه اتریشی «اشتاندارد» نوشته است وزیران دارایی، اقتصاد و دادگستری از حزب مردمی اتریش خواهند بود و وزیر کشور و وزیر دفاع اتریش از حزب پوپولیستی آزادی.

گفته می‌ شود که یک دیپلمات زن در راس وزارت خارجه اتریش قرار خواهد گرفت که به هیچ حزبی تعلق ندارد، اما مواضعش به حزب آزادی نزدیک است.

اشتاندارد در تفسیر خود در ارتباط با تشکیل دولت ائتلافی از تشدید سختگیری‌ های اتریش در ارتباط با مسئله پناهجویی و مهاجرت سخن گفته است.

تحلیل گر این روزنامه به نگرانی دیگری اشاره می‌ کند و آن اینکه کنترل وزارت‌ کشور و وزارت دفاع از سوی وزیران وابسته به حزب آزادی به معنای کنترل نهادهای اطلاعاتی و امنیتی اتریش توسط این حزب باشد.

مراسم ادای سوگند دولت جدید اتریش قرار است، دوشنبه‌ این هفته برگزار شود.

در انتخابات سراسری اتریش که 15 اکتبر انجام گرفت، حزب مردمی اتریش به بیش از 31 درصد، حزب سوسیال دموکرات اتریش به حدود 27 درصد و حزب پوپولیسیتی راستگرای آزادی به 26 درصد آراء دست یافتند.

دولت ائتلافی پیشین اتریش از حزب سوسیال دموکرات و حزب مردمی اتریش تشکیل شده بود.

آخرین حضور راست‌ گرایان افراطی در دولت های اروپایی به حد فاصل سال‌ های 2000 تا 2005 باز می‌ گردد که آنها در دولت‌ های اروپای مرکزی حضور داشتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.