خانم هایلی که در نژادپرستی و دشمنی با عرب ها و مسلمانان بر ترامپ رئیس جمهور آمریکا برتری پیدا کرد و از او پیشی گرفت، هجمه و تنش زایی علیه ایران را بدون هیچ گونه دلیلی جز کاشتن بذر فتنه و آماده کردن فضا و زمینه برای جنگ طایفه ای که همه منطقه را می سوزاند و باقی مانده دارایی های در چنته کشورهای حاشیه خلیج فارس را می دوشد و ذخایر نفتی شان را برای دهه های آینده گرو می گیرد، آغاز کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم نوشت: واکنش آمریکا به نشست سران اسلامی که روز چهارشنبه در استانبول با دعوت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای مقابله با تصمیم تحریک آمیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای یهودی سازی شهر قدس اشغالی برگزار شد، سریع و بلکه سریع تر از توقع بود آن هم از زبان«نیکی هایلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام شد که چند روز پیش گفت:«پس از تصمیم درباره قدس آسمان به زمین نیامد و بدون هیچ درنگی در این زمینه گام بر می داریم».

خانم هایلی که در نژادپرستی و دشمنی با عرب ها و مسلمانان بر ترامپ رئیس جمهور آمریکا برتری پیدا کرد و از او پیشی گرفت، هجمه و تنش زایی علیه ایران را بدون هیچ گونه دلیلی جز کاشتن بذر فتنه و آماده کردن فضا و زمینه برای جنگ طایفه ای که همه منطقه را می سوزاند و باقی مانده دارایی های در چنته کشورهای حاشیه خلیج فارس را می دوشد و ذخایر نفتی شان را برای دهه های آینده گرو می گیرد، آغاز کرد.

نماینده آمریکا یک مساله بدیهی را اعلام کرد زمانی که گفت« آمریکا شواهدی در دست دارد که نشان می دهد موشکی که فرودگاه غیرنظامی در ریاض را هدف قرار دارد، موشکی ایرانی است» وی افزود(مدعی شد):« رفتار ایران در منطقه خاورمیانه بدتر شده و به نزاع در منطقه دامن می زند».

 هدف از این سخنان تحریک آمیز تغییر نگاه و توجه عربی و اسلامی از جنایت آمریکا در قدس اشغالی و جانبداری کامل واشنگتن از دولت اشغالگر اسرائیلی و سیاست هایش برای تحمیل امر واقع با استفاده از زور است.

در یمن جنگی سخت از سه سال پیش تا کنون به راه افتاده و ادامه دارد و طرف های آن به ویژه ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی هزاران تن مهمات و موشک و هواپیماهای مدرنی که از آمریکا با میلیاردها دلار آمده اند استفاده می کنند و این طبیعی است که طرف دیگر به هر گونه منبع سلاحی برای دفاع از خود روی بیاورد؛ چه با این طرف موافق باشیم چه مخالف.

عصبانیت و خشم آمریکا که خانم هایلی برای نشان دادن و ابراز آن مامور شد و بر موشک شلیک شده حوثی ها به فرودگا ملک خالد در شمال ریاض  به عنوان بهانه یا «سرنیزه» در این هجمه تمرکز کرد بنابر چند دلیل رخ داد است:

اول: نشست استانبول که در آن بیش از 57 رهبر و وزیر خارجه شرکت کردند، بر وحدت اسلامی و تمایل به مقابله با جانبداری کامل آمریکا از دولت اشغالگر اسرائیلی و نبز بر دفاع از مقدسات اسلامی و مسیحی در شهر مقدس تأکید کرد.

دوم: ظهور ائتلاف سنی-شیعی فرا طایفه ای و فرا مذهبی که خود را در انسجام بی سابقه میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و همتای ایرانی وی«حسن روحانی» نشان داد. این ائتلاف طرح آمریکا برای شعله ور کردن جنگ سنی-شیعی یا استفاده از سنی های عرب به ویژه در خلیج فارس برای ورود به این جنگ در کنار ایالات متحده آمریکا را خنثی می کند.

سوم: موشک بالستیک حوثی ها که به هدف خود رسید و به فرودگاه بین المللی ملک خالد در شمال ریاض اصابت کرد و پروازها را متوقف کرد و حالت وحشت و رعب به وجود آورد. این موشک ناکامی سیستم دفاع موشکی«پاتریوت» آمریکایی را در مقابله با این موشک نشان داد؛ امری که ضربه«مهلکی» به نگین تاج صنعت نظامی آمریکا به شمار می رود به ویژه آن که هفت موشک پاتریوت برای سرنگونی و انهدام این موشک مامور شدند که قیمت هر کدام از آنها سه میلیون دلار است و برای انهدام موشک بالدار(که چند هزار دلار قیمت آن است)شلیک شدند و نتوانستند آن را ساقط کنند؛ این در گزارش های ویژه روزنامه نیویورک تایمز آمریکا آمده است.

ایران این اتهام آمریکایی ها را رد کرد و اعلام کرد که تحریک آمیز و غیرمسئولانه است و هیچ گونه اساسی و صحتی ندارد و شواهدی که خانم هایلی از آنها دم زد«جعلی» است و (به گفته عبدالباری عطوان )ما بر این باور نیستیم که این تکذیب ایران گوش شنوایی داشته باشد و یادآور تکذیب عراق در زمان حکومت صدام حسین رئیس جمهور وقت عراق درباره وجود سلاح های کشتار جمعی در زرادخانه اش است و بقیه داستان را هم که همه می دانید.

دولت کنونی آمریکا داخل و خارج از ایالات متحده آمریکا متحمل شکست سنگینی شده است. در داخل زمانی شکست سنگین خورد که همپیمان ترامپ کرسی حزب جمهوری خواهان را در انتخابات ایالات آلاباما باخت و در خارج زمانی که همپیمانان اروپایی آمریکا خودشان را از تصمیم ترامپ برای یهودی سازی قدس مبرا کردند و کره شمالی خود را به عنوان کشور هسته ای بالستیک اعلام کرد و تهدید کرد که عمق آمریکا را با موشک هایش هدف قرار می دهد در صورتی که در معرض هر گونه تجاوز آمریکا قرار گیرد.

ترامپ بر طبل های جنگ علیه یک کشور اسلامی می کوبد و این کار را از خاستگاه های نژادپرستانه اش می کند و می خواهد که همپیمانان مسلمانش در منطقه خلیج فارس سر نیزه باشند و این جنگ را از خزانه های خود تامین مالی کنند و خانم هایلی به وضوح از تلاش کشورش برای تشکیل ائتلاف بین المللی برای مواجهه با ایران دم زد و مصیبت بزرگ در همین حا نهفته است.

آمریکا هرگز در این جنگ برنده نمی شود لیکن بی تردید مسلمانان و عرب ها به طور خاص البته در کنار همپیمان جدید اسرائیلی شان نیز سوخت و قربانیان این جنگ خواهند بود...و این را در روزهای آینده خواهیم دید.

 

رد ادعاهای آمریکا

 نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: کارشناسان نظامی آمریکایی به این نتیجه دست یافتند که موشکی که انصارالله به فرودگاه ملک خالد در ریاض در نوامبر گذشته شلیک کرد، ساخت ایران بوده است اما سازمان ملل تاکید کرد که شواهد قاطعانه‌ای مبنی بر اینکه طرف سازنده این موشک را مشخص کند، وجود ندارد.

فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: شواهدی وجود ندارد که ثابت کند موشک‌های شلیک شده به عربستان ساخت ایران بوده است.

جنبش انصارالله یمن اتهام‌های مطرح شده از سوی آمریکا مبنی بر انتقال موشک‌های بالستیک از ایران به یمن را رد کرده و در مقابل واشنگتن را به دادن سلاح‌های ممنوعه به ائتلاف عربی تحت امر عربستان متهم کرد.

روسیا الیوم گزارش داد که  محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن در توئیتی نوشت: اگر آن طور که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند ما موشک‌های ایرانی وارد می‌کردیم یقیناً موشک‌هایی برای پدافند هوایی خود وارد می‌ کردیم.

الحوثی، ایالات متحده را به تجهیز ائتلاف متجاوز به سلاح‌های ممنوعه و کشتن مردمان یمن متهم کرد.

این مقام انصارالله خاطرنشان کرد: آمریکا در عرصه سیاسی و نظامی در نبرد یمن شکست خورده و نبردها، عدم کارایی سلاح‌هایشان چه پاتریوت یا تجهیزات دیگر را نشان داده است.

در همین حال سفیر روسیه در یمن نیز نسبت به ادعاهایی مبنی بر مجهز کردن انصارالله به موشک‌های بالستیک توسط ایران اظهار تردید کرد چراکه ائتلاف عربی تحت امر عربستان کاملا سواحل یمن و مناطق مرزهای زمینی این کشور را تحت تصرف خود دارد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا ادعاهای نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد علیه ایران را رد کرد. 

در حالی که هیلی با نمایش قطعاتی که مدعی بود لاشه موشک‌ها و سلاح‌های ایرانی است، تهران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد. 

مقام‌های دفاعی آمریکا گفته‌اند نمی‌توانند زمان دقیق ارسال سلاح‌ها به یمن را مشخص کنند و این به معنای آن است که حتی در صورتی که ایران تأمین‌کننده این سلاح‌ها باشد، ممکن است زمان انتقال آنها مربوط به قبل از صدور قطعنامه‌های سازمان ملل باشد. 

برخی از منابع هم گفته‌اند که هیچکدام از سلاح‌هایی که هیلی به نمایش گذاشت قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای نیستند و این بدان معنا است که نقض قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت به شمار نمی‌رود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.