رئیس جمهوری فرانسه از مواضع پیشین خود مبنی بر کمک به کشورهای غیراروپایی درگیر بحران پناهجویان، خصوصا کشورهای شمال آفریقا، دفاع کرد و گفت حتی اگر لازم باشد باید مداخله نظامی کرد تا این بحران در کشورهای مبدا از بین برود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  خبرگزاری رویترز  در گزارشی نوشت: کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست خود دستاوردی را محقق کردند که این اتحادیه از 70 سال پیش تا کنون به دنبال آن بود و آن ادغام عرصه دفاعی کشورهای عضو است و این کار با امضای توافقنامه ای میان دولت صورت گرفت که اجازه تأمین مالی و بهبود و استقرار مشترک نیروهای مسلح را می دهد.

«دونالد توسک» رئیس شورای اورپایی این اقدام را «اخبار بد برای دشمنان مان» توصیف کرد.

پارلمان فرانسه در دهه پنجاه با این اقدام مخلفت کرده بود و پارلمان انگلیس نیز جا پای پارلمان فرانسه گذاشت و این دو کشور از بیم تشکیل ارتش اروپایی انجام دادند و این مخالفت باعث شد این بلندپروازی برای چندین دهه متوقف شود.

هدف از این توافقنامه جلوگیری از هدر رفتن میلیاردها یورو به دلیل اختلاف در سیاست های دفاعی میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نیز کاهش تکیه اروپا به ایالات متحده آمریکا در این زمینه است.

توسک در سخنرانی خود در نشست رهبران اتحادیه اروپا و فرماندهان ارتش های کشورهای عضو گفت:«این رویا با واقعیت در تناقض بود.امروز رویا تبدیل به واقعیت شد».

این توافقنامه برخی کشورها را شامل نمی شود از جمله دانمارک که ترجیح داده است که خارج از امور دفاعی اتحادیه اروپا بماند و مالت و نیز بی تردید انگلیس که تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفته است.

برخی دیپلمات ها گفتند که این توافقنامه که موسوم به همکاری دائمی سازماندهی شده یا «بیسکو» است،هدفش نشان دادن وحدت است و گامی ملموس به سمت تکامل اروپایی است به ویژه پس از تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا.

برخلاف تلاش های سابق اتحادیه اروپا برای تحقق تکامل دفاعی، این توافقنامه از حمایت پیمان ناتو برخوردار شد لیکن «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو آن که در بخشی از نشست حضور داشتند نسبت به این مساله دوگانه گرایی هشدار داد زیرا 22 کشور از کشورهای عضو اتحادیه اروپا عضو ناتو نیز هستند.

در همین حال، شبکه تلویزیونی یورو نیوز در گزارشی نوشت:28کشور عضو اتحادیه اروپایی در ساختمان شورای اروپایی گردهم آمدند تا درباره استراتژی‌های بلند و کوتاه مدت اتحادیه اروپا بحث و گفت و گو کنند. برکسیت(خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)، بحران پناهجویان، اجرای کاهش قدرت برخی از کشورهای شرق اروپا به دلیل عدم تعهد آنها به مفاد مهم منشور اروپایی و واکنش‌ها به تصمیم دونالد ترامپ در برسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسراییل محورهای مورد بحث بود.

بحران پناهجویان 

مبارزه با بحران در مبدا: رئیس جمهوری فرانسه یکی از اولین میهمانان مهم این نشست که آخرین در سال جاری میلادی است درباره بحران پناهجویان صحبت کرد. وی از مواضع پیشین خود مبنی بر کمک به کشورهای غیراروپایی درگیر بحران پناهجویان، خصوصا کشورهای شمال آفریقا، دفاع کرد و گفت حتی اگر لازم باشد باید مداخله نظامی کرد تا این بحران در کشورهای مبدا از بین برود.

معضل اصلی اینجاست که اتحادیه اروپا در دو سال اخیر برای مبارزه با مهاجرت های خطرناک و توده وار پناهجویان خصوصا از کشورهای شمال آفریقا کمک های مالی زیادی به دولت هایی می کند که به گفته سازمان عفو بین الملل دست کم در مورد لیبی با قاچاقچیان انسان و شورشیان همدست هستند و میلیون‌ها یوروی اتحادیه اروپا در جریان فساد مالی خاکستر شده و پناهجویان قربانیان اصلی این سهل انگاری اروپا هستند. با این وجود امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه با وجود اتهامات روزهای اخیر سازمان عفو بین الملل درباره شراکت اروپا در شکنجه و آزار و اذیت پناهجویان در لیبی بر گسترش همکاریها با دولت های شمال آفریقا در جهت پیشگیری سرایت بحران پناهجویان به قاره سبز تاکید کرد. سخنان او مورد انتقاد شدید برخی از رسانه‌های آلمانی قرار گرفته است.

عدم کارآیی پیمان دوبلین: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که همواره نشان داده است دیدگاه متفاوتی نسبت به دیگر رهبران اروپایی به بحران پناهجویان دارد به خبرنگاران گفت: « همبستگی و اتحاد در زمینه پذیرش پناهجویان اگر جهت دار و انتخاب شده باشد بسیار خطرناک است و جایی در اتحادیه اروپا ندارد. آن کشورهایی که مرزهای ورودی پناهجویان هستند مسئولیت سنگینی دارند.مشخص شده است که پیمان دوبلین کارآیی ندارد و ما به همبستگی بیشتری در اروپا نیاز داریم.»

آنگلا مرکل همواره انتقاد شدیدی از کشورهای شرق اروپا از جمله لهستان، جمهوری چک، مجارستان و اسلواکی کرده است چرا که به گفته صدراعظم آلمان نه تنها این کشورها سهمیه بسیار پایین پناهجویان را نمی پذیرند بلکه پناهجویان در این کشورها مورد آزار و اذیت و شکنجه فراوان قرار می گیرند.

تببین سیاستهای مشترک المنافع جدید: در مقابل دیدگاه صدراعظم آلمان، نظر رئیس شورای اروپایی، دونالد توسک قراردارد. توسک با اصلیت لهستانی نگاه نزدیکتری درباره بحران پناهجویان به رهبران مجارستان و لهستان و جمهوری چک دارد. او به نوعی از صدراعظم آلمان در این باره انتقاد کرد و گفت جدل میان شرق و غرب اروپا دراین باره بیهوده است و باید به منافع مشترک فکر کرد. وی گفت:« زمانی که با مشکل و بحران پناهجویان مواجه می شویم همواره تنش ها میان شرق و غرب است و بین شمال و جنوب قاره اختلافی نیست. باید این مشکل نیز حل شود.»

دونالد توسک در مقام میزبانی این نشست هواداران زیادی در میان رهبران شرق اروپا دارد. ویکتور اوربان، نخست وزیر مهاجرستیز مجارستان که بدلیل عدم رعایت مفاد منشور اتحادیه اروپا کشورش را به تحریم و مجازات‌های اروپایی نزدیک کرده است درباره بحران پناهجویان مانند همیشه در صحن شورای اروپایی تکرار کرد کشورش حاضر نیست سهمیه پذیرش پناهجویان که کمتر از ۲۰۰۰ نفر است را بپذیرد و در مقابل حاضر است بودجه لازم برای ممانعت از حضور پناهجویان در قاره سبز را تقبل کند. نظرات دو نخست وزیر لهستان و جمهوری چک اعتدال گرایانه تر از نخست وزیر مجارستان است اما هنوز هیچ کدام از این کشورها تن به پذیرش از پناهجویانی که در سهمیه اتحادیه اروپایی تعیین گردیده، نداده اند.

چراغ سبز سران اروپا برای فاز دوم مذاکرات برکسیت

ترزا می در حالی وارد این نشست می شد که جایگاه خود در مقام نخست وزیر انگلیس را کاملا متزلزل می بیند. دولت محافظه کار بریتانیا همچنان موفق نشده است تصمیمی قاطع برای ادامه روند مذاکرات برکسیت بگیرد. برکسیت سخت یا برکسیت نرم؟

اعضای کابینه و حزب محافظه کار در جریان واقعی روند برکسیت متوجه شده اند که مسایل فراوانی وجود دارند که بریتانیا را در مذاکرات متضرر خواهند کرد. این عده همان هایی هستند که ماه های پیش از برگزاری همه پرسی برکسیت مردم انگلیس را تشویق به خروج از اتحادیه اروپا می کردند و حال معلوم شده است که ضرر و زیان انگلیسی ها از خروج بسیار بیشتر از ماندن در اتحادیه اروپا بوده است. به هر ترتیب تحلیلگران معتقدند که فاز دوم مذاکرات برکسیت که پس از تایید ضمنی شورای اروپا در جمعه آغاز خواهد شد و محور اصلی آن چگونگی تجارت میان کشورهای اروپایی و انگلیس خواهدبود می تواند آینده حزب محافظه کار بریتانیا را به خطر بیندازد. درباره چگونگی روند مذاکرات برکسیت خبرنگاران نظر نخست وزیر هلند مارک روت را جویا شدند. مارک روت، نخست وزیر هلند در این زمینه گفت: «به نظرم باید تا روز جمعه چراغ سبز آغاز دور دوم مذاکرات برکسیت را با توجه به رعایت حقوق شهروندان اروپایی در بریتانیا به کمیسیون اروپایی بدهیم.» سران اروپایی تا پیش از ظهر جمعه مهر تاییدی بر ادامه مذاکرات برکسیت خواهند زد.

موافقت رهبران اروپایی با تمدید تحریم روسیه

رهبران اتحادیه اروپا در ادامه نشست پنجشنبه خود همچنین موافقت کردند تا بدلیل نقش مسکو در بحران اوکراین، تحریم‌های روسیه را دستکم برای ۶ ماه دیگر تمدید کنند.

این تحریم ها که در واقع ادامه محدودیت های قبلی است بر صنایع انرژی و دفاع روسیه متمرکز است و ضمن اعمال محدودیت برای بانک ها و شبکه های پولی روسیه، واردات برخی کالاها از اروپا به این کشور را محدود می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.