پزشکان بدون مرز در این گزارش به کشتار 6700 مسلمان طی یک ماه اشاره و تاکید کرد که 69 درصد از این افراد با اصابت گلوله، 9 درصد در آتش سوزانده شده و 5 درصد با ضرب و شتم و شکنجه به قتل رسیده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سازمان پزشکان بدون مرز در گزارشی اعلام کرد که از آغاز حملات ارتش میانمار در 25 آگوست تا 24 سپتامبر بیش از 9000 مسلمان آراکانی جان باخته اند که 6700 نفر از آنها قربانی حوادث خشونت‌بار طی یک ماه هستند.

پزشکان بدون مرز (MSF) با انتشار گزارشی در مورد وضعیت پناهجویان آراکانی در بنگلادش اعلام کرد که از آغاز حملات ارتش میانمار در تاریخ 25 آگوست تا 24 سپتامبر بیش از 9000 مسلمان آراکانی جان خود را از دست داده اند که به احتمال قوی 6700 نفر از آنان قربانی حوادث خشونت‌بار هستند.

 پزشکان بدون مرز در این گزارش به کشتار 6700 مسلمان طی یک ماه اشاره و تاکید کرد که 69 درصد از این افراد با اصابت گلوله، 9 درصد در آتش سوزانده شده و 5 درصد با ضرب و شتم و شکنجه به قتل رسیده اند.

در گزارش مذکور همچنین تاکید شد که 730 تن از این قربانیان زیر 5 سال بودند که 59 درصد از آنان با شلیک گلوله، 15 درصد در آتش سوزانده شده، 2 درصد با انفجار مین و 7 درصد از این کودکان با ضرب و شتم و شکنجه به قتل رسیده اند.

همچنین در این گزارش آمده است که 647 هزار مسلمان از آراکان به بنگلادش پناه برده اند که این موضوع نشانگر خشونت آشکار مقامات میانماری است.

با این حال سازمان پزشکان بدون مرز تاکید کرده است که آمار به قتل رسیدگان در میانمار بسیار محافظه کارانه برآورد شده است و آمار واقعی بسیار بالاتر است. این سازمان این رقم را بعد از تحقیقات جامع که در اردوگاه پناهجویان روهینگیا در بنگلادش انجام داده اند بدست آورده اند.

پژوهش آنها شامل ۲۴۳۴ خانوار و ۱۱۴۲۶ نفر بوده است و شامل کسانی که هنوز در میانمار هستند و یا خانه هایی که بطور کامل نابود و اعضایش کشته شده اند نشده است چرا که دسترسی به منابع معتبر وجود ندارد.

پژوهشگران سازمان پزشکان بدون مرز گفته اند که آمارشان را محافظه کارانه برآورد کرده اند تا غیرقابل انکار باشد.

این سازمان گفته است که شدیدترین دوره قتل و خشونت علیه مسلمانان ایالت راخین میانمار بعد از حمله گروه مسلح موسوم به ارتش آزادیبخش روهینگیای راخین به چند پاسگاه پلیس توسط ارتش میانمار اتفاق افتاده است.

از سوی دیگر، صلیب سرخ جهانی روز چهارشنبه گفته است ۱۸۰ هزار نفر از مردم روهینگیا که در ایالت راخین مانده اند در شرایط سختی به سر می برند و شرایط به شکلی است که مانع آن می شود این مسلمانان مغازه هایشان را باز کنند و داد و ستدشان را برای یک زندگی معمولی از سر بگیرند.

صلیب سرخ تنها سازمان کمک رسانی است که اجازه فعالیت در ایالت راخین را دارد.

«دومینیک استیل هارت» مدیر عملیاتی صلیب سرخ گفته است که شرایط در راخین تثبیت شده است اما هنوز درگیری های پراکنده ای وجود دارد با این حال نکته شگفت آور اینکه نه تنها مسلمانان در ترس بسر می برند بلکه دیگران از جمله بخشی از بوداییان هم از شرایط موجود هراس دارند. او از مشاهداتش گفته است که شاهد روستاهایی بوده است که بطور کامل تخریب شده اند.

با آنکه قرار بود مقامات میانمار شرایط امن بازگشت پناهجویان گریخته از خشونت ها را فراهم کنند اما مدیر عملیاتی صلیب سرخ می گوید که شاهد بازگشت معنی دار پناهجویان نیستند چرا که باید برای بازگشت شرایط امن فراهم شود.

بیش از ۶۴۶ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از خشونت های نظامیان و بوداییان ناسیونالیست میانمار به بنگلادش گریخته اند. خشونت و تبعیض علیه مسلمانان روهینگیا سالهاست که در میانمار سابقه دارد و دولت میانمار آنها را نه بعنوان شهروند بلکه مهاجران غیرقانونی می شناسد که از بنگلادش آمده اند. 

ارتش میانمار اعلام کرده بود که در ماه اول آغاز این حملات 400 نفر که آنها را «تروریست‌» قلمداد کرده بودند، کشته شده اند.

بنابر این گزارش، ارتش میانمار در تاریخ 25 اوت امسال حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی کشته و حدود 300 روستا توسط ارتش و بودائیان افراطی به آتش کشیده شده است. از سال 1970 تاکنون 84 درصد جمعیت دو میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.