در این نشست وزیر امور خارجه اسلوونی مسئول تهیه نقشه راه برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تعیین شد. این موضوع در نشست هفته آینده دولت اسلوونی بررسی خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی،«کارل ارجاواک» وزیر امور خارجه اسلوونی امروز طی سخنانی پس از دیدار با رهبران احزاب سیاسی این کشور با اشاره به مساله به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل، گفت: «من شخصا بر این باورم که زمان به رسمیت شناختن فلسطین از سوی اسلوونی فرا رسیده است».

وی همچنین تاکید کرد که اسلوونی باید گامهای لازم برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین را مشخص کند.

«سیمونا کوستک لیپیسر» رئیس گروه پارلمانی حزب معاصر مرکزی (SMC) اسلوونی نیز ضمن اعلام حمایت خود از به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین بر ضرورت انجام اقدامات لازم در این زمینه تاکید کرد.

در این نشست وزیر امور خارجه اسلوونی مسئول تهیه نقشه راه برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تعیین شد. این موضوع در نشست هفته آینده دولت اسلوونی بررسی خواهد شد.

حزب سوسیال دموکراتهای اسلوونی با وجود اینکه پشتیبانی خود را از اظهارات وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرده، بر این نظر است که پیش از تصمیم گیری در این زمینه باید با کشورهای اروپایی رایزنی صورت گیرد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه اسلوونی در سال 2015 نیز تلاش کرده بود کشورش دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد.

در همین حال، کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی اجلاس فوق‌العاده این سازمان که  روز گذشته-چهارشنبه- با محوریت موضوع قدس در شهر «استانبول» برگزار شد، ضمن اعلام به رسمیت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین از دیگر کشورها نیز خواستند تا دولت فلسطین و قدس شرقی را به عنوان پایتخت آن به رسمیت بشناسند. 

در این بیانیه ضمن تاکید بر همبستگی با دولت و مردم فلسطین آمده است: «تصمیم یکجانبه رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت خودخوانده اسرائیل را رد، به شدت محکوم و آن را غیر قانونی اعلام می‌کنیم. همچنین این تصمیم را تعرض به تاریخ و حقوق طبیعی، قانونی و ملی مردم فلسطین دانسته و آن را به مثابه تخریب عامدانه روند صلح و عاملی برای تسریع تروریسم و افراطی‌گری و تهدید کننده صلح و ثبات جهانی می‌دانیم».

بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی می‌افزاید:«از تمامی کشورهای عضو می‌خواهیم که در تماس‌های خود با دیگر کشورها به ویژه در دیگر نقاط جهان به بیان مساله فلسطین ارجحیت دهند. کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود با تاکید بر جایگاه ویژه قدس در قلوب و اذهان مسلمانان و مسیحیان اعلام کردند که راه‌حل دو دولتی، وابسته به دستیابی به صلح همه‌جانبه بر اساس تشکیل دولت فلسطین به مرکزیت قدس شرقی است». 

در این بیانیه همچنین آمده است:تصمیم دولت آمریکا در خصوص قدس که با هدف تغییر وضعیت سیاسی قدس شریف گرفته شده نامشروع و غیرقانونی است. این تصمیم، نقض آشکار قوانین بین‌المللی به ویژه توافق چهارم ژنو و قطعنامه‌های 478 (1980) و 2334 (2016) شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص تثبیت وضعیت نهایی قدس شریف است. دولت آمریکا بایستی با در نظر گرفتن تعهد خود به تفاهم‌نامه‌های مرتبط با این موضوع، بلافاصله از تصمیم خود صرف نظر کند. 

در بیانیه اجلاس استانبول آمده است:«کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تمامی عواقب ناشی از عدم صرف‌نظر آمریکا از این تصمیم را متوجه این کشور و به معنای خروج آمریکا از نقش حامی صلح در منطقه و همچنین تشویق دولت اشغالگر اسرائیل بر ادامه استعمار، شهرک‌سازی، آپارتاید و پاکسازی قومی در سرزمین‌های فلسطینی می‌دانند. بر تعهد خود برای اتخاذ تمامی تدبیرات در جهت محافظت از وضعیت حقوقی، فرهنگی و تاریخی قدس شریف و همچنین پایان دادن به حمایت تمامی طرف‌ها از سیاست‌های اشغالگرانه و نژادپرستانه اسرائیل تاکید می‌کنیم.» 

در این بیانیه همچنین با ابراز قدردانی نسبت به رد تصمیم دولت آمریکا از سوی جامعه جهانی، این اقدام، پیامی مهم در حمایت از فلسطین ارزیابی شد. 

در ادامه این بیانیه با تاکید بر وضعیت تاریخی و قانونی قدس، آمده است: «از تمامی اقدامات حقوقی و سیاسی در سطح ملی و جهانی برای محافظت از وضعیت قانونی و تاریخی قدس شریف و همچنین تمامی اقدامات برای تحکیم قدرت دولت فلسطین در قدس شریف و سرزمین‌های اشغالی حمایت می‌کنیم. از همه کشورها می‌خواهیم که بدون کم و کاست قطعنامه 478 شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرا و ضمن عدم حمایت از تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، از انتقال اماکن دیپلماتیک خود به قدس خودداری کنند». 

در بخش‌هایی از این بیانیه خطاب به شورای امنیت سازمان ملل آمده است: «از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم که بلافاصله وضعیت قانونی قدس شریف را تایید کند و به اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل پایان دهد. همچنین از شورای امنیت سازمان ملل درخواست می‌کنیم که تمامی قطعنامه‌های خود در خصوص مساله فلسطین را به مورد اجرا بگذارد. در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم آمریکا در مورد قدس اقدامی نکند، این مساله را در چارچوب قطعنامه 377A، به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم برد».

همچنین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود ضمن محکوم کردن سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم فلسطین از سوی اسرائیل، متعهد شدند که تمامی منابع مادی برای حمایت از مردم فلسطین را تامین کنند.

بنابراین گزارش،  رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته، علی‌رغم قطعنامه شماره 478 شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر غیرقانونی بودن الحاق قدس شرقی به رژیم اسرائیل و اعلام آن به عنوان پایتخت این رژیم ، گفت: «زمان به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرارسیده است».ترامپ همچنین دستور داده آمادگی لازم برای انتقال سفارت آمریکا به قدس صورت گیرد. رژیم اشغالگر اسرائیل در سال 1967 قدس را اشغال و آن را به عنوان «پایتخت ابدی» خود اعلام کرد، اما جامعه بین المللی این تصمیم را به رسمیت نمی شناسد. فلسطینیان قدس را پایتخت کشورشان می دانند.

 


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.