پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول؛

روحانی: ایران برای دفاع از قدس آماده همکاری بدون پیش شرط با همه کشورهای اسلامی است

اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول با حضور رئیس جمهوری کشورمان و دیگر رهبران کشورهای اسلامی آغاز شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول  با حضور رهبران کشورهای اسلامی آغاز شد.

این نشست در پی تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی به دعوت ترکیه برگزار می شود.

 

آخرین اخبار مرتبط با این نشست در پایین می آید:

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی اجلاس فوق‌العاده این سازمان که  با محوریت موضوع قدس در استانبول برگزار شد، ضمن اعلام به رسمیت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین از دیگر کشورها نیز خواستند تا دولت فلسطین و قدس شرقی را به عنوان پایتخت آن به رسمیت بشناسند. 

در این بیانیه ضمن تاکید بر همبستگی با دولت و مردم فلسطین آمده است: «تصمیم یکجانبه رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت خودخوانده اسرائیل را رد، به شدت محکوم و آن را غیر قانونی اعلام می‌کنیم. همچنین این تصمیم را تعرض به تاریخ و حقوق طبیعی، قانونی و ملی مردم فلسطین دانسته و آن را به مثابه تخریب عامدانه روند صلح و عاملی برای تسریع تروریسم و افراطی‌گری و تهدید کننده صلح و ثبات جهانی می‌دانیم».

بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی می‌افزاید:«از تمامی کشورهای عضو می‌خواهیم که در تماس‌های خود با دیگر کشورها به ویژه در دیگر نقاط جهان به بیان مساله فلسطین ارجحیت دهند. کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود با تاکید بر جایگاه ویژه قدس در قلوب و اذهان مسلمانان و مسیحیان اعلام کردند که راه‌حل دو دولتی، وابسته به دستیابی به صلح همه‌جانبه بر اساس تشکیل دولت فلسطین به مرکزیت قدس شرقی است». 

در این بیانیه همچنین آمده است»تصمیم دولت آمریکا در خصوص قدس که با هدف تغییر وضعیت سیاسی قدس شریف گرفته شده نامشروع و غیرقانونی است. این تصمیم، نقض آشکار قوانین بین‌المللی به ویژه توافق چهارم ژنو و قطعنامه‌های 478 (1980) و 2334 (2016) شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص تثبیت وضعیت نهایی قدس شریف است. دولت آمریکا بایستی با در نظر گرفتن تعهد خود به تفاهم‌نامه‌های مرتبط با این موضوع، بلافاصله از تصمیم خود صرف نظر کند. 

در بیانیه اجلاس استانبول آمده است:«کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تمامی عواقب ناشی از عدم صرف‌نظر آمریکا از این تصمیم را متوجه این کشور و به معنای خروج آمریکا از نقش حامی صلح در منطقه و همچنین تشویق دولت اشغالگر اسرائیل بر ادامه استعمار، شهرک‌سازی، آپارتاید و پاکسازی قومی در سرزمین‌های فلسطینی می‌دانند. بر تعهد خود برای اتخاذ تمامی تدبیرات در جهت محافظت از وضعیت حقوقی، فرهنگی و تاریخی قدس شریف و همچنین پایان دادن به حمایت تمامی طرف‌ها از سیاست‌های اشغالگرانه و نژادپرستانه اسرائیل تاکید می‌کنیم.» 

در این بیانیه همچنین با ابراز قدردانی نسبت به رد تصمیم دولت آمریکا از سوی جامعه جهانی، این اقدام، پیامی مهم در حمایت از فلسطین ارزیابی شد. 

در ادامه این بیانیه با تاکید بر وضعیت تاریخی و قانونی قدس، آمده است: «از تمامی اقدامات حقوقی و سیاسی در سطح ملی و جهانی برای محافظت از وضعیت قانونی و تاریخی قدس شریف و همچنین تمامی اقدامات برای تحکیم قدرت دولت فلسطین در قدس شریف و سرزمین‌های اشغالی حمایت می‌کنیم. از همه کشورها می‌خواهیم که بدون کم و کاست قطعنامه 478 شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرا و ضمن عدم حمایت از تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، از انتقال اماکن دیپلماتیک خود به قدس خودداری کنند». 

در بخش‌هایی از این بیانیه خطاب به شورای امنیت سازمان ملل آمده است: «از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم که بلافاصله وضعیت قانونی قدس شریف را تایید کند و به اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل پایان دهد. همچنین از شورای امنیت سازمان ملل درخواست می‌کنیم که تمامی قطعنامه‌های خود در خصوص مساله فلسطین را به مورد اجرا بگذارد. در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم آمریکا در مورد قدس اقدامی نکند، این مساله را در چارچوب قطعنامه 377A، به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم برد».

همچنین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود ضمن محکوم کردن سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم فلسطین از سوی اسرائیل، متعهد شدند که تمامی منابع مادی برای حمایت از مردم فلسطین را تامین کنند.

در این بیانیه همچنین آمده است از جامعه جهانی می خواهیم قدس شرقی را به عنوان پایتخت اشغالی دولت فلسطین به رسمیت بشناسد.

در ادامه بیانیه آمده است که تصمیم رئیس جمهور آمریکا در خصوص قدس را نپذیرفته و آن را به شدت محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه همچنین آمده است در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم آمریکا در مورد قدس اقدامی نکند این پرونده را به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم برد.

این بیانیه دولت آمریکا را مسئول کامل همه پیامدهای تصمیم ترامپ درباره قدس دانست.

این بیانیه همچنین تصمیم ترامپ درباره قدس را  لغو، باطل و غیرقابل قبول دانست و نقض میثاق سازمان ملل است.

در این بیانیه همچین از شورای امنیت سازمان خواسته شده است که به مسئولیت های خود به شکل فوری عمل کند.

در ادامه این بیانیه آمده است که از جامعه بین المللی می خواهیم که به شکل تأثیرگذار و جدی برای تحقق راه حل دو کشور اقدام کند.

بیانیه اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از همه کشورهای عضو خواست که همه نوع حمایت از ملت فلسطین و کشور فلسطین را ارائه کنند.

«یوسف بن احمد العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی طی سخنانی در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول، گفت: سازمان به خاطر دفاع از امت اسلامی تشکیل یافت. نشست امروز نیز مصداق اهمیت قدس و مسئولیت پذیری در قبال آن است. از کشورهایی که تاکنون فلسطین را به رسمیت نشناخته‌اند می‌خواهیم برای این امر اقدام کنند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این نشست همچنین اظهار داشت:«تصمیم آمریکا مغایر تمامی قوانین بین المللی است. این تصمیم موضع مسالت آمیز آمریکا نسبت به موضوع مذاکرات صلح را نابود می کند. این تصمیم خود موجب افزایش خشونت ها خواهد شد».

وی افزود:باید برای تمام قوانین سازمان ملل متحد احترام قائل شویم.اسرائیل به اشغال قدس پایان دهد. ما نیز برای توقف خشونت و اشغال سرزمین مقدس برای مسلمانان و مسیحیان، در اینجا حضور داریم.

العثیمین در ادامه تأکید کرد: قطعنامه 478 نشان می دهند قلمروی اسرائیل پس از 1967 در واقع اشغال خاک فلسطین بوده است. تمامی کشورها باید برای این قوانین احترام بگذارند.

وی تأکید کرد: در نشست اتحادیه عرب نیز اعتراض مشترک خود در برابر این تصمیم را اعلام کردیم. قدس پایتخت فلسطین و بخش جدایی ناپذیر این کشور است. موضع مخالف خود در برابر این تصمیم را باید مضاعف کنیم.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی همچنین تأکید کرد: دولت فلسطین را باید به رسمیت بشناسیم. همواره از فلسطین حمایت خواهیم کرد. مردم فلسطین به دنبال آزادی و حقوق خود هستند. راهکار دو دولتی را باید با اقدامات موثر به حل برسانیم.»

 

رییس جمهوری ایران همه کشورهای اسلامی را به وحدت و اتحاد فرا خواند و با پیشنهاد هفت اقدام ضروری برای مقابله با تصمیم ناصحیح وغیر قانونی رییس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس شریف تصریح کرد: آمریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست ها است واحترامی برای خواسته های مشروع فلسطینیان قائل نیست.

روحانی....

حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حسن روحانی» روز چهارشنبه و طی سخنرانی در اجلاس فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با تک تک کشورهای اسلامی برای دفاع از قدس بدون هیچگونه ملاحظه و پیش شرطی همکاری نماید.

متن سخنرانی رییس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«سبحان الذی اسرى بعبده لیلا من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى الذی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا انه هوالسمیع البصیر»

جناب آقای اردوغان، ریاست محترم جمهوری ترکیه

روسای محترم کشورهای اسلامی

روسای هیات های شرکت کننده

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

در ابتدا مراتب قدردانی خود را از برادر عزیزم جناب آقای رجب طیب اردوغان به جهت برگزاری این نشست بسیار مهم اعلام می کنم. موضوعی که باعث گردهمایی ما شده است تبادل نظر درباره فاجعه غم انگیز و زخم کهنه امت اسلام در صد سال اخیر است که با توطئه بالفور شروع شد و اینک با اقدام غلط و غیر قانونی رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس شریف فصل جدیدی در آن پدید آمده است.

امروز از قدس سخن می گوییم که اولین قبله گاه مسلمانان و سومین حرم مقدس اسلامی است و هویت و اعتبار فلسطین به آن شناخته می شود. انتفاضه جدید مردم مجاهد فلسطین در روزهای گذشته علیه آمریکا و اشغالگران صهیونیست یک بار دیگر آشکار ساخت که فلسطینیان به طرح های پوچ دل نبسته، و بر خواسته بحق خود پافشاری می کنند.

خوشبختانه کشورهای اسلامی در قبال رویکرد دولت آمریکا نسبت به شهر قدس واکنشی سریع از خود نشان دادند و تشکیل این نشست معطوف به قرائت درست کشورهای اسلامی از اقدام نادرست رئیس جمهور آمریکا است.

برادران و خواهران گرامی

باید از همه راههای ممکن مانع اجرای این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا شویم. اما جای طرح این سوال وجود دارد که چه عناصر و عواملی باعث شد رئیس جمهور آمریکا اینچنین گستاخانه حرمت شکنی کند؟!

به عقیده من آنچه بیش از هر چیز دیگری محرک و مشوق این تصمیم گیری بوده، تلاش برخی برای ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی و هماهنگی و همکاری با آن رژیم است که بجای مقابله با تهدید های صهیونیست ها، در همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی، نسخه هایی را برای آینده فلسطین تجویز می کنند که در صورت عملی شدن، صهیونیست ها برای همیشه بر فلسطین مسلط خواهند شد.

امروز دیگر همه می دانند که بزرگترین دشمن یهودیان، نه مسلمانان و نه اعراب بلکه پروژه خطرناک صهیونیسم است. ما مسلمانان و مسیحیان و یهودیان، صاحبان تاریخی این منطقه هستیم. این صهیونیستها هستند که در این جمع غریبه اند و خود را بر این منطقه تحمیل کرده اند؛ آنهایی که بذر تروریسم و خشونت گرایی را از سال های آغازین قرن گذشته به منطقه ما آوردند.

در طول چند دهه گذشته رژیم صهیونیستی مسئول کشتار و آوارگی فلسطینیان و بی حرمتی به مقدسات اسلامی در فلسطین است و در تمامی این جنایات، ایالات متحده آمریکا با آن همراه، و در شورای امنیت با وتوی خود آن را حمایت کرد و در ارسال انواع سلاح مخرب برای جنگ افروز از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و متاسفانه برخی آمریکا را در طول سالها مذاکره، داور گرفتند و یا از آن حمایت خواستند و دل در گرو میانجیگری آن

سپردند. ایالات متحده هیچگاه میانجی صادقی نبوده و نخواهد بود. اقدام اخیر دولت آمریکا برای کسانی که هنوز روزنه امیدی به ایفای نقش مثبت آمریکا در حل بحران فلسطین داشتند آشکارا روشن ساخت که آمریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست ها است، و احترامی برای خواسته های مشروع فلسطینیان قائل نیست.

آقای رئیس

برای مقابله با این اقدامات ظالمانه و کوته نظرانه ضرورت دارد اقدامات عملی ذیل را در سرلوحه برنامه جمعی خود قرار دهیم:

-1 ضروری است تصمیم اخیر آمریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به آنجا به شدت توسط این اجلاس محکوم شود.

-2 در شرایط کنونی، وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی بسیار ضروری است. اگر در برخی از مسائل با هم اختلاف نظر داریم، اما در مورد دفاع از قدس و آرمان فلسطین نباید اختلافی داشته باشیم. همه معضلات جهان اسلام از طریق گفتگو قابل حل است. تنها از طریق وحدت اسلامی است که بهتر می توان از حقوق امت اسلام و قدس حمایت کنیم.

3 - دولت آمریکا باید متوجه این واقعیت بشود که جهان اسلام نسبت به سرنوشت فلسطین و قدس شریف بی تفاوت نبوده و به سخره گرفتن مصوبات بین المللی و نظرات اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین المللی در موضوع فلسطین، بدون هزینه سیاسی نخواهد بود.

4 - کشورهای اسلامی به طور یکپارچه موضع اصولی خود در مخالفت با اقدام اخیر آمریکا را در گفتگو با شرکای آمریکا به ویژه کشورهای اروپایی مطرح و بر لزوم پایداری همه کشورها در برابر تصمیم اخیر ترامپ تاکید کنند.

5 - باید موضوع فلسطین به موضوع اول جهان اسلام برگردد. با شکست داعش در عراق و سوریه و لزوم تداوم مبارزه با دیگر گروه های تروریستی، نباید از خطرات رژیم صهیونیستی از جمله زرادخانه هسته ای این رژیم که کل جهان را مورد تهدید قرار می دهد غافل باشیم.

6 - سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت و مجمع عمومی آن در مقطع کنونی نقش کلیدی در مخالفت با تصمیم اخیر آمریکا دارند. لازم است هیات های نمایندگی کشورهای اسلامی در سازمان ملل به طور فعال در مباحثات شرکت نمایند.

7 - باید تحرکات رژیم صهیونیستی به طور مستمر مورد رصد قرار گیرد و سازمان همکاری اسلامی در صورت نیاز برای اتخاذ تدابیر لازم در سطح وزرا یا سران تشکیل جلسه دهد.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با تک تک کشورهای اسلامی برای دفاع از قدس بدون هیچگونه ملاحظه و پیش شرطی همکاری نماید.

 

ملک «عبدالله دوم» پادشاه اردن نیز سخنرانی خود در اجلاس استانبول گفت که منطقه ما از صلح فراگیر بهرمند نمی شود مگر با پایان نزاع بر اساس راه حل دو کشور.

عبدالله دوم افزود: تلاش ها برای یهودی سازی قدس و تغییر هویت عربی، اسلامی و مسیحی آن باعث بروز خشونت های بیشتری می شود.

پادشاه اردن در ادامه گفت: نقش خود را در مقابله با هر گونه تلاشی برای تغییر وضع تاریخی و حقوقی کنونی در مسجد الاقصی را ادامه می دهیم.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، طی اظهاراتی در نشست فوق العاده سران سازمان همکاری اسلامی در سالن کنگره لطفی کردار استانبول گفت: «افراطگرایی موجود در منطقه به علت رفتارهای ناعادلانه در طول تاریخ به وجود آمده است. متأسفانه تصمیم آمریکا موجب افزایش رادیکالیسم در منطقه خواهد شد».

وی افزود:«حل مشکل فلسطین و اسرائیل از با استفاده از راهکار دو دولتی بسیار اهمیت دارد. مسئله قدس را به نحوی حل کنیم که به عنوان پایتخت فلسطین معرفی شود».

عبدالله دوم تصریح کرد:تصمیم آمریکا بسیار خطرناک است. این تصمیم صلح و آرامش را متاثر خواهد کرد. این تصمیمات در مورد قدس بسیار خطرناک است و به آزادی مردم فلسطین را لطمه می زند.

عبدالله دوم تأکید کرد: تغییر هویت مسلمان، مسیحی و یهودی قدس موحب افزایش رادیکالیسم خواهد شد. برای حفظ این موقعیت تاریخی و قانونی این شهر تلاش و در مقابل هرگونه اقدام مغایر آن ایستادکی خواهیم کرد.

پادشاه اردن همچنین گفت: «حفظ قلمرو مسلمانان و میسیحان نیز در حیطه جزیی از مسئولیت ماست. تا زمان رسیدن به راهکار عادلانه باید همواره در کنار مردم فلسطین باشیم. قدس هم در قلب مسیحیان و مسلمان قرار دارد».

 

thumbs_b_c_384a138595653e265a67d676e417cd1d

 

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنانی گفت که قدس پایتخت ابدی فلسطین بوده و خواهد بود.

عباس افزود ما در این جا برای حمایت و نجات قدس و رویارویی با توطئه ها علیه آن و جعل هویت اش جمع شده ایم.

وی تأکید کرد که از امروز به بعد دیگر میانجی گری آمریکا در فرایند صلح را نمی پذیریم.

عباس تصریح کرد: در منطقه و جهان هیچ گونه صلحی بدون قدس به عنوان پایتخت فلسطین برقرار نمی شود.

محمود عباس رئیس دولت فلسطین  در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول گفت: «بریتانیا 100 سال پیش به کسانی که حقی نداشتند تعهداتی داد. شریک اصلی این اقدام، آمریکا بود. این کشور در سازمان ملل از تمام اقدامات اسرائیل حمایت کرده است. در تعهد دوم پس از 100 سال دونالد ترامپ قدس را تقدیم اسرائیل کرد. برای نخستین بار تمام کشورهای غربی و شرقی موضع مشترکی گرفتند. کانادا و انگلستان نیز از آمریکا حمایت نکردند.»

وی افزود: آمریکا نقش میانجی‌گری خود در مذاکرات صلح را از دست داده است. دیگر اجازه نخواهیم داد به عنوان میانجی‌ در این مذاکرات حضور یابد. 

عباس گفت: از همه کشورهای جهان می خواهیم که به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل را که بر نقش قوانین بین المللی اصرار می کند، بازنگری کنند.

وی تأکید کرد: از همه کشورهایی که به راه حل دو کشور باور دارند می خواهیم که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه سخنرانی خود گفت که می خواهیم قدس شهری باشد که به روی اتباع همه ادیان آسمانی باز باشد.

 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول گفت: تصمیم ترامپ از منظر تاریخی، حقوقی و اخلاقی فاقد اعتبار و تنها جهت مجازات فلسطینیان تحت اشغال اتخاذ شده است.از سال 1947 تاکنون رژیم اسرائیل گام به گام به اشغال سرزمین فلسطین ادامه می‌دهد. این امر، غیرقانونی است. سرزمین فلسطین تجزیه شده است. اسرائیل رژیمی اشغالگر و همچنین تروریستی است. کودک 10 ساله را بازداشت و او را زندانی کرده است.

وی افزود: آمریکا می‌خواهد گروه تروریستی داعش را با گروه تروریستی ی.پ.گ نابود کند. یک گروه تروریستی را نمی‌توان با گروه تروریستی دیگر نابود کرد. این کشور برای ی.پ.گ 1400 تریلی سلاح و مهمات ارسال کرده است».

اردوغان تاکید کرد:از تمام برادران کشورهای مختلف که با دعوت اینجانب برای انسانیت به اینجا آمدند قدردانی می‌کنم. شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی رئیس جمهور آمریکا در تاریخ 6 دسامبر هیچ سنخیتی با قوانین بین المللی ندارد. هر کسی به قدس رفته باشد می‌داند که این شهر اشغال شده است. تصمیم ترامپ فاقد اعتبار است. بر اساس قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، هیچ کشوری حق ندارد سفارتخانه در قدس داشته باشد. از تمام کشورهایی که این تصمیم آمریکا را رد کرده اند، تشکر می‌کنم. پاپ نیز از این تصمیم ما استقبال می‌کند.»

اردوغان در ادامه گفت:از طرف خودم و مردم ترکیه از پاپ، یهودیان میانه رو و قبطی‌ها بابت تلاش برای برقراری صلح عادلانه تشکر می‌کنم. به ویژه از برادران فلسطینی که سالهاست به مقاومت خود ادامه داده اند، قدردانی می کنم. از تمام کشورهای متعهد به اصول حقوق بین الملل تشکر می‌کنم. از همه می‌خواهم قدس را حمایت کنند. برای اقدامات تروریستی اسرائیل معمولا با تشویق ترامپ همراه بوده است، اما جهان تنها آمریکا نیست. 196 کشور به این اقدام واکنش نشان خواهند داد. شاید آمریکا قدرت هسته‌ای و نظامی باشد اما این موضوع به معنای حقانیت آن نیست.
اردوغان در ادامه افزود: قدس و حریم شریف در مسجد الاقصی خط قرمز اند و در تملک مسلمانان باقی می مانند.

در این نشست مقامات 48 کشور از جمله سران کشورهای افغانستان، آذربایجان، بنگلادش، اندونزی، فلسطین، گینه، ایران، قطر، کویت، لیبی، لبنان، سومالی، سودان، توگو، اردن و یمن حضور یافته اند.

همچنین نخست وزیران جیبوتی، مالزی و پاکستان و روسای مجلس قزاقستان و ازبکستان، وزیر خارجه کومور و معاون نخست وزیر عمان نیز در این نشست شرکت کرده اند. قبرس ترک شمالی را به عنوان کشور ناظر، مصطفی آکینجی و ونزوئلا؛ عضو مهمان سازمان را نیکولاس مادورا رئیس جمهور این کشور نمایندگی می کند.

بنابر این گزارش،  رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته، علی‌رغم قطعنامه شماره 478 شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر غیرقانونی بودن الحاق قدس شرقی به رژیم اسرائیل و اعلام آن به عنوان پایتخت این رژیم، گفت: «زمان به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل فرارسیده است».ترامپ همچنین دستور داده آمادگی لازم برای انتقال سفارت آمریکا به قدس صورت گیرد. اسرائیل در سال 1967 قدس را اشغال و آن را به عنوان «پایتخت ابدی» خود اعلام کرد، اما جامعه بین المللی این تصمیم را به رسمیت نمی شناسد. فلسطینیان قدس را پایتخت کشورشان می دانند

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.