در حالی مهلت 60 روزه کنگره آمریکا برای تصمیم گیری درباره توافق هسته‌ ای ایران به پایان می‌ رسد که کاخ سفید اعلام کرد فعلا این توافق به طور موقت بدون تغییر باقی خواهد ماند. منابع نزدیک به کنگره اعلام کردند که قانونگذاران بدون هیچ اقدامی از این ضرب‌ الاجل عبور خواهند کرد و در حال حاضر هیچ برنامه‌ ای برای بازگرداندن تحریم‌ ها ندارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: مهلت 60 روزه تقاضای «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا برای کنگره برای تصمیم‌ گیری درباره برجام پایان یافت، اما کنگره تصمیمی در این باره نگرفت. این بدان معنا است که برجام تا اطلاع ثانوی به قوت خود باقی است.

رهبران کنگره اعلام کرده‌ اند که هیچ برنامه‌ ای برای بازگرداندن تحریم‌ ها در مهلت تعیین شده ندارند. منابع نزدیک به کنگره می‌ گویند که قانونگذاران بدون هیچ اقدامی از این ضرب‌ الاجل عبور خواهند کرد.

دونالد ترامپ 60 روز پیش (13 اکتبر) در سخنانی توافق هسته‌ ای با ایران را بدترین توافقی خواند که آمریکا تاکنون به آن وارد شده و اعلام کرد نمی‌ تواند پایبندی ایران را به برجام تایید کند.

با این‌ حال، رئیس‌ جمهور آمریکا از لغو برجام خودداری کرد و تعیین تکلیف برای آن - لغو یا اصلاح - آن را بر عهده کنگره گذاشت. ترامپ از کنگره خواست در یک فرصت 60 روزه درباره برجام و احتمالا بازگرداندن تحریم‌ های تعلیق‌ شده علیه ایران‌ تصمیم‌ گیری کند. کنگره اما اقدامی در این باره انجام نداد.

کنگره آمریکا اجازه داد ضرب‌الاجل 60 روزه ترامپ بدون هیچ اقدامی به پایان برسد تا به این ترتیب تصمیم‌ گیری درباره برجام دوباره بر عهده خود رئیس جمهور قرار بگیرد.

بازگشت توپ برجام به زمین کاخ سفید و رئیس جمهور آمریکا، به تردیدهای بیشتر درباره آینده برجام و ادامه این توافقنامه دامن می‌ زند. با این‌ حال برخی از اعضای کنگره و مقام‌ های کاخ سفید آمریکا مدعی شده اند در چند روز آتی، کنگره ضرب‌ الاجلی را برای اعمال دوباره تحریم علیه ایران تصویب خواهد کرد.

گفته می‌ شود این تحریم‌ ها اگر در کنگره تصویب شود احتمالا با برنامه هسته‌ ای ایران ارتباطی نخواهد داشت زیرا در این صورت به معنای خروج از برجام خواهد بود. برنامه موشکی ایران می‌ تواند موضوع تحریم‌ های تازه علیه این کشور باشد.

ترامپ تا اواسط ژانویه سال آینده میلادی مهلت دارد که تصمیم بگیرد آیا کماکان مایل به لغو تحریم‌ های بخش انرژی ایران است یا می‌ خواهد تحریم‌ ها را بازگرداند.

حزب جمهوری خواه در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارد. در سنای آمریکا هم جمهوری خواهان در اکثریت هستند ولی برای هرگونه اعمال تحریم یا خروج از برجام، به همکاری سناتورهای دموکرات نیاز دارند.

سناتورهای دموکرات گفته‌ اند حاضر به خروج از توافق هسته ای ایران نیستند؛ حتی نمایندگان دموکراتی که دو سال پیش مخالف برجام بودند، حالا حاضر به خروج از این توافق نیستند.

ترامپ تهدید کرده که اگر قانونگذاران آمریکایی لحن سخت‌ تری را به متن توافق برجام اضافه نکنند، از توافق خارج می‌ شود. سناتور «باب کورکر» نماینده جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا حاضر نشد در مورد تهدید ترامپ به خروج از توافق در صورت سخت‌ تر نشدن لحن آن واکنش نشان دهد.

کورکر به خبرنگاران گفت هفته گذشته به همران «بن کاردین» سناتور دموکرات با «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار کرد تا بررسی کنند که چه زبانی استفاده شود که هم نظر کاخ سفید را تایید کند و هم باعث رنجش متحدان اروپاییِ آمریکا نشود و فکر نکنند که آمریکا بدون توجه، تغییر مسیر داده است.

کورکر حاضر نشد جزئیات بیشتری از این دیدار را فاش کند.

سناتور کاردین گفته است از هرگونه تغییر در برجام که حمایت متحدان اروپایی را نداشته باشد، حمایت نمی‌ کند. نمایندگان دموکرات می‌ گویند هر چند تحریم‌ ها علیه ایران به دلیل برنامه موشکی و(ادعای) نقض حقوق بشر باید اعمال شود، ولی تحریم‌ های مرتبط با توافق هسته ای باید کنار گذاشته شوند.

هم‌ زمان برخی خبرگزاری‌ ها شب گذشته گزارش دادند که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در دیداری با همکاران خود در وزارت خارجه اعلام کرده که ایالات متحده فعلا در  برجام باقی می‌ ماند. با این‌ حال او تاکید کرد که برجام نواقصی دارد که باید برطرف شود.

از سوی دیگر «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌ شنبه در سخنانی در پارلمان اروپا در شهر «استراسبورگ»، بار دیگر لغو توافق هسته‌ ای با ایران را رد کرد و گفت: «ما نمی‌ توانیم به خود اجازه ایجاد تنش بیشتر و گسترش بیشتر سلاح‌ های هسته‌ ای در خاورمیانه را بدهیم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.