مخالفان سوری برای دیدار و مذاکره مستقیم با هیات مذاکره کننده دولت سوریه آمادگی کامل خود را اعلام کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، به نقل از المیادین، هیأت مذاکره کننده مخالفان سوری در بیانیه ای اعلام کرد که فرصتی برای گفت و گوی مستقیم با دولت سوریه در این هفته وجود دارد تا راه حل سیاسی با استناد به قطعنامه 2254 آغاز شود.

«هادی بحره» عضو هیئت مخالفان سوری در هشتمین دور مذاکرات صلح سوریه در ژنو نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: برای دیدار و مذاکره مستقیم با هیات دولت« بشار اسد» رئیس جمهور سوریه آمادگی کامل داریم.

وی در ادامه این گفت و گو تأکید کرد:موضوع مهم در روند انتقال سیاسی مطرح شده در این مذاکرات، اختیاری است که به طرف های مجری این روند داده خواهد شد. استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه باید درباره روند انتقال سیاسی به  دولت اسد فشار آورد.

وی در این گفت و گو مدعی شد: هیأت مذاکره کننده دولت سوریه نیت جدی برای حل بحران سوریه ندارد. لذا تلاش های سازمان ملل نیز نتیجه ای به بار نخواهد داشت. در نخستین هفته از مذاکرات صلح سوریه در ژنو با میستورا دیدارهایی داشتیم. این نشست ها را مثبت آغاز کردیم.

بحره تصریح کرد: دی‌میستورا سندی حاوی اصول اساسی ارائه کرد. ما نیز سند دیگری دادیم، اما هیات مذاکره کننده دولت سوریه بدون اطلاع ژنو را ترک کرد. دیدارهای هیات مخالفان با نماینده سازمان ملل ادامه دارد. در این مذاکرات روند انتقال سیاسی بررسی می شود.

وی در این گفت و گو همچنین گفت: منتظر نتایج مذاکرات هیئت سازمان ملل و دولت سوریه هستیم. امیدواریم نماینده سازمان ملل افکار عمومی را در جریان آن بگذارد. باید جوی امن و بی‌طرفانه پیش از انتخابات و پس از همه پرسی درباره پیش‌نویس قانون اساسی جدید فراهم شود. این امر بر عهده دولت موقت خواهد بود.

هادی بحره همچنین گفت: با روند انتقال سیاسی، برنامه ریزی جهت تدوین قانون اساسی جدید انجام و انتخابات برگزار خواهد شد. دولت موقت این امور را اجرا خواهد کرد. شکل این دولت مهم نیست؛ می تواند ریاستی یا سیستمی تام الاختیار باشد ساختار آن باید با اصول بیانیه ژنو منطبق و با تمام اختیارات باشد. مهم اختیارات دولت موقت است.

پیش از این مخالفان سوری نه فقط حاضر به مذاکره مستقیم با دولت سوریه نبودند بلکه بر کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه از قدرت به عنوان پیش شرط راه حل بحران سوریه اصرار می کردند اما به مرور زمان و با عقب نشینی حامیان آنها به ویژه غرب، ترکیه و کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و قطر از این پیش شرط در سایه پیشروی های گسترده ارتش سوریه و آزادی مناطق و شهرهای بسیاری در این کشور و مهم تر از همه شکست داعش در سوریه با کمک همپیمانان دمشق به ویژه ایران، روسیه و حزب الله، مخالفان سوری نیز این پیش شرط را کنار گذاشته اند یا توسط حامیان شان مجبور به کنار گذاشتن این پیش شرط شده اند.

اگر چه این را نیز باید متذکر شد که در سایه تحولات جدید در سوریه و منطقه خاورمیانه و ایجاد مناطق کاهش تنش در این کشور بر اساس توافق های دولت سوریه و گروه های مسلح سوری در آستانه  پایتخت قزاقستان که با نظارت ایران، ترکیه و روسیه ایجاد شده اند و نیز به دلیل ضعف مخالفان سوری، این مخالفان چاره ای جز گفت و گو با دولت سوریه ندارند تا شاید نقشی کوچک در سوریه جدید به آنها در آینده داده شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.