منابع کاخ سفید می گویند اگر رئیس جمهور در کنگره پیشرفتی نداشته باشد احتمال دارد در تاریخ 13 ژانویه به طور کامل از آن خارج شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن تایمز آمریکا در گزارشی نوشت: انتظار می رود کنگره آنچه به طور گسترده ای به عنوان مهلت برای رسیدگی به خواست رئیس جمهور آمریکا برای اتخاذ یک موضع سختگیرانه در قبال توافق هسته ای ایران دیده شده را نادیده بگیرد و به اجماع در مورد اعمال تحریم های جدید علیه تهران دست نیابد و آینده این توافق را دوباره به ترامپ محول کند.

منابع کنگره می گویند قانونگذاران هنوز هم زمان دارند تا پیش از اقدام ترامپ علیه توافق کاری کنند، اما منابع کاخ سفید می گویند رئیس جمهور در کنگره پیشرفتی نداشته و احتمال دارد در زمان بررسی مجدد توافق در تاریخ 13 ژانویه، به طور کامل از آن خارج شود.

در ماه اکتبر ترامپ از کنگره و متحدان آمریکا در توافق هسته ای 2015 - از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان - خواست تا راه هایی برای رسیدگی به آنچه که او «معایب جدی» در توافق هسته ای نامید، بیابند. تاکنون هیچ یک از امضاکنندگان دیگر از آمریکا پیروی نکرده اند. 

ناظران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های خود به طور پیاپی تاکید کرده اند که ایران به توافق هسته ای پایبند بوده است.

«مارک دوبوویتز» تحلیلگر مسائل مربوط به تحریم ایران و مدیر عامل بنیاد «دفاع از دموکراسی» در  مصاحبه ای گفت: «در ژانویه 2018، رئیس جمهور ممکن است هم از کنگره و هم از متحدان اروپایی خود به دلیل بی توجهی به خواست اش برای بازمذاکره در مورد برجام ناامید شود و در اینجاست که خروج او از برجام بعید نخواهد بود.»

بر اساس قانونی که در سال 2015 توسط کنگره تصویب شد، رئیس جمهور باید هر 90 روز یک بار پایبندی ایران به تعهداتش در برجام و همراستا بودن آن با منافع ملی آمریکا را تایید کند. ترامپ، دو بار به طور رسمی پایبندی ایران را تایید کرد، اما او به وضوح از زمان آغاز دوره تبلیغاتی خود در سال گذشته منتقد این توافق بوده است.

او دو ماه پیش هم زمانی که تصمیم خود را در مورد برجام اعلام کرد بار دیگر نارضایتی خود را از آن علنا اعلام کرد.

برخی از مشاوران ارشد رئیس جمهور، از جمله «جیمز ماتیس» وزیر دفاع این کشور از ادامه حضور در برجام حمایت کرده و تبعات خروج احتمالی از آن را برای امنیت خاورمیانه و متحدان آمریکا مخرب دانسته است.

نگرانی هم در مورد تاثیر منفی خروج احتمالی ترامپ از برجام بر تلاش های آمریکا برای یافتن راه حلی برای بحران کره شمالی وجود دارد.

«آندرای آبراهامیان» از موسسه تحقیقات صلح «ججو» مستقر در کره جنوبی می گوید: «تضعیف توافق هسته ای ایران از سوی ترامپ، تنها گزینه ها برای تعامل با کره شمالی را کاهش می دهد. تایید نکردن پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ تنها بهانه معتبری دست «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی می دهد تا باز هم از مذاکره سر باز زند.»

دولت اوباما به شدت از این توافق نامه حمایت می کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.