سعودی‌ ها با وجود مخالفت ظاهری، نشان داده‌ اند که با طرح‌ های آمریکا برای فلسطین موافق اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: عربستان سعودی هم اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را برای به رسمیت شناختن «قدس» به عنوان پایتخت اسرائیل محکوم کرد. اما اینکه عربستان از طرح ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس مطلع بوده و با آن همراهی کرده را می‌ توان از لابلای اظهارات فلسطینی‌ ها فهمید. مقامات فلسطینی فاش کرده‌ اند که سران سعودی چند هفته قبل از این تصمیم ترامپ، آنها را برای پذیرش این طرح، تحت فشار گذاشته بودند.

ترامپ به دهه ها سیاست آمریکا خاتمه داد زمانی که اعلام کرد قصد دارد فرآیند انتقال سفارت آمریکا در تل آویو را به قدس آغاز کند. او این اقدام را به رغم هشدارها در مورد تعمیق تنش میان اسرائیلی ها و فلسطینیان به واسطه این کار انجام می دهد.

دادگاه سلطنتی عربستان این تصمیم را «غیرموجه و غیرمسئولانه» و «گامی به عقب در فرآیند مذاکرات صلح» خوانده است. اما مقامات عرب فاش کرده اند که ریاض به طور کلی از ترامپ جانبداری می کند و با طرح‌های او برای فلسطین به طور کامل موافق است.

چهار مقام فلسطینی فاش کرده‌ اند که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با جزئیات گفته است که ترامپ و «جارد کوشنر» دامادش به دنبال یک طرح برای فلسطینی‌ ها در ابتدای سال 2018 هستند.

یک مقام فلسطینی گفت محمد بن سلمان زمانی که در ماه نوامبر با عباس در شهر «ریاض» دیدار کرده بود، از او خواسته بود تا حمایت خود را از تلاش های صلح دولت آمریکا اعلام کند.

یک مقام فلسطینی دیگر گفت که ولیعهد عربستان به محمود عباس گفت: «صبر داشته باش؛ خبرهای خوبی می‌ شنوی و این روند صلح به سرانجام می‌ رسد.»

روابط آمریکا و عربستان در دولت ترامپ به طرز چشمگیری بهبود یافته است.

کوشنر 36 ساله که پدرش دوست «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل است، نیز رابطه شخصی قدرتمندی با ولیعهد 32 ساله عربستان دارد.

دادگاه عربستان به تماس رویترز پاسخی نداده است. یک مقام کاخ سفید گفت کوشنر از ولیعهد نخواسته بود با عباس در مورد این طرح گفت و گو کند.

در دوره ولیعهدی محمد بن سلمان تلاش های عربستان علیه آنچه گسترش نفوذ ایران در منطقه نامیده می شود، تشدید شده است. یک دیپلمات در منطقه گفت: « عربستان در این زمینه بالاترین سطح حمایت را از جانب واشنگتن دریافت کرده و نمی خواهد آن را به خطر بیاندازد.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.