«علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن در دو سه هفته اخیر دست به زد و بند سیاسی با ریاض و ابوظبی زد و به سوی ائتلاف سعودی متمایل شد. همین خیانت های وی موجب شد تا وی از سوی انصارالله مجازات، و کشته شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، علی عبدالله صالح در دو سه هفته اخیر دست به زد و بند سیاسی با ریاض و ابوظبی زده و با عدول از موضع خود در همراهی با ارتش ملی و جنبش انصارالله یمن، به سوی ائتلاف سعودی متمایل شد.

در پی این تغییر موضع نیروهای وفادار به صالح از روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته با نیروهای امنیتی و نظامیان انصارالله در شهر صنعا پایتخت یمن درگیر شدند، و اوضاع این شهر را به آشوب کشیدند. منابع خبری در صنعا اعلام کرده اند، عناصر وابسته به امارات متحده عربی طی هفته های اخیر به صورت پنهان با «عبدالله صالح» ارتباط برقرار کردند، و در تغییر موضع وی و خروجش از ائتلاف با ارتش و انصارالله یمن نقش موثری ایفا کرده اند. در نهایت این اقدام او موجب شد تا پایان تلخی برا او رقم بخورد و به دست انصارالله کشته شود.

این خبر روز گذشته و حتی امروز در صدر اخبار جهان قرار دارد و تحلیل های متفاوتی از آن ارائه شده که بخشی از آن در بخش زیر ارائه می شود:

واشنگتن پست: پایان دفتر عمر یکی از چهار دیکتاتور خودکامه

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق خودکامه یمن که مدت سی و سه سال بر این کشور حکومت کرده بوده و سال ها بعد از آن سیاست ها  در این کشور را تحت تاثیر قرار داده بود، روز دوشنبه کشته شد.

 

1

 

صالح یکی از چهار دیکتاتور خودکامه ای در دوران بهار عربی بود - اعتراضات طرفداران دموکراسی که در دسامبر 2010 از تونس آغاز شده بود و در نهایت بسیاری از کشورها در خاورمیانه و شمال آفریقا را در بر گرفت. با این حال علی عبدالله صالح علی رغم دیگر رهبران حتی بعد از پایان ریاست جمهوری اش، همچنان یک نیروی سیاسی فعال بود.

این روزنامه سپس تاریخچه ای از هر یک از این چهار رهبر، «حسنی مبارک» رئیس جمهور سابق مصر، «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی، «زین العابدین بن علی» رئیس جمهور تونس و علی عبدالله صالح ارائه کرد و نوشت: در 2 دسامبر علی عبدالله صالح به عربستان سعودی پیشنهاد داد تا در قبال کاهش حملاتی که از یک ماه پیش از آن و پس از شلیک موشک به ریاض تشدید شده بود، «صفحه جدیدی» در روابطشان آغاز کنند. این پیشنهاد مخالفت حوثی‌ ها را در پی داشت؛ آنها صالح را متهم به «کودتا» کردند و سرانجام در ۴ دسامبر اعلام کردند که علی عبدالله صالح 75 ساله، رئیس جمهور پیشن این کشور به همراه شماری از «جنایتکاران» کشته شده است.

 

اکونومیست: مرگ صالح، آبروریزی دیگری برای عربستان

مجله اکونومیست درگزارشی نوشت: مرگ علی عبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن احتمالا موجب تشدید جنگ داخلی سه ساله این کشور خواهد شد.

 

2

 

در طول حکومت بیش از سه دهه ای، او و متحدانش متهم به غارت میلیاردها دلار از فقیرترین کشور جهان عرب شدند. او همچنین جنگ باطلی علیه حوثی ها به راه انداخت. صالح در سال 2011 و در جریان بهار عربی با اعتراضات گسترده ای روبرو شد و از حمله تروریستی جان سالم به در برد. در سال های بعد او مجبور به کناره گیری از قدرت شد و «عبد ربه منصور هادی» معاون رئیس جمهور جای او را گرفت.

مرگ او برای عربستان سعودی و به ویژه «محمد بن سلمان» شاهزاده جوان که اخیرا شکست های بسیاری را در بخش سیاست خارجی تجربه کرده، شرم آور است. این اقدام احتمالا یک جبهه جدیدی در جنگ بین حوثی ها و وفاداران قبیله صالح ایجاد خواهد کرد. «احمد» پسر صالح نزدیک به امارات متحده عربی قرار دارد و ممکن است بخواهد جای پدرش را بگیرد. ژنرال «علی محسن الاحمر» یکی از وفاداران به صالح که در حال حاضر به عنوان معاون هادی خدمت می کند، هم ممکن است گزینه جانشینی باشد.

وی طی نقل قولی مشهور قبلا گفته بود: حکومت بر یمن مانند رقص بر روی سر مارهاست! اما در نهایت حتی این بازمانده سیاسی نیز نتوانست از نیش مار بر حذر بماند.

 

گاردین: پایان تحقیرآمیز علی عبدالله صالح/ رقصنده بر سر مارها در نهایت گزیده شد

گاردین گزارش داد علی عبدالله صالح که در سن 75 سالگی کشته شده است، حدود 34 سال قدرت را در یمن در دست داشت - یک شاهکار خارق العاده در یکی از پرخطرترین کشورهای جهان. او بقای خود را به تکنیک «رقصیدن بر روی سر مارها» مرتبط می کرد و فعالیت سیاسی او به همان اندازه که در آشفتگی آغاز شد، با آشفتگی هم به پایان رسید.

 

3

 

صالح هفته گذشته در یک حرکت برنامه ریزی شده، به متحدان حوثی خود پشت کرد و تلاش کرد کنترل پایتخت را در اختیار بگیرد. او به وضوح هیچ یک از جاه طلبی های سیاسی خود را از دست نداده است، اما برای یک بار مهارت های «رقص بر سر مار» او را ناکام گذاشت و سیاستمدار یمنی به شکل تحقیر آمیزی کشته شد.

 

نیویورک تایمز: خشونت جدیدی در انتظار یمن است

روزنامه نیویورک تایمز نوشت مرگ علی عبدالله صالح خشونت جدیدی میان حامیان او و حوثی ها به وجود خواهد آورد.

 

4

 

اختلاف میان حوثی ها و علی عبدالله صالح سه سال پس از همکاری نزدیک و ائتلاف گونه بالا گرفت و دو طرف طی هفته های اخیر در پایتخت رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و به روی هم آتش گشودند. منشا این بحران که به درگیری های شدید و در نهایت مرگ علی عبدالله صالح منجر شد به اختلافات شدید بر سر تقسیم قدرت و کنترل بر منابع مالی باز می گردد. این مناقشه پس از طرح سوء ظن هایی در خصوص تماس های مخفی میان رئیس جمهوری سابق و ریاض آن وارد مرحله حاد و غیر قابل کنترل خود شد. حوثی ها روزهای قبل از مرگ علی عبدالله صالح، وی و هوادارانش را به دسیسه چینی و تلاش برای انجام کودتا متهم کرده بودند.

 

اسپوتنیک: علی عبدالله صالح: خائن یا وطن پرست؟

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش داد کشته شدن علی عبدالله صالح به دست حوثی ها این سوال را مطرح می کند که آیا او فردی خائن بود یا به ادعای اعضای حزبش، وطن پرست.

 

5

 

قابل پیش بینی ترین نتیجه در پی مرگ علی عبدالله صالح این است که ریاض سعی خواهد کرد تشدید خشونت ها در یمن از جمله کشته شدن صالح را به ایرانی ها مرتبط کند.

در نتیجه در میراث صالح احتمالا از او به عنوان یک خائن و یا یک وطن پرست یاد نخواهد شد اما به عنوان یک «فرصت طلب عملگرا» شناخته خواهد شد که قدرت نهایی او به طور چشمگیری شکست خورد و ناخواسته کشورش را به یک حلقه دیگر از جهنم پرتاب کرد.

 

رویترز: ضربه جدی بر پیکره ائتلاف سعودی وارد شد

تحلیلگران می گویند مرگ صالح یک پیروزی بزرگ برای حوثی ها و یک ضربه جدی به ائتلاف به رهبری عربستان سعودی است که در یمن دخالت کرده و قصد دارد حکومت را به عبد ربه منصور هادی بازگرداند.

 

6

 

هر گونه امیدی درون ائتلاف عربی در این خصوص که صالح می تواند پس از آن بیانیه آخر به عاملی برای ضربه زدن به حوثی ها مورد استفاده قرار گیرد، به یاس بدل شده است.

این ائتلاف یا باید به جنگ سنگین با حوثی ها ادامه دهد و غیرنظامیان بیشتری را قتل عام کند، یا باید با حوثی ها پای میز مذاکره بنشیند.

طرفداران حوثی ها در خیابان های صنعا به جشن و شادی پرداختند.

صالح 75 ساله، روز شنبه در بیانیه ای گفته بود که آماده گشودن «صفحه جدیدی» در رابطه با ائتلاف است.

هادی  رئیس جمهور فراری در یک سخنرانی که از تلویزیون العربیه عربستان پخش شد، خواستار فصل جدیدی در جنگ علیه حوثی ها پس از مرگ صالح شد.

اکنون نگاه ها به متحدان سیاسی صالح وفرماندهان نظامی است. «آدام بارون» تحلیلگر یمنی در شورای روابط خارجی اروپا می گوید مشخص نیست خانواده و متحدان صالح چه واکنشی خواهند داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.