تیلرسون در جریان این سفرش به میانمار، جنایات ارتش این کشور علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین را به چند نفر از نظامیان و بودایی های افراطی نسبت و این فاجعه را کوچک جلوه داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آناتولی در گزارشی نوشت:در پی سفر «رکس تیلرسون» به میانمار چهره واقعی آمریکا درباره مسلمانان میانمار آشکار شد، زیرا وی اعلام کرد علی‌رغم خروج صدها هزار نفر «روهینگیایی» کشورش مایل نیست تحریم‌های اقتصادی علیه دولت «آنگ سان سوچی» رهبر میانمار اعمال کند.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا 15 ماه جاری در جریان دیدار با «آنگ سان سوچی» رهبر دولت و «مین آونگ هلاینگ» فرمانده ارتش میانمار اعلام کرد که به‌رغم خروج صدها هزار نفر روهینگیایی، آمریکا مایل نیست تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور اعمال کند.

تیلرسون در جریان این سفرش به میانمار، جنایات ارتش این کشور علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین را به چند نفر از نظامیان و بودایی های افراطی نسبت و این فاجعه را کوچک جلوه داد.

این درحالی است که مسلمان آراکان که توسط ارتش و بوداییان افراطی میانمار مقابل چشم جهانیان قتل عام می‌شوند، در یک امتحان بزرگ قرار دارند و روزهای بسیار دشواری را سپری می کنند.

ارتش میانمار و برخی از بوداییان افراطی، نوزادان، کودکان، زنان و سالمندان مسلمانان روهینگیا را وحشیانه به قتل می رسانند، پیش چشم اعضای خانواده و خویشاوندان شان زنان و دختران را مورد تجاوز قرار می دهند، روستاها و خانه ها را به آتش می کشند و اموال و دارایی آنها را غارت می کنند.

خشونت علیه مسلمانان آراکان در میانمار که شورای اروپایی روهینگیا، آن را «نسل‌کشی تدریجی» خوانده، پس از 25 آگوست امسال تاکنون چنان شدت یافته، تا جایی که امروز در سرزمین تاریخی روهینگیا تقریبا هیچ مسلمان آراکانی باقی نمانده است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان بین المللی مهاجرت (IOM)، شمار مسلمانان میانمار که از ترس خشونت‌های ارتش این کشور و بودایی‌های افراطی به کشور بنگلادش فرار کرده‌اند به 617 هزار و 500 نفر رسیده‌ است که در مجموع تعداد آوارگان مسلمان میانماری در بنگلادش نیز به 833 هزار نفر رسیده است.

هر چند، وزیر خارجه بنگلادش در ماه سپتامبر از کشته شدن حدود 3 هزار مسلمان آراکانی پس از ماه آگوست سال جاری خبر داد ولی به دلیل ممانعت مقامات میانمار از ورود و خروج به آراکان، آمار دقیقی نمی‌توان ارائه کرد. احتمالا تعداد قربانیان بیش از این رقم باشد.

سازمان ملل پس از کشتار مشابه در سال 2006 طی گزارشی، قتل عام مسلمانان روهنگیا، در معرض تجاوزهای دسته جمعی قرارگرفتن زنان و دختران آنها از سوی نیروهای میانمار و دیگر موارد نقض حقوق های بشر را ثبت و مستند کرد.

سازمان ملل کشتار کودکان، همچنین تجاوز به زنان ودختران، غارت اموال و دارایی‌ها، به آتش کشیدن منازل و روستاهای مسلمانان استان راخین توسط نظامیان میانمار را ثبت، مستند و به‌عنوان «پاک سازی قومی» طبقه‌بندی کرده است. شورای اروپایی روهینگیا نیز آن را «نسل‌کشی تدریجی» دانسته است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در سفر یاد شده تصریح کرد که اگر گزارش معتبر و قابل اطمینانی  در این زمینه به دست آید، (آن هم مشخص نیست توسط چه کسی به دست آید)، دولت میانمار را به کشاندن عاملان این جنایات به عدالت فراخواهد خواند.

وی در این بازدید همچنان با ذکر عملیات و درگیری ها میان ارتش میانمار و برخی از گروه ها در مناطق مختلف این کشور تلاش کرد تا از اهمیت جنایات نظامیان این کشورعلیه اقلیت مسلمان روهینگیا بکاهد.

وزیر خارجه آمریکا با وجود گزارش های مذکور در مورد جنایات ارتش میانمار در قبال مسلمانان آراکان اعلام کرد که واژه «پاک سازی قومی» در مورد اقلیت روهینگیا را پس از بازگشت به واشنگتن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بدین ترتیب او با این ادعا که حملات گروه «ارتش آزادی‌بخش آرکان روهینجا» (ARSA) باعث آغاز حوادث اخیر در ایالت راخین شده است، به طور سیستماتیک نشان داد که این کشور جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگا را نادیده می گیرد.

وی خشونت‌های اخیر در ایالت راخین را خروج وضعیت از کنترل و واکنش نیروهای میانمار به حملات گروه شورشی (ARSA) دانست. این یعنی نادیده گرفتن نقض حقوق بشر مسلمانان روهنگیا از سوی آمریکا. درحالی‌که دولت میانمار سال گذشته خشونت های مشابهی علیه مسلمانان آراکان را مرتکب شده بود.

علاوه بر این، جنایت غیرانسانی ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا سابقه ای طولانی دارد و سازمان ملل هم مسلمانان این منطقه را به عنوان «مردمی که در جهان بیشترین آزار و اذیت را می بینند» معرفی کرده است.

بنابراین ربط حوادث اخیر در آراکان از سوی مقامات آمریکا به حملات پس از 25 اگوست شورشیان با استفاده از سلاح های بومی به برخی از مراکز نیروهای امنیتی میانمار به تجزیه و تحلیل عمیقی نیاز دارد. با این تفاصیل می‌توان گفت که چهره واقعی آمریکا در این زمینه آشکار شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.