قرار دادن عکس های اردوغان و آتاتورک به عنوان اهدافی برای سربازان شرکت کننده در رزمایش ناتو اقدامی تحریک آمیز و در عین حال توهین آمیز بود و رفتای غیراخلاقی در حق رئیس جمهور کشور موسس پیمان ناتو است و بازتاب دهنده موضع ضد ترکیه و دشمنی با این کشور است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب  در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم  به تنش به وجود آمده میان ناتو و ترکیه پرداخت و نوشت:  در این روزنامه «رأی الیوم» با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره مسائلی زیادی از جمله دخالتش از آغاز بحران سوریه در این بحران، وخامت اوضاع حقوق بشر در کشورش پس از کودتای نافرجام نظامی در ماه جولای سال 2015 اختلاف داشتیم لیکن موضعی که امروز جمعه آن را اعلام کرد و خروج نیروهای ترکیه از رزمایش نظامی ناتو در نروژ به دلیل آن که برگزار کنندگان این رزمایش عکس وی  و «مصطفی کمال آتاتورک» موسس ترکیه جدید به عنوان اهدافی برای تیراندازی اتخاذ کرد، مستحق ستایش و تمجید است.

به خوبی می دانیم که روابط ترکیه و پیمان ناتو از زمان سرنگونی هواپیمای روسی در نزدیکی مرزهای سوریه و ترکیه در تنش روز افزون به سر می برد و این تنش بر بستر مصیبت پناهندگان سوری زمانی که رئیس جمهور ترکیه از آنها به عنوان برگه برنده فشار بر اروپا استفاده کرد و روابط و ائتلاف ترکیه و روسیه را در زمینه هماهنگی سیاسی و نظامی در سوریه تعمیق بخشید و پس از آن ایران نیز به این  روابط و ائتلاف پیوست، به اوج خود رسید؛ روابطی که با خرید سامانه موشکی«اس 400» استراتژیک به اوج خود رسید لیکن اردوغان همه «اهانت ها» را تحمل کرد و هرگز تصمیم به خروج از ناتو نگرفت و چه بسا تصمیم در این زمینه را به خود فرماندهانش یعنی به پیمان ناتو واگذار کرد.

غرب و به طور مشخص ایالات متحده آمریکا تصمیم به منقلب شدن علیه ترکیه، عضو موسس در پیمان ناتو گرفت آن هم به چند دلیل که آنها را در پایین خلاصه می کنیم:

یک: تمایل های اسلامگرایانه اردوغان و حمایتش از برخی جنبش های اسلام سیاسی و به طور خاص حزب اخوان المسلمین.

دوم: ورودش به ائتلاف سه گانه استراتژیک با روسیه و ایران که منجر به شکست طرح غربی ها در سوریه و چه بسا در سراسر منطقه خاورمیانه شد.

سوم: چشم پوشی اش از الگوی غربی در حاکمیت که چهار رکن اصلی یعنی اسلام میانه رو، دموکراسی، رشد اقتصادی و احترام به حقوق بشر را با هم در آمیخت.

چهارم: بلندپروازی های سیاسی و نظامی اش برای تبدیل ترکیه به قدرت منطقه ای بزرگ که ائتلاف های قوی در منطقه ایجاد کند و نفوذ غرب و آمریکا را کاهش دهد.

قرار دادن عکس های اردوغان و آتاتورک به عنوان اهدافی برای سربازان شرکت کننده در رزمایش ناتو اقدامی تحریک آمیز و در عین حال توهین آمیز بود و رفتای غیراخلاقی در حق رئیس جمهور کشور موسس پیمان ناتو است و بازتاب دهنده موضع ضد ترکیه و دشمنی با این کشور است.

درست است که «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو رسما به دلیل این اهانت از ترکیه عذرخواهی کرد و مدعی شد که حادثه فردی بوده است و بازتاب دهنده دیدگاه های پیمان ناتو نیست و شخص مورد نظر از رزمایش اخراج شد لیکن این عذرخواهی کافی نیست زیرا آسیبی که باید وارد شود، شد. این حادثه نه فقط بازتاب دهنده وخامت روابط میان دو طرف است بلکه بازتاب دهنده حالت نفرت غرب از ترکیه است که متراکم شده است و نیز فاش کننده چهره  واقعی غرب از طریق بستن همه درها به روی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست و گشودن این درها به شکل چارتاق به روی کشورهایی است که تا همین دیروز عضو پیمان کمونیستی ورشو بودند.

 

جزئیات اهانت به ترکیه 

رزمایش روز گذشته پیمان ناتو در نروژ شاهد توهین یک افسر ارتش نروژ به «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه این کشور و نیز به «آتاتورک» موسس جمهوری ترکیه بود.

در پی این اقدام ترکیه نیروهای خود را از این رزمایش خارج کرد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز به دلیل توهین به اردوغان و آتاتورک در مانور ناتو در نروژ از ترکیه عذر‌خواهی کرد.

استولتنبرگ گفت که افسر توهین کننده در حین انجام مانور در نروژ شده، سرباز ناتو نیست.  وی کارمند قراردادی بوده که توسط کشور نروژ استخدام شده است.

همچنین افسر ارتش نروژ به دلیل توهین به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مانور ناتو اخراج شده و فرمانده جنگ این کشور نیز طى نامه اى عذر‌خواهی کرد.

این کارمند ارتش نروژ به دلیل استفاده از تصویر آتاتورک و نام رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عنوان سیبل تیراندازی در جریان رزمایش ناتو در این کشور، از وظیفه خود برکنار شد.

 خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که به گفته یک مقام بلندپایه ناتو، تکنسینى در رزمایش شبیه‌سازی شده در مرکز فرماندهی مشترک جنگ در نروژ، تصویر آتاتورک را در بیوگرافی رهبران کشورهای دشمن گنجانده است که پس از اعتراض شرکت‌کنندگان ترک، ابراز ناآگاهی و عذرخواهی کرد.

در دومین اقدام توهین آمیز نیز یک پرسنل غیر نظامی وابسته به نیروهای مسلح نروژ نیز در قرارگاه هلند و در چارچوب مانور شبیه‌سازی شده حساب کاربری به نام «رجب طیب اردوغان» ایجاد کرده بود و به وسیله این نام کاربری، پیام داده بود که اردوغان با کشورهای متخاصم روابط نزدیکی دارد.

رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه نیز امروز طی سخنانی در نشست فراگیر روسای استان‌های ترکیه در مرکز این حزب در آنکارا پایتخت  این کشور گفت: «دیروز در جریان رزمایش ناتو در نروژ، از تصویر آتاتورک و نام من به عنوان سیبل تیراندازی استفاده شده است». 

اردوغان تأکید کرد: «خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش و عمر چلیک وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه که عازم کانادا بودند، روز گذشته این موضوع را اطلاع دادند و گفتند 40 نفر از نیروهای ما هم در این رزمایش حضور دارند که ما آنها را از رزمایش خارج کردیم و من واکنش آنها را تایید کرده و گفتم که حتی اگر آن تابلوها را جمع بکنند، سربازان ترکیه را از آنجا خارج کنید».

از سوی دیگر، دادستانی کل آنکارا از آغاز تحقیقات قضایی در مورد اقدامات توهین آمیز و خصمانه علیه ترکیه در رزمایش «Trident Javelin» در مرکز فرماندهی ناتو در نروژ خبر داد.

دادستانی کل آنکارا طی انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحقیقات قضایی در مورد عامل و یا عاملان اقدامات توهین آمیز و خصمانه نسبت به مصطفی کمال آتاتورک موسس جمهوری ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کشور در رزمایش «Trident Javelin» در مرکز فرماندهی مشترک جنگ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در نروژ آغاز شده است».

بر اساس این بیانیه، دادستانی کل آنکارا تحقیقات قضایی در مورد عامل و یا عاملان اقدامات توهین آمیز و خصمانه نسبت به آتاتورک و اردوغان در رزمایش ناتو در نروژ را آغاز کرده است.

بنابر این گزارش، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو در آوریل ۱۹۴۹ با هدف دفاع جمعی پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون ۲۸ عضو دارد. ترکیه یکی از اعضای مهم و موسس این پیمان است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.