دو نفر از بازنشسته های کا گ ب از ناگفته هایی در مورد رسوایی تبانی ترامپ – روسیه در انتخابات 2016 روسیه پرده برمی دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رادیو عمومی ملی آمریکا موسوم به ان پی آر در گزارشی نوشت: «گنادی گودکُف» کلنل بازنشسته کا گ ب (آژانس جاسوسی شوروی سابق) در دفتر کار قدیمی خود در مسکو با من به گفت و گو نشست و گفت: «من باید چیزی را به شما بگویم که تا به حال به کسی نگفته ام. حدود 10 سال پیش، روسیه فرصتی برای تأثیر جدی بر نتایج انتخابات در فرانسه داشت.»

گودکف که در آن زمان یک قانونگذاری روسی برای یک حزب طرفدار دولت بود، می گوید که به او ابزار مخربی در اختیار او قرار داده شده بود تا به کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که ممکن بود در انتخابات پیروز شود، آسیب بزند. گودکف می گوید که وی اطلاعات را به وزارت خارجه روسیه ارسال کرد و به او گفتند که اگر این اطلاعات به بیرون درز کند، این اقدام «خطر بزرگی» برای روابط آینده با پاریس خواهد داشت. هیچ اطلاعاتی به بیرون درز نکرد.

 

gettyimages-645934014-9a22c56df249aab86aa44d0e55a9488819f83e24-s1500-c85

 

امروز گودکف یک سیاستمدار مخالف است که طی موجی از اعتراضات ضد دولتی شش سال پیش با کرملین دچار تنش شد. اما گودکف 61 ساله مانند «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور کنونی در خدمت کمیته قدرتمند امنیت ملی است، که بیشتر به اختصار روسی با عنوان کا گ ب شناخته می شود.

گودکف می گوید حتی اگر که کرملین به طور قطعی تلاش در دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کند، وی معتقد است تلاش هایی برای انجام این کار صورت گرفته است.

گودکف گفت: «البته، افرادی که آنها را سازماندهی کردند همه چیز را برای پنهان کردن آثار این مداخله انجام دادند - و احتمال اینکه نقش دولت کشف شود، بسیار کم است.»

او کارزار نفوذ در انتخابات را بی سابقه می داند و، با اشاره به تجربه خود، یک تغییر چشمگیر در سیاست روسیه از یک دهه قبل مشاهده می کند.

گودکف می گوید در طول جنگ سرد، اتحاد جماهیر شوروی سعی می کرد تا در سیاست کشورهای کمتر توسعه یافته تاثیر بگذارد، اما برای دخالت در سیاست کشورهای رقیب مانند ایالات متحده، فرانسه و انگلیس چنین برنامه ای نداشت.

پس چه چیزی تغییر کرده است؟

گودکف گفت: «این ترس بر روسیه مستولی شده بود که هیلاری کلینتون رئیس جمهور خواهد شد و حتی موضع سخت گیرانه تری نسبت به روسیه در پیش خواهد گرفت.»

به ویژه تحریم های اعمال شده بعد از پیوستن کریمه به روسیه در سال 2014، شروع به فشار آوردن بر نخبگان روسیه کرد.

او گفت: «آنچه ما در مورد آن صحبت می کنیم، مفهوم جدیدی از جنگ های ترکیبی است که دولت دست به آن می زند، اما مسئولیت آن را نمی پذیرد. اثبات این موضوع کار بسیار دشواری است.»

«الکساندر لبدُف» ، یکی دیگر از کهنه کاران کا گ ب دیدگاه متفاوتی دارد.

لبدُف 57 ساله از دفتر کار خود در طبقه یازدهم ساختمانی در مسکو در اظهارنظر در این خصوص گفت: «جنگ ترکیبی؟ جنگ ترکیبی چیست؟ منظور این است که همه در حال انجام و اعمال نفوذ به شیوه ای هستند که می توانند داشته باشند.»

لبدُف می گوید تکنولوژی ممکن است جدید باشد، اما روسیه فقط آنچه که همه قدرت های بزرگ همیشه انجام داده اند، انجام می دهد.

وی گفت: «تنها منصفانه است که آن را به عنوان یک پدیده مورد بررسی قرار دهیم که در آن تمام کشورهای بزرگ از تمام منابع استفاده می کنند تا بتوانند بر دیگران تاثیر بگذارند تا اهدافشان را دنبال کنند. پس چرا باید آن را یک طرفه کنیم و بگوییم که آمریکایی ها همیشه حق دارند، و روس ها همیشه در اشتباه هستند؟»

به گفته «ولادیمیر فرولوف» تحلیلگر سیاسی مسکو، دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده سه بخش داشت.

بخش اول «هک قانونی» بود - نظارت الکترونیکی بازیگران سیاسی خارجی که هر آژانس اطلاعاتی درگیر آن است.

بخش دوم پخش این اطلاعات بود.

فولولوف گفت: «هنگامی که جمع آوری اطلاعات یک عملیات را تحت تاثیر قرار می دهد، این کار عبور از خط قرمز است. اینکه آیا این پخش اطلاعات بر انتخابات تاثیر بگذارد، آزاد است. اما این کار به انتشار اخبار منفی کمک می کند.»

قسمت سوم استفاده از ترول های اینترنتی در رسانه های اجتماعی بود تا گیج کننده باشد.

فولر گفت: «این اقدام در مورد بی اعتبار کردن هیلاری کلینتون و ایجاد هرج و مرج بود. هیچ کس انتظار نداشت ترامپ برنده انتخابات شود. برای روس ها خنده دار است که تبلیغات 500 روبلی در فیس بوک توسط کنگره مورد بررسی قرار گرفته است.»

فرولوف گفت آنچه «کارخانه ترول» در شهر «سن پترزبورگ» نامیده می شود، یک عملیات اطلاعاتی و یا حتی یک پروژه کرملین نبود. روزنامه نگاران روسیه معتقدند که این آژانس توسط یک بازرگان محلی مرتبط با پوتین تامین می شود.

او گفت: «این احتمالا تأثیری بر نتیجه انتخابات ایالات متحده نداشته است، اما مردم آن را مهم دانسته اند. این ابتکار عمل به نفع [کرملین] بود. آخرین چیزی که آنها در مورد آن فکر کردند تاثیر آن بر ایالات متحده بود.»

حتی اگر نفوذ در نتایج انتخابات ناچیز بود، آسیب های جانبی آن بسیار زیاد بوده است.

گودکوف می گوید کرملین در واقع به دنبال جنگ با غرب نیست. او گفت: «در واقع، پوتین و همراهانش کاملا به روابط بد با آمریکا علاقمند نیستند. آنها از این تنش می ترسند. اما شرایط به گونه است که آنها نمی توانند کمک کنند اما از موج ضد آمریکایی برای تحکیم قدرت استفاده می کنند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.