به راحتی می ‌شد از لحن استعفانامه حریری فهمید که نوشته خودش نیست زیرا او این گونه سخن نمی ‌گوید. بنابراین عربستان برای مقابله با ایران و حزب الله در لبنان، او را به استعفا مجبور کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: رئیس جمهور لبنان روز شنبه از عربستان سعودی خواست توضیح دهد که چرا «سعد الحریری» نخست وزیر مستعفی لبنان نمی تواند به کشورش بازگردد.

مقام ارشد لبنانی گفت «میشل عون» رئیس جمهور لبنان به سفرای خارجی گفته است حریری ربوده شده و باید مصونیت داشته باشد.

استعفای شوکه کننده حریری لبنان را به خط مقدم بحث و جدل ها در خاورمیانه بدل کرده است.

دفتر «میشل عون» در بیانیه ‌ای به تمامی طرف‌ های داخلی و خارجی اعلام کرد که مواضع اعلامی از سوی سعد الحریری مواضع وی نیست و اعتباری ندارد.

طبق اعلام دفتر میشل عون، وی خطاب به نهادهای داخلی و خارجی آورده است: ابهاماتی که در طول یک هفته گذشته حول وضعیت «سعد الحریری» بوجود آمده؛ باعث شده تا تمامی مواضع و گفته‌ هایی که پیش از این از سوی وی منتشر شده و پس از این منتشر خواهد شد، واقعی نباشد بلکه نشان دهنده وضعیت پیچیده و مشکوکی است که سعد الحریری در آن به سر می ‌برد.

رئیس‌ جمهور لبنان در ادامه تاکید کرد: در نتیجه نمی ‌توان به آن مواضع اعتماد کرد و اعتباری ندارد.

سیاستمدار ارشد نزدیک به نخست وزیر مستعفی لبنان می ‌گویند مقامات لبنان بر این عقیده اند که ریاض حریری را که در تاریخ سوم نوامبر با دو تن از مقامات ارشد لبنان به عربستان سعودی سفر کرده بود، ربوده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نگرانی های مشابهی را منعکس کرده و در تماس تلفنی با عون در روز شنبه گفته است «رهبران سیاسی لبنان باید از آزادی عمل برخوردار باشند.»

در بیانیه الیزه آمده است: «ماکرون که اوایل این هفته سفری به ریاض داشت، روز سه شنبه در شهر «پاریس» با وزیر خارجه لبنان دیدار و گفت و گو خواهد داشت.»

 

00

 

ریاض مدعی شده حریری آزاد است و به دلیل حزب الله متحد ایران تصمیم به استعفا گرفته است.

حریری از زمان استعفا در هفته گذشته تاکنون هیچ اظهار نظری نداشته است. حریری هنوز اعلام نکرده که چه زمانی به بیروت بازخواهد گشت.

نخست وزیر مستعفی لبنان روز شنبه در «ریاض» پایتخت عربستان در مراسم استقبال از بازگشت ملک سلمان از «مدینه» شرکت کرد. او عصر همان روز با سفرای ترکیه و انگلیس در خانه اش در ریاض شرکت کرد.

منابع نزدیک به حریری می گویند عربستان به این نتیجه رسیده که وی باید از صحنه سیاسی در لبنان کنار برود زیرا او تمایلی به رویارویی با حزب الله ندارد.

این منابع می گویند عربستان معتقد است الحریری نمی ‌تواند و البته تمایلی هم ندارد با جنبش حزب ‌الله مقابله کند پس باید به ‌طور کامل از صحنه سیاسی حذف شود.

طبق گفته ‌های این منابع، این نظر حریری درباره اینکه مقابله با حزب ‌الله می‌ تواند لبنان را بی ‌ثبات کند، به مذاق پادشاهی سعودی خوش نیامده بود.

گفته می شود حریری در گفت ‌و گویی که چندی پیش و در پی سفر به ریاض داشته بود، به «ثامر السبهان» وزیر مشاور عربستان، گفته بود او را به خاطر چیزی که ورای قدرتش است مواخذه نکنند.

به راحتی می ‌شد از لحن استعفانامه حریری فهمید که نوشته خودش نیست زیرا او این گونه سخن نمی ‌گوید. بنابراین عربستان برای مقابله با ایران و حزب الله در لبنان، او را به استعفا مجبور کرده است.

این منابع نزدیک به حریری و مقامات ارشد سیاسی و امنیتی لبنان همچنین می گویند زمان ورود الحریری به خاک عربستان، هیچ شاهزاده یا مقام نظامی برای استقبال از نخست وزیر لبنان به فرودگاه نرفته، بعد از ورود تلفن وی مصادره شده و فردای آن روز مجبور به قرائت استعفانامه خود در کانال تلویزیونی سعودی شده بود.

یک منبع دیگر با بیان اینکه او قبل از دریافت متن استعفانامه از سوی مقامات سعودی، 4 ساعت منتظر نگه داشته شده بود، تاکید کرد: «از لحظه‌ ای که او به ریاض رسید، سعودی ‌ها به او بی احترامی کرده بودند.»

یکی از این منابع به رویترز گفت: «زمانی که هواپیمای حریری در ریاض فرود آمد، او این پیام را دریافت کرد که یک جای کار ایراد دارد. هیچ کسی به استقبال او نیامده بود.»

آزادی عمل

دفتر ریاست جمهوری لبنان اعلام کرده است عون از عربستان می خواهد دلیل ممانعت از بازگشت حریری به کشورش را اعلام کند.

فرانسه و دیگر کشورهای غربی با نگرانی به افزایش تنش ها در منطقه می نگرند. یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز جمعه گفت: «ما می خواهیم سعد الحریری آزادی عمل کامل خود را داشته باشد و بتواند به طور کامل نقشی را که در لبنان داشته ایفا کند.»

 

000

 

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله روز جمعه اعلام کرد عربستان به لبنان و حزب او اعلان جنگ کرده است و ریاض را متهم کرد که حریری را وادار به استعفا کرده تا لبنان را بی ثبات کند.

این اظهارات پاسخ به اتهامات ریاض در هفته جاری در این خصوص است که لبنان و حزب الله علیه این پادشاهی اعلان جنگ کرده اند.

امریکا هم در بیانیه ای حریری را «شریکی قابل اعتماد» خواند و او را با عنوان نخست وزیر خطاب قرار داد. کاخ سفید هرگونه تلاشی را برای بی ثبات کردن لبنان رد کرد.

استعفای حریری در حالی رخ داد که در راستای طرح ضد فساد، ریاض ده ها تن از شاهزادگان و بازرگانان را بازداشت کرده است.

ریاض قصد دارد «بهاء الحریری» برادر بزرگ تر سعد را به نخست وزیری لبنان برساند. عربستان همچنین از بهاء خواسته تا به این کشور رفته و سوگند وفاداری به ریاض بخورد؛ اما وی از این کار امتناع کرده است.

منابع نزدیک به حریری تاکید می ‌کنند سعودی‌ ها حریری را در بازداشت خانگی نگه‌ داشته و قصد دارند با انتصاب برادر بزرگ تر وی به ریاست حزب «المستقبل»، مسیر این حزب را آن گونه که می خواهند تغییر دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.