غول ‌های فناوری در آمریکا قصد دارند اسناد و مدارکی را که از دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 جمع ‌آوری کرده ‌اند به کنگره تحویل دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان فیس ‌بوک، توییتر و گوگل قرار است نتیجه تحقیقات خود در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا را به کنگره ارائه دهند. به گفته کارشناسان، آژانس تحقیقات اینترنتی روسیه صدها نفر را استخدام کرده تا از طریق پروفایل های جعلی، مطالبی را در شبکه های اجتماعی ارسال کنند.

گفته شده پست‌ های نفوذی روسیه در معرض دید 126 میلیون کاربر آمریکایی قرار گرفته‌ اند.

فیس بوک

به گفته کمپانی فیس ‌بوک از ژوئن 2015 تا اوت 2017 حدود 80 هزار پست با هدف تحت تاثیر قرار دادن انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا توسط آژانس تحقیقاتی اینترنت سن پترزبورگ در این شبکه اجتماعی منتشر شده ‌اند. این موسسه که به نام «کارخانه ترول» یا «ارتش ترول» شهرت دارد به دولت روسیه تعلق دارد و وظیفه اصلی‌ اش نظارت، گردش و تولید محتوا در فضای مجازی است.(ترول‌ ها به کسانی گفته می‌ شود که با رفتار مخرب و ایجاد تشنج در فضای مجازی به دنبال تحریک کاربران و ایجاد تشنج هستند)

فیس ‌بوک در آماری که برای ارائه به سنای آمریکا تهیه شده، گفته است پست‌ هایی از این قبیل از طرف کاربرانی با پروفایل ‌های جعلی تولید شده‌ اند و در دو سال گذشته در معرض دید حدود 126 میلیون کاربر آمریکایی قرار گرفته ‌اند.

طبق آمار‌های جدید، فیس ‌بوک در آمریکای شمالی ماهانه 136 میلیون کاربر فعال دارد. در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا مجموعا حدود 63 میلیون آمریکایی به «دونالد ترامپ» رای دادند. به گفته فیس ‌بوک قطعا پست ‌های فیس ‌بوکی یاد شده به عنوان تبلیغ برای حدود 11.5 میلیون کاربر آمریکایی قابل مشاهده بوده‌ اند.

بیشتر این پست ‌ها محتوایی تفرقه ‌انگیز در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی داشته‌ اند؛ برای مثال در این پست‌ ها تبعیض علیه سیاه ‌پوستان در آمریکا تقبیح شده، اما همزمان به ترس و واهمه نسبت به مهاجرت مسلمانان به این کشور دامن زده شده است.

توییتر 

توییتر نیز اخیرا 2752 حساب کاربری جعلی را که رد آن به روسیه می ‌رسید، شناسایی کرده است. این رقم بسیار بیشتر از تعدادی بوده که تاکنون تصور می‌ شد (201 حساب). گزارش شده این حساب ‌های جعلی که از سوی ارتش ترول روسیه هدایت می‌شده ‌اند، مسدود شده و اسامی‌ شان در اختیار نهادهای اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته است.

توییتر گفت بیش از 47 درصد از توییت ها از 2752 حساب کاربری اتوماتیک و 9 درصد مرتبط با انتخابات بوده اند.

گوگل

گوگل هم فاش کرد که ترول های روس بیش از هزار ویدئو در 18 کانال مختلف یوتیوب آپلود کردند.

این کانال ها 1108 ویدئو تولید کردند و 43 ساعت محتوایی را به نمایش گذاشتند که به نظر می رسد سیاسی بوده باشد.

این کانال ها بخش های خاصی از جمعیت آمریکا را هدف قرار نگرفته و در مجموع 309 هزار بازدید از ژوئن 2015 تا نوامبر 2016 داشته اند.

گوگل گفته است که این کانال ها را بسته است. 

پیشتر این شرکت گفته بود دو حساب کاربری مرتبط با آژانس تحقیقات اینترنتی روسیه 4700 دلار برای تبلیغات در چرخه انتخابات 2016 هزینه کرده است.

نمایندگان فیس ‌بوک، توییتر و گوگل قرار است در هفته جاری نتایج تحقیقات خود را در مورد دخالت احتمالی روسیه در کارزار انتخاباتی ریاست‌ جمهوری آمریکا از طریق انتشار اخبار جعلی در فضای مجازی، در مقابل کمیته ‌کنگره ارائه کنند. اما مدیران هیچ کدام از شرکت های بزرگ برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در کنگره حاضر نخواهند شد.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیشتر به این نتیجه رسیده بودند که دولت روسیه با تحت تاثیر قرار دادن کارزار انتخاباتی ریاست‌ جمهوری، نتایج انتخابات در آمریکا را به نفع ترامپ تغییر داده است. طبق گفته این نهادها هکرهای روسی در برملا کردن و انتشار ایمیل‌ های کارزار انتخاباتی «هیلاری کلینتون» رقیب ترامپ در انتخابات نقش داشته ‌اند. همچنین گفته می‌ شود به دستور دولت روسیه کارزاری علیه هیلاری کلینتون در شبکه‌ های اجتماعی در دوران انتخابات به راه افتاد.

مسکو این اتهامات را رد کرده است. ترامپ نیز گفته است هیچ ‌گونه همکاری میان ستاد انتخاباتی او و دولت روسیه وجود نداشته است. تحقیقات در این زمینه در حال حاضر توسط چندین نهاد آمریکایی جریان دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.