پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت سفیر سابق آمریکا در فارن افرز:

رویا‌های واشنگتن در سوریه فروپاشیده است

طرح‌ های آمریکا در سوریه شکست خورده و رویا‌های واشنگتن یکی پس از دیگری فروپاشیده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در دمشق در یادداشتی در مجله فارن افرز نوشت: بحران سوریه وارد مرحله جدیدی شده است. ارتش سوریه حضور و تسلطش را در غرب و شرق این کشور تقویت کرده و جنگ به مرحله پایانی خود وارد شده است. اکنون اوضاع تغییر کرده و اسد با کمک ایران و سوریه درشرق سوریه در حال قدرت نمایی بیشتر است. قلمروهای تحت اشغال داعش هم در حال کاهش است. اکنون واشنگتن باید تصمیم بگیرد که چه زمانی و چگونه عقب نشینی کند.

آمریکا در سوریه گزینه‌ های خوبی ندارد و برخی گزینه‌ های موجود نیز یکی بدتر از دیگری است. تا کنون امیدها برای خلاصی از بشار اسد به ناامیدی تبدیل شده بنابراین گزینه حمایت از مخالفان سوریه باید از روی میز برداشته شود. ارتش سوریه برای پس ‌گیری سراسر این کشور مصمم است و احتمالا در این کار نیز موفق خواهد شد. این بدان معناست که آمریکا باید هر امیدی را برای حمایت از منطقه مستقل کردی به فراموشی بسپارد.

در یک سال و نیم گذشته دولت اسد موفقیت های نظامی چشمگیری به دست آورده است. ارتش این کشور در دسامبر 2016 موفق شد تروریست ها را از شهر «حلب» بیرون براند و سپس در ماه می هم کنترل «حمص» به عنوان سومین شهر بزرگ این کشور را نیز در اختیار گرفت.

تلاش‌ های آمریکا برای سرنگونی دولت سوریه اگر دست نیافتنی و تخیلی نباشد، اما در حال فروپاشی است؛ ضمن اینکه گزینه حمایت از گروه ‌های مسلح نیز باید از این معادله خارج شود زیرا ارتش سوریه برای پس گرفتن کامل این کشور مصمم است.

تمامی این تحولات یعنی آمریکا باید دست از امید بستن به حمایت از منطقه کردنشین مستقل بردارد و گزینه ارائه کمک به نظام برای بازسازی را نیز کنار بگذارد و تنها به ارائه کمک انسانی به آوارگان و کاهش بار سنگین این مسئله بر دوش کشورهای میزبان اکتفا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.