در حالی که اظهارات اخیر ترامپ ضدبرجام، اتفاق نظر بی سابقه ای در حمایت از موضع ایران و برجام به وجود آورده، وزیر خارجه انگلیس امروز در یک سخنرانی کم سابقه از موضع رئیس جمهور آمریکا در قبال برجام به تندی انتقاد خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روزنامه ایندیپندنت، «بوریس جانسون» قرار است امروز در کنفرانس سالانه اندیشکده «چاتم هاوس» در شهر «لندن» سخنرانی کند.

بخش هایی از متن سخنرانی وی در وب سایت وزارت خارجه انگلیس منتشر شده است که بر این اساس وی در سخنان خود خواهد گفت که توافق هسته ای 2015 با ایران یک موفقیت دیپلماتیک بوده خواستار این خواهد شد که رویکرد «قاطعیت اما تعامل» الگویی برای حل بحران با پیونگ یانگ با توجه به تشدید تنش های لفظی میان رئیس جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی باشد.

جانسون در سخنرانی اش به موفقیت های برجام و تهدیدهای ناشی از خروج از آن اشاره خواهد کرد.

جانسون در سخنرانی در لندن خواهد گفت که رئیس جمهور حق داشت که می گفت اقدام نظامی در مواجهه با کره شمالی بر روی میز قرار دارد اما همچنین از «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا برای باز کردن درهای گفت و گو تمجید کرد.

این اظهارات پس از آن ایراد شد که ترامپ رهبر کره شمالی را «مرد موشکی» خواند و در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل تهدید کرد که این کشور را «به طور کامل» نابود می کند.

تلاش جانسون برای حفظ برجام در حالی است که ترامپ اخیرا اعلام کرد که پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نخواهد کرد. وی با این اقدام نگرانی هایی در جامعه بین المللی ایجاد کرد. رئیس جمهور آمریکا بارها تهدید کرده که از برجام خارج خواهد شد.

جانسون خواهد گفت: اینک بیش از هر زمان دیگری به دوراندیشی نیاز است تا بتوان نه تنها ان پی تی(پیمان منع اشاعه هسته ای)، بلکه یکی از ارزشمندترین توافق های مکمل آن یعنی توافق هسته ای با ایران را حفظ کرد.

وزیر خارجه انگلیس همچنین از ترامپ خواهد خواست تا روح ان پی تی را حفظ کند و به آن پایبند باشد.

جانسون در سخنرانی در کنفرانس سالانه چاتم هاوس از دستاوردهای «فوق العاده» این پیمان تمجید خواهد کرد که کمک زیادی به «صلح و سعادت بی سابقه ای که همه در آن زندگی می کنیم» می کند.

در متن این سخنرانی آمده است: این توافق مدلی از قاطعیت و مشارکت است که هر یک دیگری را تقویت می کند و در حالی که برای کاهش تنش ها در شبه جزیره کره تلاش می کنیم، باید آن را مد نظر داشته باشیم.

وی خواهد گفت: تلاش های تیلرسون برای تحکیم تعهدات کره جنوبی در مورد عدم تلاش برای تغییر رژیم در کره شمالی، یا تلاش برای استقرار نیرو در مرزها یا تجدید اتحاد در شبه جزیره ستودنی است و مسیر را برای گفت و گو و کاهش تنش ها هموار می کند.

وی ادامه خواهد داد: این لحظه ای برای تغییر مسیر کره شمالی است. اگر آنها این کار را بکنند، دنیا می تواند نشان دهد که بار دیگر از قابلیت بینش دیپلماتیکی برخوردار است که پیمان منع اشاعه هسته ای و همچنین پس از 12 سال تلاش مداوم برجام را حاصل کرد.

تیلرسون تاکید خواهد کرد: «نسل جدید هیچ چیزی از تهدید هسته ای نمی دانند. خاطره بمباران هیروشیما و ناگازاکی اکنون به طور کلی در حال بیرون رفتن از اذهان است.»

اتفاق نظر بی سابقه ای در حمایت از ایران و برجام در میان اروپایی ها علیه واشنگتن به وجود آمده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.